Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 8x4 Thermopool  (läst 42400 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #10 skrivet: mars 14, 2011, 20:25:06:06 »
En pool i garaget
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Poolgiganten

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2011, 20:34:17:17 »
I morse ringde grävkompisen och meddelade att han fått jobb på sin maskin några mil härifrån och inte skulle ha möjlighet att komma närmaste tiden. Men han hade fixat en annan kille som nog skulle kunna göra det denna veckan. De skulle komma och titta om en kvart. Blev ganska förvånad när även denna kille visade sig vara en gammal kompis som jag inte hade en aning om att han jobbade som grävmaskinist. Några timmar senare såg det ut så här på gräsmattan bredvid huset.
Underlaget var inte optimalt att köra med tippbil och betongbil så vi fick göra en tillfällig väg till baksidan.
« Senast ändrad: mars 14, 2011, 20:50:00:00 av DJME »
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2011, 20:38:43:43 »
Efter ytterligare några timmar var halva ytan avgrävd i rätt nivå. Större delen av poolen blir ju ovan mark så det är inte några enorma massor att gräva bort.

Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #13 skrivet: mars 14, 2011, 20:49:00:00 »
16.00 var fiberduk och dränering på plats i första halvan och makadam utkrafsat. Där poolen står har det tidigare varit en brunn och när vi kom ner till "rätt nivå" började det komma upp lite grundvatten. Dock inte några mängder men tanken är att gräva ut en "ränna" i diket (havet) nedanför tomten och på så vis slippa ha en brunn med pump.
Imorgon hinner han förhoppningsvis färdigt så man kan börja forma.
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #14 skrivet: mars 22, 2011, 11:48:22:22 »
Behöver hjälp med en fundering angående placering av skimmer mm. Jag har med byggsatsen fått två skimmers och 4 utlopp. Vi skall dessutom ha jetswim och en trappa på ena kortsidan. I monteringsanvisningarna så vill man av naturliga skäl ha utlopp och jetswim på samma kortsida och spruta vattnet i riktning mot "skimmrarna". Problemet är att "skimmrarna" enligt anvisning måste sitta minst en halvmeter från hörnorna och då får de inte riktigt plats på den sida trappen är. Och jetswimmen går inte att sätta i trappan så det lutar åt att jag kommer sätta utloppen på den sida trappen blir och jetswim ihop med "skimmrarna". "Jetswimmen" kommer ju inte att vara på jämt så jag inbillar, eller intalar mig att det inte blir något problem för cirkulationen. Någon som tror annorlunda?

En annan fundering är placeringen av utloppen, enligt instruktion skall de sitta två i överkant och två i underkant. Poolfirman hävdar att det egentligen räcker med två utlopp och en skimmer till den storleken på pool jag bygger. Känns som att man ändå skall sätta dit grejorna när tillverkaren skickar med det eller? Har haft lite funderingar på att placera något utlopp i trappan för att fä lite cirkulation där med. Synpunkter?

! PS, Det har hänt lite till i gropen, återkommer med bilder. !
/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad GamboTurbo

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #15 skrivet: mars 22, 2011, 13:02:12:12 »
Hei Mikael!

Det blir kult å følge ditt bygge. Jeg holder selv på med en Thermopool (3,5 x 6,5 + romersk trapp) og har fundert på de samme tingene som du nevner her. Diskuterte dem litt med Dacke på http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6077.msg47184#msg47184. Etter den lille "diskusjonen" så hadde jeg en samtale med min pool leverandør og de frarådet å montere innløpene på samme kortside som trappen fordi man da risikerte å rive lineren når poolen skal fylles med vann. På kortsiden har jeg bare 0,75 meter fra poolhjørnet til trappen og det gir for lite areal som lineren kan strekkes på.
Min løsning blir derfor å plassere 1stk skimmer på motsatt kortside av trappen. Jetswim blir plassert under skimmeren. 2 stk innløp blir plassert på en av langsidene. I tillegg har jeg et bunnavløp. Leverandøren mener at sirkulasjonen vil bli god nok med dette oppsettet.

Har du vurdert å montere bunnutløp på din pool? Kunne vært spennende å høre dine vurderinger rundt dette. Ellers ser det jo ut som om du har kommet et stykke lenger enn meg, siden du allerede har fått delene hjem i garasjen!  O0 Blir spennende å se hvordan mesterverket skrider frem. Masse bilder takk.  :)

Hilsen Turbo

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #16 skrivet: mars 22, 2011, 14:31:02:02 »
Hei Mikael!

Det blir kult å følge ditt bygge. Jeg holder selv på med en Thermopool (3,5 x 6,5 + romersk trapp) og har fundert på de samme tingene som du nevner her. Diskuterte dem litt med Dacke på http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6077.msg47184#msg47184. Etter den lille "diskusjonen" så hadde jeg en samtale med min pool leverandør og de frarådet å montere innløpene på samme kortside som trappen fordi man da risikerte å rive lineren når poolen skal fylles med vann. På kortsiden har jeg bare 0,75 meter fra poolhjørnet til trappen og det gir for lite areal som lineren kan strekkes på.
Min løsning blir derfor å plassere 1stk skimmer på motsatt kortside av trappen. Jetswim blir plassert under skimmeren. 2 stk innløp blir plassert på en av langsidene. I tillegg har jeg et bunnavløp. Leverandøren mener at sirkulasjonen vil bli god nok med dette oppsettet.

Har du vurdert å montere bunnutløp på din pool? Kunne vært spennende å høre dine vurderinger rundt dette. Ellers ser det jo ut som om du har kommet et stykke lenger enn meg, siden du allerede har fått delene hjem i garasjen!  O0 Blir spennende å se hvordan mesterverket skrider frem. Masse bilder takk.  :)

Hilsen Turbo

Hej Turbo,
Kommer du ha liner i trappan med?
Jag har en Polyestertrapp så linern ligger inte i själva trappan så frågan är om det blir samma risk med linern om inloppen sitter på trappsidan.
Bottenavlopp har jag planerat att sätta in, Lutar åt att det hamnar vid den kortsidan där jag tänkt sätta skimmer. Vill inte ha det mitt framför trappan, och sen blir det lite lättare att koppla ihop det hela. Beställde bottenavloppet mest för att det skulle vara smidigt den dagen man vill tömma, men tror även att man kan ha nytta av det vid städning och suga ut skäp som ligger på botten via det. Tror egentligen inte det behövs för att få tillräcklig cirkulation i en så pass grund pool.

Skall försöka lägga in så mycket bilder jag orkar.

/Mikael

Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #17 skrivet: april 05, 2011, 21:09:02:02 »
Då har man äntligen fått lite gjort och framförallt tid att uppdatera lite här.

Formen började byggas i tryckt virke, man vill ju inte att det skall ruttna innan betongen brunnit :)
Tanken är att återvinna dessa brädbitar till bärlinan. Blev lite extra jobb med att väga in formen då det visade sig att antingen var det något fel på deras planlaser när de gjorde grusbädden eller så visste de inte hur den fungerade. Visade sig att det skiljde 6-7 cm på höjden på långsidorna. Inte direkt inom toleransen. Tyvärr litade jag på dem när de sa att det var absolut plant. Efter lite diskussion med betongkillen så tyckte han att 20cm tjock platta var onödigt eftersom jag skulle gjuta med självkompakterande betong och hade så mycket armering så det blev till att lägga på lite mer isolering och samtidigt lyfta formen och väga in den.

« Senast ändrad: april 05, 2011, 21:24:27:27 av DJME »
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #18 skrivet: april 05, 2011, 21:21:54:54 »
Färdigt för gjutning!
Eftersom jag lagt på lite mer isolering så räckte det med ett lass betong. Sparade lite pengar på det viset. Betongbilen nådde inte mer än precis in i formen men jag snickrade ihop en ränna av en takplåt och en stege så vi kunde nå nästan till mitten. Det var tillräckligt jobbigt att fösa ut betongen längst bort i formen trots självkompakterande betong som alla säger skall vara så tunn och flyta ut av sig själv.
Vädret var iallafall gynnsamt för gjutning så jag fick rätt gott om tid på mig att få det jämt. Självkompakterande betong skall man tydligen inte glätta utan den skall slipas några dagar efter gjutning för att få bort översta hinnan så det blir väl ett moment till, annar tyckte jag den var ganska lätt att få jämn och slät på ytan.
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad DJME

SV: 8x4 Thermopool
« Svar #19 skrivet: april 23, 2011, 16:34:57:57 »
Lite mer har blivit gjort, är väl i princip klar för gjutning av väggarna, tänkte passa på att gjuta några plintar mellan befintlig altan och poolen när man ändå beställer betong så de skall snickras ihop med. Någon förstärkning av formen till trappan skall dit med.

Men det började med lite slipning av plattan några dagar efter gjutningen.

Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan