VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool på södra Öland  (läst 18549 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Pool på södra Öland
« Svar #10 skrivet: april 21, 2011, 07:42:09:09 »
Håller tummarna för att det funkar med betongbilen.  O0
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Poolgiganten

Utloggad DJME

SV: Pool på södra Öland
« Svar #11 skrivet: april 21, 2011, 08:16:16:16 »
Hoppas allt går bra med betongen, skönt när någon ligger ett par dar före så man kan få lite ideer och tips. Har själv lite problem med betongleverans trots att jag grusat på med 0 -50 för att få en farbar väg till baksidan. När plattan gjöts pratade killen om att han inte var helt säker på att pumpbilen ville ställa dig där eftersom det var gräs där stödbenen hamnar. Har inte pratat mer med honom skall forma det sista vid trappöppningen ikväll, samt kontreforer vid trappan så förhoppningsvis hinner jag ikapp nästa vecka :)

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #12 skrivet: april 22, 2011, 07:30:08:08 »
Fodervallen höll för betongbilen!

Puh, allting gick bra igår. Fodervallen var stabil som en tysk autobahn. Killen med pumpbilen kom först och såg lite tveksam ut när jag sa att han skulle ge sig ut på åkern och köra. Sakta, sakta, körde han in på åkern och följde kanten ett par hundra meter tills han var i höjd med poolen. Det fanns ett dike mellan den och åkern där han stod, och han ville inte köra för nära och framför allt inte stå med långsidan av bilen längs diket. "Man vet inte vad som kan hända med en sådan kant", sa han försiktigt. Nåväl, bilen gick att ställa på tvären och vi la några grova plankor som extra förstärkning under plattorna han hade med sig att lägga under stödbenen. Det var därmed inga som helst problem att lyfta upp bilen på stöden, och pumparmen räckte med marginal till bortre hörnet av poolen.

Bilen med betong kom lagom när allt var riggat. Den vägde ca 35ton (!) men vallen höll för den också. Han var inte lika försiktig utan körde i full fart tvärs åkern. Eller så var han bara angelägen om att nå fram till pumpbilen innan ha sjönk....

Det gick väldigt bra att fylla blocken. Pumpkillen hade fyllt sådana block förr och visste vad som krävdes. Vi la slangen horsiontellt på toppen av blocken och fyllde på i 2-3 omgångar. Släkten hjälpte till med att stöta bort luftfickor med långa armeringsjärn. Efter 1h45min var det klart och det var helt odramatiskt. Pumpkillen sa att vi hade gjort rätt som säkrat stommen rejält både längs bottenplattan och med plankor på toppen. En del chansar och slarvar med detta, och det kan straffa sig.  Börjar blocken kana omkring har man att göra hela dan, sa han och jag kan tänka mig det.

Idag ska det grävas ner plintar för trädäcket. 18st (!). Usch, inte det roligaste men alla jobb måste göras....
« Senast ändrad: april 22, 2011, 10:08:58:58 av bengtner »
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad lugaid

SV: Pool på södra Öland
« Svar #13 skrivet: juli 24, 2011, 19:33:17:17 »
Hej.

hur har det gått är poolen klar?

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2011, 22:00:37:37 »
Jodå, den är klar inklusive trädäck. Pust! Det har kostat många timmar under semestern och jag har inte hunnit uppdatera denna tråd. Insåg att när jag var klar med trädäck och trappa, att jag behövde panela om husfasaden också, vilket kostade mig sista semesterveckan...

Ska se om jag kan samla ihop mig i helgen. Ska ned till landet igen och få på överliggaren på räcket. Återkommer!
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad Kollarz

SV: Pool på södra Öland
« Svar #15 skrivet: augusti 12, 2011, 11:04:03:03 »
Ska bli riktigt kul att få se bilder från ditt bygge. :)
Går själv i thermobyggartankar.
Lite nyfiken på hur din budget ser ut. Vad fick du tex ge för poolpaketet från Nettopool i höstas?
Hur mycket betong går det åt till väggarna?

Många frågor, men man vill ju kunna göra en så bra budget som möjligt! O0

/Kollarz
Funderar o kalkylerar Pool?!?!?!?!

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #16 skrivet: augusti 23, 2011, 22:10:27:27 »
Min budget var på ca 240.000kr inkl. hela trädäcket. Då ingick också Jetstream och klorinator med automatisk pH-reglering och Redox-kontroll (justerar klorineringen med automatik). Den sistnämnda köpte jag direkt från Spanien. Själva poolpaket gav jag knappt 140.000 för inkl. värmepump och Zabra-tak. Som alltid blev utfallet lite högre. Åkte bl.a. på att flytta elskåpet vilket gjorde eljobbet lite dyrare än beräknat. Minns jag rätt så gick det åt 6-7m3 betong till väggarna, och knappt 5m3 till plattan. Armeringen gick löst på 7.500kr, så det plockar på innan frigolitblocken har blivit till en pool. Ca 35.000 gick betong med armering på. Nu kanske detta blev lite extra dyrt då de fick transportera betongen från Kalmar till stugan, vilket är ca 6mil enkel väg.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #17 skrivet: augusti 23, 2011, 22:18:45:45 »
Så är poolen äntligen "klar". Eftersom "klar" är en definitionsfråga, så sätter jag detta inom citat-märken.. Nåväl, vi har använt poolen sedan början av juli, men fick hoppa och klättra på bjälkarna till att börja med. Nu är i alla fall hela trädäcket på plats inklusive en drygt 4m bred trappa. Jag är väldigt förtjust i breda trappor och denna blev rejäl. Det som nu återstår är att fylla öppningarna i räcket med härdat glas.  Vill på detta sättet få lite vindskydd närmast däcket. Det blåser som sagt nästan alltid på Öland, och i allmänhet ganska rejält. (Glaset ingår inte i budgeten som jag redogjorde grovt för tidigare). Här kommer också lite bilder.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #18 skrivet: augusti 23, 2011, 22:25:56:56 »
Skickar med ett par extra bilder på den fiffiga stegfliken som Urban på Nettopool hittade på som lösning för att slippa demontera stegen varje gång jag vill täcka poolen. Det är annars ett problem med en täckning liknande den som Zabra. De försänkta ankarbultarna är också smarta - de besparar oss ett antal blå tår.

Som sagt, färdig är en definitionssak. Jag fick panela om huset också, då den såg för j-g ut efter att ha sågat och meckat för att fästa trädäcket i huset. Det var å andra sidan hög tid att göra detta, så allt kan inte skyllas på poolen. Gaveln är klar, men nu kastar jag in handduken och låter en snickare göra resten i vinter.

Och så återstår det att gräva rabatt och plantera lämpliga buskar runt däcket för att göra det hela lite prydligare....
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan