CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i systemet, blir smått galen snart...  (läst 35443 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #60 skrivet: juli 09, 2017, 18:48:23:23 »
Halloj!
Fortfarande inte fått bukt med detta.
Pumpen går åt rätt håll.
Pumpen går aldrig torr riktigt torr, den börjar suga men med luft iblandat.
MEN, då jag kört pumpen mycket nu i sommar har jag sett att felet är intermittent. T.ex. häromdagen efter att pumpen gått i ca 1h försvinner alla bubblor. Tror först pumpen stannat men sträcker ned handen och det är bra drag i utblåsen och inte en enda bubbla. Efter ca 30min kommer bubblorna tillbaka.
Det bubblar även olika mycket från gång till gång, ibland endast ett fåtal bubblor till riktigt mycket. Snurrigt värre...

By the way, så kopplade jag loss pumpen, tömde den och trycksatte den till 1 bar. Lät den stå i ett par timmar och kollade igen. Inget tryckfall alls, så man kan väl anta att pumpen är tät. Men å andra sidan kanske det inte påvisar så mycket?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #61 skrivet: juli 09, 2017, 19:06:48:48 »
26 maj hade du för låg vattennivå. Har du rättat till nivån nu?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #62 skrivet: juli 09, 2017, 19:22:48:48 »
Vattennivån ca 2/3 av gräddavloppet, så mer vatten nu.

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #63 skrivet: juli 09, 2017, 19:29:05:05 »
2/3 av fullt i bräddavloppet ska ju räcka bra. Du hade en sten oförklarligt i pumpen. Kan det ligga en eller fler stenar på andra platser i cirkulationssystemet och "spöka"? Det kan såklart vara svårt att felsöka. Vet du hur stenen hade hamnat i pumpen?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #64 skrivet: juli 09, 2017, 21:41:57:57 »
Du har inte svarat på alla frågor så det är svårt stt hjälpa till.

Har du en värmepump? Koppla bort via bypassen och kör igen.
Kör sandfiltret utan filtrering.
Kan du inspektera hela slangen mellan breddavlopp och vattenpump?
Kopplingarna som såg dåligt limmade ut, har du fixat dom?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #65 skrivet: juli 30, 2017, 11:51:48:48 »
Har regnat en hel del så backspolade idag. I sedvanlig ordning tar det en evighet innan trycket kommer upp. Nåväl, efter en tid funkade det. Backspolade i ca 2min, stoppade och skiftade till rinse i ca 30s.
Efter det stopp och skift till filter och kör igång igen.
Då hoppar allt igång direkt och systemet går utan en enda liten luftbubbla. Kliar mig i huvudet... Efter ca 30min går jag in och gör en kopp kaffe för att fira att nu finkar det. Tror på fan att när jag kommer ut igen så är det sodastream i poolen!
Alltså, systemet kan bevisligen gå utan att ta in luft och vara helt tätt en ganska lång stund, felet är alltså intermittent.
Men var i helsike ligger felet?? :o

EDIT: Vill tillägga också att i förra veckan hände ytterligare en grej som indikerar att felet är intermittent. Helt plötsligt slutade det bubbla helt och hållet. Gick felfritt i ca 20min sen var bubblorna tillbaka...
« Senast ändrad: juli 30, 2017, 12:02:54:54 av Aqua11 »

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #66 skrivet: juli 30, 2017, 12:19:05:05 »
Ventilplattetätningen i centralventilen skulle kunna släppa in luft om den är trasig på "rätt" ställe. Om ventilplattan inte trycker tillräckligt hårt mot packningen kanske det också kan läcka lite. Plocka isär centralventilen och inspektera att alla packningar är hela. Det sitter en O-ring runt axeln som man manövrerar ventilen med. Troligen också en packning runt locket.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #67 skrivet: juli 30, 2017, 12:32:42:42 »
Fenomenet skulle kunna förklaras både av läckage i silpackningen och av virvelbildning i skimmern. I båda fallen finns en liten reservoir av vatten att ta av innan luften så småningom tar överhanden. Men fel i centralventilen, nej knappast. Den ligger ju helt på trycksidan, vad du än kan få för konstigt fel i den (och sådana inträffar, det har jag själv fått erfara) så stämmer det inte alls med att det bubblar i silkorgen och att pumpen suger luft. Centralventilen ligger på trycksidan, en läcka där kan gör att vatten läcker ut på golvet alternativt läcker över till waste-porten och går ned i avloppet. Men luft kan aldrig gå IN i en krets som står under övertryck. Du måste leta efter felet på sugsidan.

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #68 skrivet: juli 30, 2017, 15:07:15:15 »
Venturieffekt är långsökt men man kan ju aldrig vara helt säker föränn felet är funnet men visst, du har troligen rätt. Alla troliga orsaker finns väl redan nämnda tidigare i tråden. Kanske dags att Aqua11 går igenom hela tråden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #69 skrivet: juli 30, 2017, 16:12:32:32 »
Har kollat igenom allt förutom sugledningen från breddavloppet och framåt, då denna är ingjuten under en betongplatta.
Alla kopplingar jag kommer åt är kollade och sugsidan från pump till PEM-röret ut till breddavloppet är bytta.
Inga synliga läckage finns någonstans och efter att man stannat pumpen (till och med dagen efter) står ett duktigt övertryck under locket.
Då systemet bitvis kan gå helt utan att ta in luft tolkar jag det som att ledningarna är täta. Kanske pumpen som spökar...?
Jag får vänja mig vid kolsyrat vatten  ;)

Tack för alla bra tips jag fått!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag