VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken är den Ultimata Poolen  (läst 15696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
Vilken är den Ultimata Poolen
« skrivet: augusti 02, 2013, 13:17:55:55 »
Hej alla visa män och kvinnor.

Som frågan lyder så söker jag och troligen många med mig svaret på vilken som är den ultimata poolkonstruktionen.

Själv skulle jag kunna tänka mig en ganska avlång pool med romersk trappa och overflow så att vattenytan ligger som en förlängd spegel av det 400m² stora poolområdet klätt i vit marmor. Inte minsta tillstymmelse av smuts då det redan plockats upp av den vältränade Kvinnliga poolskötarens långa håv som sveper området varje förmiddag (Kvinnlig för jämställdhetens skull och för att det inte ska bli för stereotypt i polskötarsammanhang)

Nu är det väl bara att inse. Vi bor i Sverige och även om det troligen är en av årets varmaste dagar när jag skriver detta så kommer det en höst med löv, igelkottar, grodor och annat skit. Allt som oftast ska tränga in poolen på den baksidan av en av kommunen tilldelad villatomt. Dessutom sambo och en vanlig knegare, så troligtvis rök även mitt bidrag till att försöka styra upp jämställdheten i poolskötarbranchen för att ersättas av ...mig...eller i bästa fall en poolrobot.

Nå väl..
-Detta är det första året vi har pool och det får ses som ett vettigt prova-på år.
Vi har kört en ovanmarkspool, en Intex Ultra Frame.
Troligen Den Ultimata poolen....för just att prova på med för att se om det är något man kommer använda, dvs om man kommer fastna för att bada på sin egen baksida och DET har vi verkligen fastnat för.

-En sådan pool har sina begränsningar helt klart och även om den kanske kommer vara med även nästa år så har jag börjat skissa på en nergrävd pool.

-Jag har märkt att ovanmarkspoolen kyls ner mycket av kringsvepande vindar.
-Det estetiska är en anledning.
-Vattendjupet är en annan anledning.

Måttmässigt är väl tanken antingen rund Ø 4-5m x 150cm djup, alternativt 3x6m - 4x7m ungefärligt.

Nu är det ju inte heller bara villatomtens storlek och igelkottar som styr ett poolbygge utan givetvis även det ekonomiska.
Givetvis kan man kanske inte jämföra Ferrari och Skoda för att båda har 4 hjul.
Äpplen och päron är och har aldrig varit det samma, men förutom själva poolen så är det ganska mycket kringkostnader som vid många poolbyggen jag läst om här är väldigt stora och en sak har alla markpooler gemensamt..

-Det ska grävas ett hål och göras en dränering. 

-Därefter ska något stoppas i detta hål och frågan är till vilken religion ska man lägga sin tro?
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Poolgiganten

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2013, 14:14:44:44 »
I mitt första inlägg om Den Ultimata Poolen så beskrev jag en jättepool med overflow.
Det jag ville påvisa med det är att många gånger är det man ser i poolkatalogerna avskalat och snyggt, utan en massa poolskydd, tak och kanske inte helt konstruerat varken för våra nordliga förhållanden eller för våra svenska villaträdgårdar.

Det finns däremot många olika konstruktioner och lösningar på pooler i storleksordningen som jag med nämnde: rund Ø 4-5m x 150cm djup, alternativt rektangulär 3x6m - 4x7m.
Även en del fria former, åtta, njure mm.

Jag beskrev även förarbetet, grävning, dränering och platta.
Ett arbete som jag förstår kostar ungefär det samma oavsett poolval, under förutsättning att man inte stöter på stora stenar eller tex. mossmark.

*I USA och på andra sidor utomlands ser man mycket betongpooler. Ett virr-varr av armeringsjärn och mängder av betong som till slut skapar en böljande botten med höjdskillnad och mjuka former.
-Detta verkar väldigt ovanligt på våra breddgrader?

*En del bygger vackra Kaklade pooler, troligen ganska dyra byggen och hur länge håller de?

*Vissa murar med leca och sätter sedan liner i

*En del kör med färdiga baljor. Den ganska omdiskuterade kvaliteten på glasfiberpooler skrämmer mig lite.

*PP-poolen är ett alternativ, den som tex Luxlama säljer

*Termoblock i cellplast är en annan lösning som jag gillar

*Polyetenstomme har jag sett hos Poolkungen.

*Plåtstommar av olika slag är med vanligt både i runda, ovala och åttafomade pooler.
-En lösning som jag först tyckte verka helt befängd, men efter tanken på att isolera stommen verkar vara en ganska smidig lösning. Kostnadseffektiv och lätt att både bygga och en dag plocka bort en dag om man vill det.

*Trästomme har jag inte heller nämnt då jag tycker det verkar vara en dyr och dålig lösning både på kort och lång sikt.

Så vilken är då Den Ultimata Poolen?

Åter igen måste man klart fundera igenom Varför, Vad och hur mycket man vill lägga på en pool.

För mig så är det viktiga att den är ok isolerad, har ett djup på ca 150cm, samt har en smidig pooltäckning/ tak som går lätt att lägga på och av.
Jag bygger inte en pool för att den ska vara lika fin om 40år.
Det finns runda plåtpooler på Ø 4m som kostar 20 000kr
Det finns även lösningar för 120-150 000kr

Om jag bu beräknar att bo i mitt hus i 40 år så kan jag byta ut min 20 000kr pool 5-6 gånger för det priset. Gropen är där, plattan med.
Filer, slangar och dränering åldras lika mycket oavsett.

-Tycke och smak går isär och visst har jag skrivit detta lite för att både provocera och få igång diskussion :-)

Så åter igen... Vad säger ni?

-Vilken är den ultimata poolen?
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2013, 15:30:09:09 »
För mig verkar en stomme av skalblock vara det bästa alternativet. Då kan jag bygga min "ultimata pool" som inkluderar en 10m simbar längd med jetstream, en lägre del/spadel/trappa för barn o vuxna med overflow till den djupa delen. Allt ihop under ett automatiskt hanterat tak där barn/spadelen kan tas bort separat.

Hur svårt kan de va?  ;D

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2013, 16:23:03:03 »
Det låter verkligen som den riktigt ultimata poolen.

Tak är en riktigt juste lösning på täckning.
Det finns ju i lite olika höjder.
Det finns ju dels de som är riktigt höga, rena poolhus, men även de lite lägre som borde gå att bada under.

Nackdelen med rund pool som jag nämnde ovan är ju bl.a. att det inte finns så bra tak/ täckningar vad jag sett.

Vad för typ av tak / poltäckning isolerar bäst.

Andra alternativ är tex rolltop presenningen med aluminiumrören och tex presenninsvarianten som ser ut som ett tak men viks ihop som ett dragspel.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2013, 16:23:17:17 »
Läs hela den här tråden så tror jag du hittar den ultimata poolen.
Poolsköterskan får du fixa efterhand.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2013, 22:24:43:43 »
Hej Rickard.
Tack för ditt inlägg. Missade du att bifoga tråden du hänvisade till?

Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2013, 09:36:31:31 »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2013, 12:10:42:42 »
Vi har också testat en Intex-pool i ett par somrar. En rund 4,5 meter diameter med Intex saltklorinator och solmattor.

Nu har vi förlängt vårt redan ganska nya hus och när vi ändå skulle köra sönder tomten så passade vi på att gräva och dränera för en pool. Vi funderade först på en ovanmarkpool men nu blir det en rund nedgrävd Rubinpool, 6 meters diameter, med saltklorinator, swimjet och värmepump. Vi planerar att beställa ett polskydd med alurör och presenning.

Vi har valt ett pooldjup på 1,35 då vi har en kille med Downs Syndrom som kommer att ta tid på sig att lära sig simma och vi vet heller inte hur lång han kommer att bli.

Byggtråd kommer.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2013, 13:17:34:34 »
Tackar Rickard.
--> Tror vi alla har missat den lilla detaljern.
-Ska läsa den tråden frammåt kväll-

Onsalabo, Tack för ditt svar med.
Kul att du har samma pool-bakgrund som vi. Intexpoolen fungerar fint och är en rackarns bra/smart pool som trots sin enkelhet är fullt badbar både för stora och små.

Som jag förstår det så har ni en rund pool med plåtstomme av liknande typ som jag funderar på.
Har ni isolerat den något extra i väggarna?
Har ni gjuten sula, Isolerad sula i botten?
Märker ni någon skillnad mellan intexpoolen och denna nergrävda när det gäller avkylningen på natten?
Det poolskyddet ni har: Är det liknande dessa?

http://www.poolbutikenilund.com/Tillbehor/poolskydd.jpg-for-web-small.jpg

http://www.svenskapoolfabriken.com/files/4613/5904/2490/easy-roll-large2.jpg

Hur isolerar ett sådant skydd. Kör man då bara med det och utan solfolie?


Nu ska jag slänga mig i böljan.
Någon måste ju använda poolen när gumman jobbar :-)
26,2 grader i vattnet men solvärmen pumpar ut nästan en kubik 30gradigt vatten i timman nu så snart ska det väl vara riktigt behagligt :-)
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2013, 07:08:03:03 »
Poolbygget pågår så vi har inte kunnat bada ännu. Vi har makadam, stenmjöl, cellplast samt matta i botten. Funderar på om de lönar sig att isolera sidorna. Får se hur vi gör.

Min tanke är att med en bra täckning som ligger över poolen när vi inte badar så ska vi inte behöva solfolie. Jag har tittat på den här:

http://www.plastman.se/category.html/ribbtopp
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad TommyC

SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #10 skrivet: augusti 05, 2013, 12:50:17:17 »
Välj en stomme som håller länge. Leca, skalblock, thermopool eller liknande. Trä och plåt har ingen plats i den ultimata poolstommen. Tanken att köpa en billig pool för att man kan byta ut den ofta är fel. Lägg den tiden på något bättre.

Ett pooltak gör att poolen blir mycket mer användbar. Det är varmt och skönt under taket även om det regnar. Förra sommaren hade det inte blivit mycket badat utan tak men vi kunde bada varje dag. Taket var bara frånskjutet en gång under hela sommaren 2012.

Skulle jag bygga idag och inte hade en utsikt som inte får störas så skulle jag bygga ett permanent poolhus. Det skulle täcka en väl tilltagen yta med bord och stolar bredvid poolen där det skulle vara full ståhöjd. Taket kunde vara ett pulpettak med lutning så att snön lätt trillade av. Mot sydväst skulle det vara ett par stora skjutdörrar. Poolhuset skulle vara bra isolerat så att det gick att ha det uppvärmt året runt utan stora kostnader.

Troligen skulle jag plasta poolen invändigt. Eftersom stommen skulle vara stark så räcker det med några få lager glasfiber och vanlig polyesterplast med gelcoat och topcoat som ytskikt. Jag skulle välja vit gelcoat. Den vita plasten är lagervara och blir svagt blåfärgad när poolen är fylld med vatten. Det blir jättesnyggt. Plasten gör att det är enkelt att bygga invändig trappa och andra oregelbundna former i poolen. Plasten är mycket billigare än platssvetsad liner. Det blir inga veck som man retar sig på. Plasten är lätt att polera om ytan blir missfärgad. Skador ska det inte behöva bli men om så sker så är plasten enkel att reparera. Den enda haken med plast är att den luktar hemskt innan den härdat. Man måste använda andningsmask när plasten läggs på och vid mellanslipning. Kemhandskar behövs vid plastning och all tvätt innan plastning vilket sker med aceton. En bra slipmaskin med tillhörande dammsugare är till stor nytta och i praktiken en nödvändig investering.

I och med att poolhuset har vettig isolering så går det att hålla en lagom temperatur på 20 grader vid arbetet med plasten. När jag har plastat tidigare så har det ofta varit 35-40 grader och det är mindre kul.

Overflow skulle jag kanske bygga mot en sida men sätta en skimmer på andra sidan och ett överflöd av munstycken samt bottenavlopp och ventiler så att det gick att variera cirkulationen. 

I den ultimata poolen är alla inlopp, skimmer och slangar på sidorna av poolen enkelt åtkomliga och inte utsatta för något marktryck.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2013, 08:24:21:21 »
När det gäller stommen är jag inte lika tvärsäker som dig, jag anser att vår poolstomme i tjock (1 mm?) rosfri plåt kommer att hålla i minst 30 år, förmodligen mer.
Har en bekant med en plastad utomhuspool som han fått helrenovera plasten på ungefär vart 15:e år, ett projekt avsevärt mycket mer tidskrävande, jobbigt, och ohälsosamt än att byta en liner.

Den perfekta poolen är nog olika, oavsett vem du frågar, men själva frågan är bra då det ger de som läser många olika synpunkter som de själva kan stöta och blöta tankemässigt, göra olika ekonomiska och tidsmässiga kalkyler, och väga fördelar mot nackdelar - för att så småningom komma till en slutsats om vilken typ av pool som skulle vara bäst för just den som läser.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2013, 09:24:31:31 »
Ja, det är viktigt är att samla på sig så många intryck och åsikter som det bara går och sedan komma fram till sin egen lösning. Vi har ju alla olika smak och preferenser.

Rostfritt kan säkert fungera bra om det verkligen är rostfritt. Det finns massor av olika legeringar av rostfritt. Rostfritt är ju egentligen fel benämning. Det borde egentligen heta rosttrögt för rostfritt rostar också om man har fel legering på fel ställe eller behandlar det fel.

Om jag inte hade några ekonomiska begränsningar så skulle www.steelpool.se vara ett attraktivt alternativ.

I min värld är den ultimata poolstommen okänslig för marktryck och kan utan problem tömmas. Det uppfyller vad jag vet inga stommar i plåt eller trä. Jag kan bekräfta att plasten i poolen har begränsad livslängd. Efter 10-15 år är det nog dags att förnya ytskiktet. Kostnaden för det är mindre än kostnaden för en vanlig liner. Arbetet är dock mer besvärligt och tidsödande. Ohälsosamt är det inte om man använder de skydd som krävs.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2013, 09:34:18:18 »
I min värld är den ultimata poolstommen okänslig för marktryck och kan utan problem tömmas. Det uppfyller vad jag vet inga stommar i plåt eller trä.


Det beror ju mer på hur man gör återfyllning... Vår gamla pool-åtta från Rubinpool, plåt med liner, kunde man tömma eftersom den var återfylld med "magerbetong", alltså cement blandat med fyra delar sand och sen vattnar man på det nere i gropen. Det blir en hård kaka som i och för sig går att hacka sönder rätt lätt med järnspett men står stadigt om man behöver tömma hela poolen.


Och i övrigt är väl, klyschigt nog, den ultimata poolen den som används och älskas...  >rulla<


Mvh,
Anders




AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TommyC

SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2013, 09:51:26:26 »
Ok, då kan nog rätt kvalite av ”rostfritt ” bli en ultimat poolstomme om man återfyller med magerbetong.

Ytterligare en aspekt är att liner inte lär tåla höga temperaturer så bra. Det kanske inte är något problem i praktiken men vill man hålla 31-32 grader i vattnet är kanske inte liner den ultimata lösningen. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2013, 09:58:20:20 »
Ok, då kan nog rätt kvalite av ”rostfritt ” bli en ultimat poolstomme om man återfyller med magerbetong.

Ytterligare en aspekt är att liner inte lär tåla höga temperaturer så bra. Det kanske inte är något problem i praktiken men vill man hålla 31-32 grader i vattnet är kanske inte liner den ultimata lösningen.


En liner ska man väl inte ha varmare än 28 grader säger de flesta tillverkare/leverantörer. Om man har varmare minskar ju livslängden samt att man har större risk att få veck. Hur mycket livslängden minskar kan man ju bara gissa men de flesta har nog 28 grader eller mer... Vi kör på 29-30 grader utan att tveka. Jag tycker att 31 redan är för varmt...


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #16 skrivet: augusti 06, 2013, 10:02:09:09 »
Ja man kan ju lägga in olika definitioner beroende på intressen och inriktning. För egen del skulle jag välja ett inomhusalternativ om det är i Sverige. Visserligen kan man få jättetjusiga miljöer med en trädgårdspool, men säsongsbegränsningen är svår att uppväga. Det ultimata skulle väl i så fall vara en kombination. Jag har sett en sådan i USA en gång - in pool som gick både inne och ute, under en bortskjutbar glasvägg. Den poolen var rejält stor också för att vara en privatpool, runt 25-30 m skulle jag tro.

Beträffande material i pooler så föredrar jag definitivt hårda pooler, där man inte behöver oroa sig för att punktera dem. Betong med kakel eller mosaik uppfyller väl alla krav på utseende, tålighet och lång livslängd om det är korrekt gjort.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #17 skrivet: augusti 06, 2013, 11:36:30:30 »
HEJ ALLA.
-Vad kul att tråden jag startade kunde engagera så många.

Det är ett brett ämne och med en ännu bredare ingångsvinkel...hur nu det går ihop.
-Jag skrev lite provocerande och stökigt i mina första inlägg mest för att röra om lite i grytan. Målet var helt enkelt att höra olika åsikter det jag tycker vi lyckats ganska bra med....

Rickard: Tack för ditt inlägg med länken till Jarlens pool. Synd att där inte står lite mer om konstruktionen för den är riktigt intressant. Just cirkulationsriktningen är en riktigt smart sak. Att skapa en virvel så att skiten samlas i mitten av poolen gör städningen riktigt snabb. Tänk om man kunde kombinerat det med ett bottenavlopp som man öppnade och vips var poolen ren och det utan att ens plocka fram dammsugarslangen.
Gjuten och klinkrad poolside är ju med riktigt trevligt. Snyggt och praktiskt. "Utomlandskänsla" , lite varmt om tassarna i gassande sol tycker kanske andra.
Upphöjd sarg gillar jag till viss del. Smart lösning att slippa att skit från pooldäck/marknivå blåser i. Troligen räddar det kanske även igelkottar och grodor med. För mig är det helt ok även rent estetiskt, men det begränsar lite när det gäller val av poltäckning. 
Jag börjar tycka mer och mer om runda pooler. Det jag inte tycker om med vår runda ovanmarkspool som är lite det samma med nergrävda runda poler är just hanteringen av solfolie/ pooltäckning. Det är inte så himla snyggt med en 6m lång rulle, det är inte heller så smidigt att vika och dra bort solfolien. Har man hunnit torka så är man snart blöt igen efter den manövern.


Onsalabo: Tack för din länk med pooltäckningen med aluminiumrören. http://www.plastman.se/category.html/ribbtopp  Tycker det verkar vara en toppenlösning när man har en pool som ligger i kant med trädäcket eller har ett trädäck som går över. Jag funderar däremot lite på hur det står sig isoleringsmässigt i jämförelse med andra alternativ. Att det är smidigt att både lägga på och ta av är det ju inte någon tvekan om. Att det dessutom är väldigt prisvärt tror jag med. Behövs det vinterplåtar ändå?
 Du var den förste som jag hört monterat swim-jet i en rund pool. Det gör ju poolen användbar för mer än bad/lek.
Vad det gäller isolering kring en plåtpool så har jag funderat en hel del på det. Tanken är ganska spännande tycker jag själv. Jag har funderat lite på om man inte skulle kunna skära cellplast på bandsågen på samma sätt som man fasar virket i en badtunnekonstruktion i trä och sen klä själva plåtstommen. Det borde ju kunna bli en hyfsad "termos".

TommyC: Tack även till dig för dina inlägg. Du har en lite annan ingångsvinkel och tillförde Pooltak och även Poolhus till diskussionen.  Pooltak verkar vara en riktigt juste pryl. Särskilt för mig som tycker bäst om att krypa ner i poolen framåt kväll. Jag njuter inte som mest när det är stekande sol och vattnet känns kallt utan gillar just kvällsdoppet nästan bäst. Personligen är jag inte så förtjust i permanent poolhus.
-Jag är den som gillar "med himlen som tak" och skulle aldrig köpa en sommarbil som inte var cab :-) ... det har i alla fall inte hänt ännu :-)
-Du lyfter även fram de lite mer permanenta lösningarna med murad stomme och plastad insida
-Har man funderingar på poolhus så är kanske de murade konstruktionerna det enda rätta.
-Du verkar med van vid att arbeta med glasfiber och då förstår jag att det är den ultimata lösningen.

awasen Klyschigt eller ej... Du har så rätt.
En pool ska användas och det oavsett om det är en Intex som vi har eller en inbyggd åretruntpool.
Tycker det är kul att vi kan diskutera så öppet och med så många olika utgångspunkter men även olika mål.
Jag tror lite som du. De flesta har nog garanterat över 28 grader i sina linerpooler.
Om nu en liner håller i 15 år så är det 1000-2000kr / år den kostar.
Vad det sen är för stomme rent materialmässigt spelar ju mindre roll så länge den stommen är med i minst samma livslängd.
Följande frågor är:
-Går det få tag i en liner som passar i ens gamla stomme efter 15 år?
-Håller då stommen för ytterligare 15års användning med liner Nr2 ?
-Blir det kanske rent av billigare att köpa ett nytt "poolpaket" och stoppa ner i samma hål?

För mig är en pool inget byggnadsverk jag planerar att eftervärlden ska ta över, utan något vi ska njuta under tiden vi är här på jorden. Kanske vi bor i vårt hus 30år till.
Det som är modernt idag är inte säkert att det uppskattas om 30år.
-Ett 60-talshus med blå/grön betongpool kan visst vara väldigt snyggt, men många uppskattar inte stilen, även om jag själv gillar både retro och nytt. (Vi har själv ett hus som är byggt 1950 med många tidstypiska detaljer.)
-Som ni ser, jag är själv lite kluven :-)

Erica:Kul att även du hittade tråden. Jag tror jag vet vad du menar. Har sett detta på amerikanska sidor. Det kan mest liknas med enorma vinterträdgårdar. Jättedrivhus/ uterum med högt till tak. Stora pooler, vattenfall och kaklade bubbelpooler med overflow i anslutning till stora poolen.
Jäkligt snyggt på riktigt "jänke-vis", dvs ganska överflödigt.
För mig känns det dock lite som ett privat Lalandia.

Jag personligen kan uppskatta dessa byggen som inspiration, men tycker de faller lite på att mysfaktorn försvinner.
Det jag med kan uppskatta när det gäller det du beskriver som "betong, kakel och mosaik" är att det känns gediget och äkta. Det negativa är att det är dyrt och begreppet "tidlös design" är något mer och mer ovanligt i vår allt snabbare snurrande värld. Dvs. man kommer att få dras med sin pool ganska många år. Redan i dag kan man komma in i ett 10-15 år gammalt hus och konstatera att den som valde kakel i badrummen hade fantastisk smak....fast det var 1990 det...

Tack ALLA för era inlägg.
-Hoppas på fler spännande synpunkter.
-Det vi kan konstatera, fast vi redan visste från början är att vi har alla olika drömmar, olika mål och olika möjligheter.
-Kul att vi ändå kan samsas och dela dem under samma pooltak...eller solfolie....eller poolhus...ja eller vad man nu gillar :-)
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #18 skrivet: augusti 06, 2013, 11:55:29:29 »
Kul med lite diskussion, ja!  :)


Vi var ju inne på idén Erica beskrev när vi skulle bygga pool vid vårt nya hus. Det skulle ha fungerat väldigt bra byggnadsmässigt för oss att få ihop gamla bastuavdelningen med en kombinerad inne/ute pool. Då behövde vi få en "året-runt" täckning eftersom det skulle varit byggt "in i" huset.
Dock sprack det på ekonomin... Vi hittade tak som skulle fungera från tre olika tillverkare med skjutbara partier som även skulle klara kraven på isolering och snö men den billigaste lösningen för bara taket landade på nästan 400.000 kr...  :(


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #19 skrivet: augusti 18, 2013, 20:29:04:04 »
Måste posta ett tillägg i denna tråd igen då jag hittade en inspirerande bild under länken nedan. Denna poolägare har  integrerat en barndel med glasskiva som skiljevägg. Liknar mina tankar om hur jag skulle vilja utforma mitt bygge. Lite annan placering för egen del, lite bubbeljets i en avsats till barndelen för spafunktion så hade jag varit i mål med min ultimata pool!

Att ha alla dessa funktioner i samma lösning och slippa en separat balja med lägre vattennivå, är betydelsefullt för mig.

http://www.steelpool.se/produkter-i-rostfritt-stal/inbyggt-och-integrerat/integrerad-barnpool/

Någon här kanske rentav är dn lyckliga ägaren?

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Jarlen

SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #20 skrivet: augusti 19, 2013, 09:51:49:49 »
Läs hela den här tråden så tror jag du hittar den ultimata poolen.
Poolsköterskan får du fixa efterhand.  ;)

Rickard; dröm om min förvåning när jag klickade på länken där man, enligt dig kan hitta den optimala poolen, och en bild på min egen pool plötsligt dök upp. Kan man bli annat än glad och smickrad? Rickard; din positiva inställningtill min pool gläder mig oerhört. Ett stort tack till dig. Nu har jag också fått en förklaringen på varför bilder på min pool som länkar till Poolforum, dyker upp lite då och då på nätet.
 Som sagt var Kan det bli bättre?<sol> <antman>

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #21 skrivet: augusti 19, 2013, 13:29:22:22 »
Det är nu ett tag sedan jag startade denna tråden efter att funderat någon dag på hur jag skulle formulera mig för att inte sätta upp några begränsningar alls utan få en helt öppen diskussion.

Jag trodde aldrig att det skulle bli så mycket respons på ett så flummigt ämne.

Tack Alla som deltagit och deltager.

-Extra mycket glädjer jag mig nu åt att Jarlen hittade hit.
Den pool som Rickard tipsade om redan i något av de första inläggen.
-Jag är helt klart imponerad av denna pool och hoppas nu få höra lite mer om konstruktionen från Jarlen.

Åter igen TACK för alla spännande inlägg.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan