VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmepump nära poolen eller nära pumpen...  (läst 3212 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Värmepump nära poolen eller nära pumpen...
« skrivet: september 07, 2012, 12:11:38:38 »
Hejsan,

Ska bygga det permanenta pumphuset nu i dagarna och satt med funderingar kring var värmepumpen ska vara för att få minimala värmeförluster. (teoretiskt åtminstone...)

Pumphuset (med pump såklart) står 10-12 meter ifrån poolen, och totalt 22-24 meter från inloppen. Frågan är nu, vad är bäst?
Ha värmeväxlaren nära pumpen och pumphuset och transportera varmvattnet 22-24 meter innan det kommer i poolen, eller att sätta värmeväxlaren 3-4 meter ifrån inloppen och då transportera kallvatten 22-24 meter och sen värma upp det innan det åker i vattnet?

Är det nån smart människa som har nån synpunkt på det här?

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Värmepump nära poolen eller nära pumpen...
« Svar #1 skrivet: september 07, 2012, 12:32:28:28 »
Din värmepump lär väl låta en del plus vara rätt skrymmande i storlek, så det är väl kanske inte något man vill ställa närmast poolen. Försök i stället att ställa den där den stör minst, och isolera sedan slangen ut till utloppen.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad KarlINykvarn

SV: Värmepump nära poolen eller nära pumpen...
« Svar #2 skrivet: september 07, 2012, 12:49:42:42 »
Faktum är att den ligger på dryga 72Db så så himla mycket oväsen för den inte. Det är snarare orkanen som de dubbla fläktarna ställer till med :-)

Sen min tanke var att ställa den i närheten av poolens inlopp, men ändå "runt hörnet" på min kåk och bakom ett plank...typ... måste nog uppdatera med nån bild.

Vi stängde av värmaren precis, men oisolerat och med en poolguard (som inte varit på) så har vi lyckats hålla 29grader.

Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad psau

SV: Värmepump nära poolen eller nära pumpen...
« Svar #3 skrivet: september 07, 2012, 15:55:29:29 »
När pumpen går blåser den ju även en betydande mängd kall luft som man inte alltid vill ha direkt blåsande över poolen.
Personligen har jag prioriterat att ha all teknik samlad på ett ställe och sen två slangar till poolen som kan vara en bit bort.
/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan