VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markpool med styroporstomme  (läst 22608 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Markpool med styroporstomme
« skrivet: november 11, 2014, 18:24:39:39 »
Har ju hängt här på forumet en del och inhämtat tips och inspiration och tänker att det är dags att ge tillbaka lite i form av min byggtråd.

Först och främst vill jag berätta att det här projektet har varit och är jobbigt för mig, rent känslomässigt. Många sömnlösa nätter där jag ångrat att jag släpade in den där förbannade poolkatalogen. Gillar att bygga och tänkte inte alls igenom detta utan beställde hem paketet och ringde in grävaren och så var allt igång. Sen att jag har två andra jobb, fru och två barn, 8 och 10 år gamla flög aldrig igenom min hjärna innan jag drog igång. Måste passa på att tacka alla som delat med sig av sina erfarenheter så här långt. Hoppas på att få ställa fler frågor de kommande åren  ;-)

Har gjort och kommer göra allt själv förutom grävning, gjutning och el.
Men, men, det blir säkert bra bara jag får se lite resultat. Till saken här att jag känner stress inför den stundande vintern och innan den kommit vill jag hinna med att gjuta väggar och återfylla så pass mycket så att det inte fryser på nere i dräneringslagret.

Första spadtaget

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #1 skrivet: november 11, 2014, 18:37:04:04 »
Nästa steg var att sätta form för bottenplatta. Byggde ett garage för ett år sedan så jag hade lite förkunskaper på området  :-)


Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #2 skrivet: november 11, 2014, 18:42:22:22 »
Farsan kom över för att hjälpa till med att mäta ut var poolen skulle stå på plattan och sen la jag ut första raden provisoriskt för att förnimma poolkänslan någonstans långt där borta

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #3 skrivet: november 11, 2014, 18:47:45:45 »
jag valde att borra ner stående armering efter gjutning för att inte riskera att de skulle hamna fel. I denna konstruktion så fäster man 60 cm järn i varje cell på blocken. Har för mig att det blev 98 st. Spikade också upp en ram på poolens insida som jag satte den nedersta raden mot. Ramen får ligga kvar till betongen brunnit klart i väggarna. Kommer även sätta läkt på utsidan av väggarna för att minska risken för att det spricker.

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #4 skrivet: november 11, 2014, 19:06:03:03 »
Lamphusen ska fällas in mellan tredje och fjärde lagret och här visste jag inte riktigt hur jag skulle göra då manualen endast visade hur man går tillväga med rostfria lamphus. Blev riktigt irriterad innan jag fattade hur man skulle göra. Delvis tack vara hjälp från forumet (tack!)

Lamphusets konstruktion innebär att jag behövde jacka ur för "lamellerna" för att inte behöva ta upp ett onödigt stort hål. Lite pill men det blev bra. Blev lite trångt för armeringen bakom lamphuset men det gick bra det också. Tejpade över skruvhålen för att inte fogskum skulle fastna i gängorna. Var skitnojjig för att jag skulle glömma fästa kabelröret innan jag byggde vidare med nästa lager. Ska totalt bli 6 lager
« Senast ändrad: november 11, 2014, 19:10:21:21 av fredsan »

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #5 skrivet: november 13, 2014, 11:34:51:51 »
Endast halva sista raden att limma nu. Sedan ska det stagas innan det är dags att gjuta väggarna. Här syns även stegen och "platåerna" som jag fick bygga för att komma i/ur poolen innan väggarna gjutits.

Utloggad MathiasS

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #6 skrivet: november 13, 2014, 15:33:04:04 »
Kämpa på!!!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #7 skrivet: november 13, 2014, 15:55:03:03 »
Tack så mycket!  O0

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #8 skrivet: november 17, 2014, 13:32:14:14 »
Jobbat vidare hela helgen och kommit en bit på väg. Lägger upp lite bilder som dagens status. Först några bilder på inloppen

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #9 skrivet: november 17, 2014, 13:34:55:55 »
... och så lite bilder på skimmern.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan