CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08  (läst 23893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2010, 10:41:59:59 »
Linern är alltid av undermått och skall töja sig. 5 mm är ingenting.
När jag beställde poolen talade jag om att jag skulle ha isolering i botten och linern gjordes efter det.
Är din liner beställd utan denna information är det bäst att du kollar med poolstore först om du har tillräckligt med sträckmån.
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2010, 10:51:39:39 »
Min liner är förberedd för isolering så den är 150cm på höjden.
Pool Store ringde och frågade hur jag skulle göra med isolering etc så linern anpassades efter det. Problemet var sedan att det var lögn i h-vete att hitta 50mm XPS300 eftersom det var beställningsvara överallt. Till slut hittade jag 40mm (På BoList Lunds Byggcenter om någon jagar nere i Skånetrakten) Billiga var dom också...69:- kvadraten vill jag minnas.
Men då hoppas jag att den orkar sträcka sig till 150,5cm.


Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2010, 11:38:13:13 »
Då är det inga problem.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2010, 21:36:25:25 »
Ännu en dag börjar skymma och idag har det pillats med den regel som ska sitta under trappen. Tog i ordentligt och drog i 7st M10 bult. Blev rätt stabilt om jag får säga det själv.  8)
Om jag förstått det hela rätt så ska ordningen vara som följer när det gäller trapplist:
Trapp, lös packningslist, liner, klämlist, täcklist ?

Hur gjorde ni förresten med väggduken? Limma upp och sedan skära ut för lampa, in och utlopp? Det är min plan iaf, hojta gärna till om det finns bättre sätt.

Imorgon är målet att få trappen på plats och även vägg och bottenmattan.
Bottenmattan ja, fyllde ni med nåt i hörnen mellan vägg och bottenskivorna? Det är nån millimeter på nåt ställe där jag tänker mig att linern skulle kunna pressas ner av vattentrycket efter nåt år. Tänkte dra en sträng med Bostik ultrasuperfyllnadslim mellan golv/vägg. Eller har den samlade kunskapsbanken här inne fler tips? Tacksam för dessa i så fall.

 O0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #14 skrivet: juli 18, 2010, 19:02:42:42 »
Ordningen för trappmonteringen är precis som du säger!

Även håltagningen i väggmattan är OK.

En liten springa mellan vägg och bottenmatta gör ingenting. Linern blir mjukt rundad i övergången.

/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #15 skrivet: augusti 04, 2010, 15:28:26:26 »
Då har vi kommit ytterligare en bit och det är dags att uppdatera byggtråden.
Idag sattes linern och vattenfyllning pågår as we speak.
Har så smått börjat titta på vad som var med i kartongen med alla kopplingar och då dyker det upp lite frågor.
Klämringskopplingarna, ska dom monteras med gängtejp i den gängade delen?
Det följde också med en tub med adhesive cement som bör vara ett packningslim av något slag. Var ska jag använda detta? Lika bra att fråga först och montera sedan istället för att göra tvärtom. Tacksam för alla tips.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #16 skrivet: augusti 04, 2010, 19:43:41:41 »
Hej Tisella!
De gängade kopplingarna (till insprutarna t ex) skall monteras med gängtejp. Det finns en grövre variant än den man brukar ha på kopplingarna i huset. Man får ta på ganska mycket tejp.
Var noga med dessa för att undvika läckage.

Tuben med limmet används för limmade kopplingar i pumprummet. Dvs du limmar kopplingen på röret eller på pvc-slangen. Rugga upp ytan på röret/slangen och insidan på kopplingen med sandpapper, tvätta rent med thinner (ej fotogen) och lägg på ett flödigt lager lim, hellre för mycket än för litet (gäller speciellt för slangen) och tryck på kopplingen, vrid ej. Låt torka över natten för bästa resultat innan du trycksätter.
Lycka till! O0
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #17 skrivet: februari 26, 2011, 19:41:59:59 »
Då ska vi se, dags att uppdatera lite i tråden kanske eftersom allt nästan är klart.

Någonting som inte kommer blåsa bort är trädäcket. Plintat hela vägen ner till poolbotten.
Tunga dom där gjutrören tycker lillen.



Träregel fastskruvad för att förhindra trappan att flytta på sig, allt enligt beskrivningarna.


Isolering av golv med fasade skivor i hårdhetsklass 300


Isolering av väggar med vanliga frigolitskivor, hårdhetsklass 80


Montering av trappa, en hel del pill och bök att få den perfekt. Rekommenderas att vara 3 personer.


Foam upplimmat på väggarna och stöd gjutna till trappan. 3 stycken pelare med stora betongstenar ner till lagret med packad makadam.


Här syns gjutningen av plintarna till trallen intill poolväggen.


Trallskruvande i ett lätt duggregn


Stenen är ditlyft och skall byggas in i tralldäcket.


Pooltaket har levererats. Här har vi sortererat ut alla delar så det blir lätt att montera. Vi hade kanonbra support av tillverkaren av pooltaket, Albion Group. Tack ännu en gång.  O0


Spöregn men det ska badas ändå. Vi hade ca 21 grader som mest utan pooltäckning, dvs innan taket var på plats.


Mer bad! Här ser man skenorna för Klasik Excellence C monterade. Observera den snygga belysningen på stegen för att kunna skruva på kvällen.


Taket på plats. Här från den änden som är högst, ca 185 i takhöjd. Det sitter en dörr på den kortsidan....


Och en dörr på långsidan som är skjutbar och låsbar. (Samtliga dörrar kan låsas)


Blir riktigt behagligt att kliva i även en ruggig dag när det blåser lite.


Blir riktigt bra!! Tycker själv att den trä-färgade aluminiumprofilen är den klart snyggaste.




« Senast ändrad: februari 28, 2011, 09:46:01:01 av Tisella »

Utloggad Fia

SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #18 skrivet: februari 26, 2011, 20:04:55:55 »
Supersnyggt Tisella!! <sol>
Förstår att ni njuter av pooltaket.
(Den som ändå hade plats för ett sådant! >ohno>)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad GamboTurbo

SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #19 skrivet: februari 27, 2011, 06:11:45:45 »
Hei Tisella.
Jeg må henge meg på Fia her. Fantastisk flott pool! Når man ser disse bildene så får man jo bare lyst til å hente hjem sine egne pool-deler og gjøre sitt eget prosjekt ferdig med en eneste gang. Dere er jo så heldige at dere nå kan nyte poolen samtidig med at "resten" av arbeidet kan foregå innimellom. Man kan bli misunnelig av mindre...    ;D
Pooltak er et must. Det viser jo bildene dine. Virkelig pen modell som passer godt med den brune terrassen. Mulig man må få kopiere litt her, altså.   O0

Men nå er jo snart vinteren over og jeg er litt nysgjerrig på hvordan pooltaket deres har taklet været? Kanskje ikke så mye snø der hvor dere holder til slik at det ikke blir et problem?

Hilsen Turbo

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag