VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luft i systemet, blir smått galen snart...  (läst 35227 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

Luft i systemet, blir smått galen snart...
« skrivet: augusti 30, 2016, 15:18:54:54 »
Hej!
Då mitt system tar tjuvluft någonstans försökte jag mig på en systematisk felsökning.
Tog bort den gamla O-ringen och flippade den, monterade åter på locket med en jäkla massa vaselin.
Systemet gick kanonfint i ca 2 dagar, när pumpen drog igång tog det typ 4 sekunder innan den var uppe i arbetstryck.
Jaha, tänkte jag i min enfald, problemet är O-ringen. Beställde en ny O-ring från Pahlen. Det var verkligen skillnad, den gamla kändes torr och man såg att den satt sig och var mer oval i tvärsnittet än rund.
På med den nya O-ringen och humöret på topp. Men inte fasiken löste det problemet. Tjuvluft igen!
Läste här på forumet att locket kan ha mikrosprickor i gjutgodset och det kan räcka för att ta tjuvluft.
Beställde ett nytt lock, kom idag i brevlådan ihop med en ny O-ring. Monterade detta och tänkte att nu är det spiken i kistan. Men, det blev inte bättre alls.

Jag har ju fått det att gå fint genom att "fibbla" med O-ringen, så vad fasen är problemet?

Alla tips mottages tacksamt!

Pump Pahlen P01.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2016, 15:34:15:15 »
Luft kan tränga sig in var som helst i systemets sugsida. Kolla alla dina rör och kopplingar för läckage från bräddavlopp till pump!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2016, 18:27:36:36 »
"Kavitation" som skapar mikrosmå luftbubblor i vattnet hade vi när jag startade upp vår anläggning, det visade sig efter ett par veckors felsökning bero på att pumpen gick åt fel håll, den pumpade ändå (lite mindre kapacitet bara) men det skapades alltså luftbubblor i mitten av pumphjulet och det följde med hela vägen till insprutarna.
Vi hade naturligtvis okulärbesiktat rotationsriktningen tiotals gånger, men först när jag satte in toppen av ett buntband (försiktigt) i fläkten så såg jag att den roterade åt fel håll.
Otroligt svårt att se vilken väg den roterar genom att bara titta på fläkten...
Har ni provlem med detta och kör en trefas pump, kolla rotationsriktningen först av allt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2017, 18:41:16:16 »
Väcker upp denna tråd igen. Tror jag har hittat orsaken till att den suger luft, vad tror ni?
Denna koppling hade någon försökt "täta av" med eltejp i springan mellan pump och kopplingsfläns.
Blev misstänksam och tog bort eltejpen (då det även droppar lite vatten där) och upptäckte att kopplingen går ju att skruva enkelt med handkraft!
En sådan måste man väl dra bättre än så om den ska täta?
Man ser att det sitter gängtejp, men vidare tätande effekt har den nog inte då man behöver väldigt lite kraft för att vrida kopplingen...
Till butiken imorgon och köpa nya kopplingar och rör  ;)
Plåster på såren nu, till nästa säsong gör jag om alla rör!



Utloggad j-t

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2017, 19:33:39:39 »
Inte omöjligt, ibland är det något litet som jäklas och den är ju enkel att åtgärda i felsökningssyfte.

Utloggad Magnusboman

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2017, 20:06:19:19 »
Hade samma sak i min pool.
Men när jag stängde at cirkulationspumpen hördes ett lite visslande ifrån en limmad koppling.
Limmade den igen och vips försvann alla bubblor.
Hörde knappt det visslande ljudet så hålet var säkert litet.

Stäng av pumpen och lyssna vid kopplingen du tror det är, borde höra något visslande eller pipande ljud när den suger luft.

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2017, 20:33:40:40 »
Man behöver inte röra rör eller pump för att förstå att det läcker, det är bara titta på de gröna avlagringarna.

Lossa alla kopplingar, på med lite gängtejp eller gängtätningstråd och skruva dit igen så ska du se att det ordnar till sig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2017, 21:23:57:57 »
Just där - vid pumphusets insugssida - användar jag en sån unionkoppling
https://www.poolklor.com/produkt/pvc-union-50-1%C2%BD-o-ring/

Fördelen med unionen är dubbel. Först har den en tjock O-ring som bottnar mot pumphuset och tätar eventuellt läckage som har sipprat genom PVC-gängarna. Jag använder aldrig teflon tape och har inga läckage ändå.
För den andra en union just där underlättar demontering. Det finns inte tillräckligt med plats för att rotera och skruva man löst det långa röret utan att lifta/flytta man pumpen.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2017, 22:11:15:15 »
Har nu bytt koppling till en unionskoppling. Provkört idag och allt verkar gått vägen och mitt verk verkar tätt. MEN det är fortfarande luft i systemet  >:( Dock upplevde jag det som att det kom mindre bubblor.
Men när pumpen varit igång ett tag (typ en timme) så blir det värre och värre och efter en stund är det en massa luft. Stannar pumpen. Skruvar försiktigt av locket och står rejält med luft i pumpen, pyser till riktigt ordentligt. Det är här jag inte får ihop det riktigt... Varför åker denna luft inte med ut? Istället står den kvar som en kudde mellan vattenytan i pumpen och locket...

Börjar mistänka att pumpen tar in luft någon annanstans, typ vid locket. Något tips på hur man kan täta av det ordentligt för att utesluta detta?


Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2017, 22:20:37:37 »
Byt till en packning i bra skick  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan