VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur mäter ni temperaturen med tanke på styrning?  (läst 1463 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andzie

Hur mäter ni temperaturen med tanke på styrning?
« skrivet: november 12, 2017, 17:14:48:48 »
Hur ofta ska poolpumpen snurra egentligen? Snurrar den inte hela tiden så kan väl inte temperaturen stämma? Eller var sätter ni era givare?

Har inte kommit på en bra lösning för att styra min anläggning så tar gärna emot lite tips.

Har en pump och en klorinator som måste gå tillsammans med pumpen. Sen har jag en vvc pump på primärsidan som inte ska starta om poolpumpen inte är igång.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hur mäter ni temperaturen med tanke på styrning?
« Svar #1 skrivet: november 12, 2017, 21:47:59:59 »
Poolens cirkulations/filterpump skall minst gå pass mycket att vattnet omsätts minst 4 gånger per dygn. Ju mer man badar desto mer skall den köras. Många kör dygnet runt. Det finns inga problem med att köra lite för mycket, så vida man inte har problem med ljudet och därför behöver stänga t.ex. under natten.

Om temperaturmätningen blir felaktig när poolpumpen ej är i drift saknar ju betydelse om inte du har någon värmekälla som är aktiv när pumpen står stilla - värmen kommer ju då inte att aktiveras oberoende av vad givaren ger för värde.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur mäter ni temperaturen med tanke på styrning?
« Svar #2 skrivet: november 13, 2017, 07:50:39:39 »
Jag har givaren just efter sandfiltret, före värmeväxlaren.
När cirkpumpen står still så förreglas både värmepumpen och trevägsventilen som styr över värmebärarflödet mot poolvärmeväxlaren, så det är bara när cirkpumpen går som värme kan tillföras.
I ditt fall behöver du förregla även kemidoseringen med cirkpumpen.
Jag har satt in ett tidrelä som gör att värmepumpen inte kan starta innan det gått 10 minuter med cirkulation i systemet, så att rör/filter/givare fått en korrekt temperatur.

Din VVC tar alltså "tappvarmvatten" och värmer poolen, vilken värmekälla har du, fjärrvärme, ved, olja, el eller värmepump?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan