VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flödevakt som pumpskydd?  (läst 24567 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #10 skrivet: februari 14, 2016, 15:53:12:12 »
Tack för tipset! Det här tidsrelät har samma funktioner som Finders tidmodul som står på svar #3  fast det kostar 3x dyrare!  ;)

Det skulle kunna funka bra för mig om flödesvakten (som jag inte har köpt än) kan ta emot 230v AC. Jag såg att du har Pahlens flödesvakt. Kan du bekräfta att det är godkänd för 230v AC eller funkar bara med lågspänningssystem (12-24v DC)?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #11 skrivet: februari 14, 2016, 18:17:02:02 »
Inget fel med hembyggda moduler bara det dokumenteras och sparas till nästa brukare O0

Jodå, Pahlens flödesvakt är specad för 230V AC så det är inget problem. Det är bara jag som är nojig och vill köra med lågspänning ;)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #12 skrivet: februari 14, 2016, 23:45:02:02 »
Finders relä+tidsmodul+sockel kombo är inget hembyggt... ???

Det är mycket enklare för mig att montera flödesvakten innan pumpen istället för att modifiera det existerande röret som ligger mellan pump och filter. Tycker du att hår och andra små partiklar som släpps genom skimmerns sil kommer att fastna på flödesvaktens paddel och påverka funktionen? Står det något på Pahlens dokumentation?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #14 skrivet: februari 19, 2016, 12:15:31:31 »
Det är mycket enklare för mig att montera flödesvakten innan pumpen istället för att modifiera det existerande röret som ligger mellan pump och filter. Tycker du att hår och andra små partiklar som släpps genom skimmerns sil kommer att fastna på flödesvaktens paddel och påverka funktionen? Står det något på Pahlens dokumentation?

Finns inget dokumenterat men jag tror inte att någonting kommer att fastna MEN risken finns ju alltid så det kan ju vara en bra idé att köra med filterpåse:
http://www.poolgrossisten.se/sv/e-handel-produktsida/swim-and-fun/filterpase-till-skimmerbreddavlopp/
Sen går ju paddeln att skruva ur vid höstavstängning för kontroll alt. så kör man med genomskinligt rör just vid flödesvakten:
http://www.gpa.se/nc/produkter/produktvisning/r/catalog/c/product/a/view/cat/3452/s/11550/prod/trp-transparenta-tryckror/

Antar att du redan har beställt ett tidrelä, annars hittade jag ett till här för 12 VDC:
https://www.elfa.se/sv/tidrelae-multifunction-omron-h3dk-m1a-dc12/p/13753149?q=*&filter_Category3=Tidsf%C3%B6rdr%C3%B6jningsrel%C3%A4er&filter_Manufacturer=Omron&filter_Category4=Tidrel%C3%A4+f%C3%B6r+montering+p%C3%A5+DIN-skena&filter_Monteringss%C3%A4tt=DIN-skena&filter_Buyable=1&page=5&origPageSize=50&simi=98.73

Nu blev jag också intresserad av att bygga flödesvakt för just pumpen ;D
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #15 skrivet: februari 24, 2016, 12:21:46:46 »
Sitter och väntar på beställda delar och kunde inte låta bli att skissa på att även integrera en flödesvakt till pumpmotorn. Funktionerna skulle kunna beskrivas enligt nedanstående kravspecifikation:

1. Kopplingsur skall kunna användas för att starta/stoppa pumpen på bestämda tider.
2. Det skall gå att att manövrera pumpen manuellt via en strömställare i elcentralen i de fall som tiduret inte är aktivt.
3. Det skall vara möjligt att manövrera pumpen via en manöverbrytare för t.ex. backspolning av sandfilter. Denna brytare skall monteras i bekväm arbetshöjd vid sandfiltret.
4. När pumpen startas med automatik (tidur), manuellt via strömställare i elcentral eller via manöverbrytare skall den gå i c:a 4 (inställbart via tidrelä) sekunder för att hinna bygga upp ett flöde och därmed påverka en flödesvakt som då tvångsstyr pumpen så länge som flöde finns.
Detta är en ren säkerhetsfunktion och skall förhindra torrkörning av pump p.g.a. låg vattenvivå, handduk i skimmern, felaktigt ställda ventiler m.m.
5. Manöverenheter installerade i poolvattnet skall styras med 12V DC.

Principskiss över inkoppling nedan, flest prylar från Hager:


Gjorde även ett par olika scenarior i en ppt-fil:
http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/elpumpmotor.pptx
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #16 skrivet: februari 24, 2016, 19:09:44:44 »
Hur mycket kostar Hagers EZN006 och var köper man den?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #17 skrivet: februari 24, 2016, 19:26:46:46 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #18 skrivet: februari 24, 2016, 19:57:52:52 »
Jag blev av med trasformatorn och DIY 555-timern och simplifierade skissen för färre komponenter och enklare felsökning. Det blir kommersiellt tidsrelä istället som startar pump i 10 sekunder och allt rinner på 230V AC som den skall!

Vill man manövrera pumpen manuellt t.ex. för bakspolning, etc då är det bara att trycka tillfälligt ON på kopplingsuren. Sedan trycker man en gång till för AUTO.

/Dimi




4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #19 skrivet: februari 24, 2016, 20:02:11:11 »
Hur mycket kostar Hagers EZN006 och var köper man den?

/Dimi

1.000+moms på Ahlsell men det är antagligen ingen skillnad i funktion. Jag kunde inte se en tillräckligt tydlig dokumentation från Conrad.

Jag når inte min elcentral (2 m upp på väggen!) från position vid sandfiltret så jag behöver en extern manöverbrytare  :)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan