VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flödesmätare 50mm rör  (läst 8038 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa69

Flödesmätare 50mm rör
« skrivet: oktober 08, 2017, 20:39:56:56 »
Hej alla kunniga poolägare i detta forum.
Tänkte uppdatera min poolstyrning med flödesmätning under vinterperioden, tar tacksamt emot tips på fabrikat och modeller.
Durapool 4x8m
Luftvärmepump
Styrning Siemens Logo

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2017, 12:31:11:11 »
Det är inte så vanligt att just mäta flödet i en poolanläggning men du kanske bara är ute efter en flödesvakt av paddeltyp?
https://www.poolstore.se/p/flodesvakt-paddel-%C2%BDtum-plast/

Om du nu vill mäta mer exakt så kanske du kan hitta någonting här:
https://www.esska.se/esska_se_s/Maetteknik/Floedesmaetning/Floedesmaetning-Vatten.html

Sen finns det ju alltid svävkroppsmätare om du nu bara visuellt vill avläsa flödet:
https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/Reglering______Matning/Svavkroppsmatare/Typ___DFM___PVC/DFM___PVC___-___PVC___Transparent


« Senast ändrad: oktober 16, 2017, 12:37:04:04 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Tompa69

SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2017, 19:18:29:29 »
Tack för tipsen, har hittat en enkel och ganska oexakt på alibaba som jag tänker testa.
Funktionen jag är ute efter är att att få bättre kontroll på flödet och därmed kunna få ett bättre delta över min luftvärmepump. Sedan var min tanke att gå ifrån tidsstyrning till omsatt volym. Borde ge en bättre funktion. En bonus blir att den även kommer fungera som torrkörningsskydd för cirkulationspumpen.
Durapool 4x8m
Luftvärmepump
Styrning Siemens Logo

Utloggad Dimitris76

SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2017, 08:36:00:00 »
Tack för tipsen, har hittat en enkel och ganska oexakt på alibaba som jag tänker testa.
Funktionen jag är ute efter är att att få bättre kontroll på flödet och därmed kunna få ett bättre delta över min luftvärmepump. Sedan var min tanke att gå ifrån tidsstyrning till omsatt volym. Borde ge en bättre funktion. En bonus blir att den även kommer fungera som torrkörningsskydd för cirkulationspumpen.

Gör man ett ingrepp i sitt poolsystem för att montera  en flödesmätare då bör man montera något som kan klara uppdraget tycker jag. Alibabas exemplar är bara en impeller kopplat till en till synes datorfläktsliknande motor som omvandlar impellers rpm till elektriska pulser som en microcontroller kan läsa. Frågan är hur mycket förhindar själva flödesmätaren flödet? Hur länge kommer att klara sig i klorinnehållande vatten.
« Senast ändrad: oktober 18, 2017, 13:19:22:22 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Tompa69

SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2017, 11:38:30:30 »
Tack för din omtanke, ja detta är ingen kvalitetsmätare men är provad av flertalet användare över världen och även i poolsystem, detta gör att jag känner mig trygg i att prova denna. Säljs vi andra kanaler än alibaba med ;)
Enligt spec på denna mätare klarar denna tryck, flöde och de kemikalier jag kommer utsätta denna för. För mig är det värt ett försök.
Finns det någon annan i detta forum som mäter flöde och vad använder ni indatan till? Dvs vad styr ni med hjälp av dessa uppgifter?
Durapool 4x8m
Luftvärmepump
Styrning Siemens Logo

Utloggad Dimitris76

SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2017, 11:55:04:04 »
Tack för din omtanke, ja detta är ingen kvalitetsmätare men är provad av flertalet användare över världen och även i poolsystem, detta gör att jag känner mig trygg i att prova denna. Säljs vi andra kanaler än alibaba med ;)
Enligt spec på denna mätare klarar denna tryck, flöde och de kemikalier jag kommer utsätta denna för. För mig är det värt ett försök.
Finns det någon annan i detta forum som mäter flöde och vad använder ni indatan till? Dvs vad styr ni med hjälp av dessa uppgifter?

Det verkar att du har koll på allt!  O0

Man ta en titt även på det här alternativet: http://blue-white.com/blue-white-products/f-300-pitot-tube-acrylic/

Fördelen med den här mätaretypen är att det finns inga rörliga delar i vattenflödet som kan slita sig (bushningar, kullager, packningar, hårstrå fastade på impeller, etc). Installationen är lätt och brytaren är lätt justerbar och ffa optisk!

EDIT: Brytaren är Reed-typ alltså magnetisk  - inte optisk - men fördelen kvarstår.
« Senast ändrad: oktober 18, 2017, 13:18:27:27 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Tompa69

SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #6 skrivet: december 30, 2017, 15:20:14:14 »
Nu är flödesmätare inlagd och provkörd (simulerat i program) men även monterad på plats det verkar lovade. Kommer även få momentanflöde och mycket annat roligt. Bifogar en liten bild från programsnutten
Durapool 4x8m
Luftvärmepump
Styrning Siemens Logo

Utloggad Tompa69

SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #7 skrivet: april 10, 2018, 17:23:20:20 »
Då var maskineriet uppstartat för säsongen, dock väntar jag någon eller några veckor till innan värmen slås på.

Durapool 4x8m
Luftvärmepump
Styrning Siemens Logo

Utloggad jbr

SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2018, 14:36:36:36 »
Jag köpte ganska precis en så'n där förra året men hann aldrig koppla in den.

Jag hade funderingar på att skapa en bypass för att kunna välja att köra cirkulation med eller utan flödesmätaren just för att kunna skona den lite...


Hur plockar du ut momentanflöde? Räknar impulser under ett givet tidsintervall, eller?

Utloggad Tompa69

SV: Flödesmätare 50mm rör
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2018, 21:52:52:52 »
Det stämmer, räknar pulser under angiven tid för att sedan räkna ut vilket flöde som finns i systemet.
Det funkar kanon med denna Flödesmätare ännu så länge  :)
Durapool 4x8m
Luftvärmepump
Styrning Siemens Logo

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan