VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: varvtalsstyra liten poolpump  (läst 4369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mojjen

varvtalsstyra liten poolpump
« skrivet: juli 29, 2017, 13:02:17:17 »
Min Poolpump har havererat. Det är en liten 4000l/h pump som räckt hyffsat för min lilla ovanmarkpool (8m3). Dock dåligt drag när man backspolar och dammsuger. Dessutom överväger jag att byta till en lite större 16-20m3 Funderar därför på att köpa en större pump 5-600W 10-12000l/h. Frågan är kan man på ett någorlunda enkelt sätt reglera varvtalet på dem. Trafo eller tyristor dimmer eller likande. Då kan jag köra lågt flöde vid vanlig filtrering, men gasa på när jag skall dammsuga.

Pumparna jag tittar på ligger mellan 1-1500:- (tex VidaXL, så jag vill inte köpa styr för flera 1000:-. Utan det är bara aktuellt om det går att lösa relativt billigt.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: varvtalsstyra liten poolpump
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2017, 14:30:16:16 »
De allra flesta motorer mår inte bra eller ens går att varvtalsstyra via spänning, de kan flippa ut helt och man vet inte längre vilket tryck o flöde man har .
Skall man varvtalsreglera rek, frekvensstyrning men det kostar lite mer.

Ett alternativ kan vara att helt enkelt strypa vattenflödet med ett spjäll

Utloggad Erica

SV: varvtalsstyra liten poolpump
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2017, 18:13:32:32 »
Frekvensstyrning är en ganska dyr metod, men sparar energi. Men problemet i poolsammanhang är att flertalet frekvensstyrningar inte fungerar ihop med normala jordfelsbrytare. I vart fall har man ingen garanti för att det fungerar för tillverkarna anger att de inte skall köras mot sådana brytare. Skall du ha en frekvensstyrning som är kompatibel med jordfelsbrytare av normaltyp så kostar den mera än vanliga frekvensomriktare. Att köpa en speciell jordfelsbrytare som är byggd för att klara frekvensomriktardrifter är inget alternativ, dessa brytare är synnerligen dyra. Och jordfelsbrytare är ett absolut krav för all el till pooler.

Att strypa flödet är dock heller inte någon bra metod. Det kommer säkert att fungera helt ok, men det blir lite som att köra bil och bromsa och gasa samtidigt. M.a.o. du slösar med energin och får en högre elräkning. Om ditt filter klarar den större flödesvolymen så är ju annars ett alternativ att koppla in en timer och köra ett begränsat antal timmar per dygn. Det är en billig åtgärd och du kan då styra hur många omsättningar per dygn som du behöver.

Dimmer fungerar inte mot en poolpump. Du riskerar att bränna pumpen och dessutom kan du få konstiga oljud och störningar. Varvtalet kan dessutom bli väldigt instabilt.

Utloggad mojjen

SV: varvtalsstyra liten poolpump
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2017, 21:26:35:35 »
Ok så antingen fortsätter jag med en liten pump 4-6000L/h, med fortsatt lite dåligt drag på dammsugning mm. Eller så behöver jag hitta en billig frekvensomvandlare. Jag med små är inte direkt orolig för jordfelsbrytaren. Vad jag läst så funkar det oftast med små frekvensomvandlare. Jag har idag pool och värmesystemet för huset på en gemensam 30ma brytare. Skulle det krångla så är det ändå läge att byta denna till en 300ma.
Får se om jag hittar någon billig frekvensomvandlare ny eller beg, under 1000:- (tips?)

Utloggad MathiasS

SV: varvtalsstyra liten poolpump
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2017, 22:28:37:37 »
Nej, du ska inte byta jfb till en på 300mA. Du ska ha en eller flera 30mA jfb som ger ett personskydd i din anläggning. 300mA är för mycket för att du ska må bra vid ett fel.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: varvtalsstyra liten poolpump
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2017, 22:51:39:39 »
Eftersom du inte skriver något om att du även planerar byta filtret till ett som klarar större pool så antar jag att det du har räcker ? vad är då problemet ? dra ner driftstiden så du omsätter 3-4 gången per dygn med en större pump och låt den gå på max flöde

Utloggad mojjen

SV: varvtalsstyra liten poolpump
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2017, 23:39:42:42 »
Det har du rätt i. Tänkte bara maskinskydd. men självklart skall det vara personskydd här. O0

Nej, du ska inte byta jfb till en på 300mA. Du ska ha en eller flera 30mA jfb som ger ett personskydd i din anläggning. 300mA är för mycket för att du ska må bra vid ett fel.....

Utloggad Erica

SV: varvtalsstyra liten poolpump
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2017, 00:06:30:30 »
Jordfelsbrytare med 300 mA utlösningsström är avsedda för brandskydd, där känsligare brytare ej kan användas. För att det skall börja brinna fodras oftast mer än 300 mA. En 300 mA brytare ger inget personskydd eftersom det är långt över dödlig strömdos innan den bryter. En sådan brytare är inte tillåten som skydd för poolanläggningar. Och inte som gemensamt skydd för en villa heller, om inte du sedan även har 30 mA brytare under denna.

En timer är den billigaste och enklaste lösningen förutsatt att filtret klarar den högre flödesvolymen. Om inte så lär du ju få byta filtret om du skall skaffa en större pool senare.

Utloggad mojjen

SV: varvtalsstyra liten poolpump
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2017, 08:57:05:05 »
Kollade upp filtret, klara 6000l/h. Så storlekarna på pump jag tittat på kan jag ändå inte använda. Blir lite överdrivet att köpa inverter för detta. Kör en billig pump, runt 5-6000L istället, så säljer jag befintliga filtret när det blir dags att byta upp...

Jordfelsbrytare med 300 mA utlösningsström är avsedda för brandskydd, där känsligare brytare ej kan användas. För att det skall börja brinna fodras oftast mer än 300 mA. En 300 mA brytare ger inget personskydd eftersom det är långt över dödlig strömdos innan den bryter. En sådan brytare är inte tillåten som skydd för poolanläggningar. Och inte som gemensamt skydd för en villa heller, om inte du sedan även har 30 mA brytare under denna.

En timer är den billigaste och enklaste lösningen förutsatt att filtret klarar den högre flödesvolymen. Om inte så lär du ju få byta filtret om du skall skaffa en större pool senare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan