VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 69951 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #130 skrivet: april 30, 2017, 09:47:25:25 »
Grattulerar, ser väldigt bra ut. Nu är det bara resten kvar ;)
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Poolgiganten

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #131 skrivet: april 30, 2017, 09:57:16:16 »
Ja, det ser verkligen bra ut  O0!

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #132 skrivet: april 30, 2017, 19:51:37:37 »
En sak jag glömde att skriva tidigare, till den oinsatte, är att fogskummet stelnar rätt fort till den grad att väggsektioner blir väldigt svåra att flytta och justera. Så det är en klar fördel om sketionerna hamnar rätt från början. Jag skulle säga att redan efter 15 min kan det vara svårt att göra större justeringar. Någon tidigare sa att det kanske är riskabelt att skumma och gjuta trapp samtidigt som väggar. För att väggarna kanske skulle tippa, rubbas eller så. Min erfarenhet: aldrig att detta skulle hända. En skummad kortsida sitter riktigt hårt. Den rubbas inte så lätt. Dessutom är trappsektionerna rätt tunga och flyttas inte så lätt. Så det går absolut att göra trapp parallellt med väggarna.

Och för den som undrar. Jag har aldrig skummat, blandat betong eller armerat tidigare. Nya erfarenheter.

Jag har haft rätt ok med verktyg. Har inte behöv komplettera så mycket. Några saker har jag lånat. Betongvisp och hinkar lånade jag. Vispen/blandaren var en vanlig från biltema. Funkade jättebra för mina 6 säckar. Jag hade två mindre hinkar och en stor samt en vanlig liten trädgårdsspade.

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #133 skrivet: april 30, 2017, 20:47:28:28 »
Kul att det går så bra.
Bra med varningen om fogskummet.

Vad jag menade var att det inte var så bra att montera trappa innan betongen i väggarna har brunnit färdigt.
Om man nu har gjort det i den ordningen.
Jag väntade minst en vecka mellan betongplatta och montering av väggar och sedan en vecka innan jag monterade trappan efter det att jag hade gjutit färdigt betongen inklusive krönbalk.
Uppenbarligen har jag varit försiktig i överkant.  :'( :'(

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #134 skrivet: maj 01, 2017, 16:03:24:24 »
Är det någon som har erfarenhet att montera Pahles rostfria belysning till en Tjälldén (eller thermopool)? Manualen är riktigt sunkig och på Tjälldens sida framkommer inte heller hur man ska göra.

Även manualen på bräddavloppet var hej-kom-och-hjälp-mig. Tur att jag såg i en tråd här på poolforum hur det skulle monteras. Fick lossa på det och skumma fast det igen.

Ett tips (Som faktiskt också tipsas om på Tjällden) är ett multiverktyg. Vi har en Fein som har använts en del och var framförallt ypperlig att använda för att skära upp skumfogar.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #135 skrivet: maj 02, 2017, 11:26:03:03 »
Nästa helg så är det spackling på agendan. Här önskar jag få lite råd.
Jag har en del erfarenheter från spackling inomhus. Även bredspackling. Men nu är det utomhus och betongspackel som gäller.
Jag tänkte köpa betongspackel från bauhaus. Vet inte om det finns billigare på byggmax eller så? De kostar 199kr för 10kg säck. https://www.bauhaus.se/betongspackel.html
Hur mycket spackel går åt för väggarna? Trappen har jag inte koll på om den ska flytspacklas eller bredspacklas. Är flytspackel bäst? Oavsett så tänker jag att trappan är ett eget helgprojekt. En helg för väggar och en helg för trapp. Eller går det snabbare?
Använder man samma spacklar för detta som för inomhusspackel? Jag har ju en del sådana sen tidigare spackeljobb. (Även rätt breda.)

Utloggad j-t

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #136 skrivet: maj 02, 2017, 12:29:20:20 »
Ett tips (Som faktiskt också tipsas om på Tjällden) är ett multiverktyg. Vi har en Fein som har använts en del och var framförallt ypperlig att använda för att skära upp skumfogar.

Ja även en riktigt vass kniv, ett bågfilsblad (linda lite tejp runt ena ändan så är det skönare att hålla), lång gammal kökskniv typ brödkniv fast utan tänder är också bra

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #137 skrivet: maj 03, 2017, 07:23:31:31 »
Just trappan tog en avsevärd tid (för mig) med många vändor. Det var bland annat svårt att få pelarna helt jämna efter gjutningen.
Så ett tips att göra den samtidigt med väggarna med tanke på torktiden mellan lagren.

Till slut gav jag faktiskt upp och lade dubbla lager matta på stegen.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #138 skrivet: maj 03, 2017, 12:13:02:02 »
Just trappan tog en avsevärd tid (för mig) med många vändor. Det var bland annat svårt att få pelarna helt jämna efter gjutningen.
Så ett tips att göra den samtidigt med väggarna med tanke på torktiden mellan lagren.

Till slut gav jag faktiskt upp och lade dubbla lager matta på stegen.

Väggar och trapp gjuts i eftermiddag. Vad menar du med att det var svårt att få trapp-pelarna jämna? Hade du i för mycket/lite betong i dem? Vad är torktiden mellan lagren?
Vad tycker du om att ha dubbla lager matta i trappen?
Ni som gjort detta tidigare får gärna komma med råd och tips, alternativt länka till trådar.

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #139 skrivet: maj 03, 2017, 12:26:11:11 »
Eftersom det är två olika material i betongpelarna och själva trappan.
Torktiden beror givetvis på vilket spackel du använder och hur tjockt du lägger det.
Ett tips är att använda släpljus vid kontrollen av jämnheten; det är ganska stora ytor som kan vara svåra att överblicka annars.

Helt okej med dubbla lager matta i trappan, det var även lite stumt med bara ett lager.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag