CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Åter igen hur f.n håller man vattnet i en bra kvalite under en längre tid?  (läst 3228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan S

Lite funderingar ang. vattenkvalité

Har nu haft spapadet sedan början av februari och tycker det är riktigt svårt att hålla en bra vatten kvalite under en längre tid.
Har redan bytt vatten två gånger. Tror i och för sig, det som har knäckt vattnet är när vi har haft kompisar hemma och att man inte har duschat innan. Efter ett sådant bad får jag ofta problem med skum, även om jag bibehåller någorlunda klornivå hela tiden, så det borde vara något som vi tillför vattnet och som gör att det skummar. Tror i och för sig att nackmassagen gör att problemet blir mer synligt i mitt kar(munstycke ovanför vattenytan) mot något som inte har det. För det är här skummet bildas och sprids i karet.
Skulle i och för sig inte var utan denna plats, helt klart den bästa platsen.

Ett annan orsak kan vara att vi/jag badar för sällan och det innebär flera dagar utan klor (innan jag köpte flottören). Man bör nog klora var 3:e dag för att det inte skall hinna bildas bakterier och skit eller?

Nu när jag har en flottör, har jag en jämnare klornivå. Problemet är att jag bottnar CYA nivån ganska snabbt så jag får byta vattnet efter 1-1.5 månad. Men får fortfarande problem med skummet även om nivån av klor är ganska stabil.

Jag testade något klor med flockningsmedel som skulle vara just för filterpatroner. Verkade funka bra tills man skulle byta filtret. När filtret lyftes upp så rann ju all skit tillbaka i karet och vattnet blev nästan helt vitt.

Funderar på att bygga om karet till hösten eller nu till sommaren för att sätta in ett sandfilter genom att ta bort luftsystemet och använda dess utblås för att ta in vatten till sandfiltret och sedan tillföra den i samma kanaler som filtervattnet kommer ut i dag.

Någon som har kopplat in sandfilter eller har något tips till mig för att få bra vattenkvalite längre än en månad?

Poolgiganten

Utloggad Johan S

Och jag använder pipcleaner varje gång jag byter vatten och sköljer av det tre gånger efter detta

Utloggad Telekiter

Skulle tro att du är för "snäll" med dina bekanta när det gäller krav på dusch innan bad. Även hudkräm, och all annan klet, som folk använder ställer till det så man ska duscha noggrant innan. Jag vet inte hur många ggr jag fått kommentaren "jamen jag ska inte doppa håret så det går väl bra då va?". Så fort man slår på massagen så skvätter vattnet upp i håret och lösa hårstrån fulla med balsam odyl kommer ut i vattnet. Makeup som rinner ner pga svett, eller vattenångan, i badet. Sen är det kört  :-\ Kloret tar inte bort sånt så det spelar ingen roll hur mycket du klorerar.

/Urban.

Utloggad TheSwede

När vi badar så duschar vi alltid. Men det är en jäkla skillnad på oss som badar 2 till 3 gånger i veckan mot dom som badar när dom kommer på besök. Dom som gästbadare har mycket mer hudavlagringar än oss som badar flera gånger i veckan. Vi är mycket "renare" än gästbadare. Har alltid dåligt vatten efter vänner varit på besök.

Utloggad Wildkris

Bytte vatten efter fem och en halv månad sist. Dottern har haft alla sina kompisar där vid två tillfällen och vi har haft kompisar i badet vid åtskilliga tillfällen.
Jag har kört aktivt syre och klorat var 14:e dag vilket fungerat bra!
Kör iofs numera med Natriumhypoklorit (klorin) istället för Spaklor eftersom det inte innehåller varken Cyanursyra eller kalcium. Går efter jänkarnas recept och kör Spaklor tills hag har en CYA-nivå på 35-45 ppm sedan Natriumhypoklorit istället.
Det negativa är att Klorin är lite väl svagt vilket medför att det går åt ganska mycket så det blir nog knappast billigare!

Har kört det mest för att testa efter att ha snackat med några gurus på forum i USA. Hade velat ha deras motsvarighet vilken har högre koncentration. Alternativet är att köpa koncentrerad Natriumhypoklorit och späda själv. 
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad kalle lkpg

Intressant med Klorin, hur doserar du? Tycker cyuansyran börjar bråka ganska snart efter vattenbyte. Funderar på att bygga om till saltrening under sommaren.

//Kalle

Bytte vatten efter fem och en halv månad sist. Dottern har haft alla sina kompisar där vid två tillfällen och vi har haft kompisar i badet vid åtskilliga tillfällen.
Jag har kört aktivt syre och klorat var 14:e dag vilket fungerat bra!
Kör iofs numera med Natriumhypoklorit (klorin) istället för Spaklor eftersom det inte innehåller varken Cyanursyra eller kalcium. Går efter jänkarnas recept och kör Spaklor tills hag har en CYA-nivå på 35-45 ppm sedan Natriumhypoklorit istället.
Det negativa är att Klorin är lite väl svagt vilket medför att det går åt ganska mycket så det blir nog knappast billigare!

Har kört det mest för att testa efter att ha snackat med några gurus på forum i USA. Hade velat ha deras motsvarighet vilken har högre koncentration. Alternativet är att köpa koncentrerad Natriumhypoklorit och späda själv.
Arctic Spa Frontier

Utloggad Wildkris

Intressant med Klorin, hur doserar du? Tycker cyuansyran börjar bråka ganska snart efter vattenbyte. Funderar på att bygga om till saltrening under sommaren.

//Kalle

Har mätt mig till vad en, två, tre och fyra dl klorin ger i mitt vatten, så det beror lite på vad klornivån är. Men oftast blir det två dl klorin, vilket är en ganska dyr lösning! Kör en hel del aktivt syre också.
Dynasty Spa Club 7L

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag