CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.  (läst 11603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas h

Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« skrivet: april 23, 2014, 16:01:25:25 »
Nu har vi 100 mm isolering i botten och sidor samt väntar på offert på pooltak.
Vi vill ha 27-30 grader i vår 18 kbm glasfiber pool.
Vilket pump skall vi satsa på? Har kollat på Pahlèn 9 kw samt G&J 6,8kw i rostfritt.
Eller vad rekommenderar ni som har erfarenhet.

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #1 skrivet: april 23, 2014, 18:10:03:03 »
Jag har 17 kubik intex ovan mark utan isolering förutom bubbelplast. Klarar 32grader maj till september.


Om mitt märke är bättre eller sämre än de du nämnt vet jag dock ej.

Luxlama 12hi som ger värme ned till minus7
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad jonas h

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #2 skrivet: april 23, 2014, 22:21:39:39 »
Luxlama Proffesional LX05HP eller LX09 HP verkar vara väldigt prisvärda.
Dom som jag kikat på kostar 10 000kr - 20 000kr. Vad skulle ni föreslå?

Utloggad elvings

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #3 skrivet: april 24, 2014, 15:27:54:54 »
Till det priset (cirka 20 000)fick jag min hi12 som ger lite mer kräm vid sämre temperatur samt underbar 3-fas för jämnare el-belastning.

Välj vad du vill men tro inte på försäljarna som säger att "det räcker med 6-9 kw till din pool enligt tabeller", jag skulle aldrig vilja ha mindre effekt än det jag har.

Enligt försäljarna skulle en brilix 5,5kw räcka till min pool. Det gjorde den INTE.

Ställ dig frågan:

Varför skall jag ha så liten effekt som möjligt?

Man klarar sig med en bänkdiskmaskin men likt förbaskat är det skönare med en fullsize-diskmaskin.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad jonas h

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #4 skrivet: april 24, 2014, 18:06:35:35 »
Det verkar som Luxlama 12hi utgått.

Utloggad elvings

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #5 skrivet: april 24, 2014, 19:37:14:14 »
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad MathiasS

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #6 skrivet: april 24, 2014, 22:29:10:10 »
Frågan är vad man ska ha 16kW till....eller ens 12 till en pool på mindre än 20kubik.

Jag värmer 42 kubik vatten med 9kW och förra året använde jag lite mindre än 50% av vpumpens kapacitet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad elvings

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #7 skrivet: april 26, 2014, 10:30:55:55 »
Med tanke på att min pool skall hålla 31grader en längre tid så behövs det 12kw.

Hade jag haft min pool fullisolerad och under tak så hade jag kanske kunnat gått ned lite.

Men varför skall jag ha en liten värmare som får gå ofta istället för en stor som går mer sällan och samtidigt ger en jämnare temperaturkurva över både dag och månader?

Behovet av värme är baserat på var i landet man bor också. Att ställa sig frågan varför man skulle behöva 12kw till mindre än 20 kubik är som att ställa sig frågan varför man behöver en tjock jacka när det bara blåser lite utan att ta hänsyn till lufttemperaturen..

Det är detta som blir så fel. Att lyssna på folk som säger att det "räcker med x antal kw till x antal kubik" blir så fel.

Ta hänsyn till:

tomtens läge, dvs blåsigt-skuggigt mm

Var i landet finns poolen, dvs inte bara landskapsmässigt utan även mikroklimatet. Kan bli väldigt varmt på ett ställe men väldigt kallt några kilometer därifrån på samma dag beroende på naturen.

Vad har jag för isolering under, ovan och runt poolen.

Finns poolen inomhus?

Hur ofta badar jag?

Hur lång tid är ytan fritt exponerat mot luften? dvs pooltäckning av eller på, Kanske inte finns pooltäckning utan bara staketomgivning.

Vad vill jag ha för temperatur i mitt bad? Gillar jag 22grader eller vill jag ha 32 grader?


Som du ser så finns det många faktorer att ta hänsyn till. Det innebär att det finns behov av starka värmepumpar

Innan någon rekommenderar att gräva en pool med tak så kan det finnas saker som hindrar det. Markförhållanden, ekonomi, ej egen tomt, vill bara ha pool något år, mm. Då tar man en enklare pool och bättrar på uppvärmningen istället.

Priserna svänger inte så blodigt mycket mellan 9 och 12 kw.  Varför inte försöka gardera sin livskvalitet?

Jag tillhör inte de som tittar genom fönstret för att bestämma om jag skall ha shorts eller inte om solen lyser något otroligt mycket.  Jag kollar även lufttemperaturen och vinden innan shortsen åker på.  :)

edit:
Glömde.
Se detta inlägg som svar på MathiasS inlägg om varför man ska ha hög effekt snarare än om varför TS skall ha hög effekt.

Att TS har isolering gör mycket men om TS vill ha pool länge på året är det bra om pumpen klarar låga temperaturer. 12HI går långt under minus och ändå producerar värme. Det är också ett skäl till den stora kw-pumpen.
« Senast ändrad: april 26, 2014, 10:45:32:32 av elvings »
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad jonas h

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #8 skrivet: april 26, 2014, 11:38:12:12 »
Hej, Jo jag är med på olika faktorer, som jag skrev inleddande så har jag isolering i väggar o botten samt tak skall beställas.
Det lutar åt 7-9 kw.
Jag önskar förslag på fabrikat samt nån som har bra priser NU.
Var köper jag 50mm rörisolering i Sthlm?

Utloggad TommyC

SV: Förslag på luftvärmepump till 18 kbm pool.
« Svar #9 skrivet: april 26, 2014, 11:55:54:54 »
Med obefintlig isolering kan man såklart ha behov av hög effekt men nu har ju jonas h bra isolering runt om. 6 kW kommer säker att räcka bra till den poolen. 

Jag blev rekommenderad 6,8 kW till vår 31 m3. Jag gick upp till 9 kW för att ha lite marginal. Då vi har en vägg oisolerad så var det rätt val att gå upp i effekt. Nu ska jag förbättra isoleringen av den väggen så då kommer VPn att vara lite överdimensionerad.

Förutom värmebehov och pris så kan det vara en fördel att en mindre VP väger mindre och därmed är lättare att hantera om man behöver flytta på den t ex köra iväg den för reparation. 

Jag hittar inga uppgifter på att 12HI är tänkt att användas vid minusgrader. De specar COP vid 27 och 15 C lufttemperatur. http://www.poolteam.se/Luxlama_heatpump_2013_SWE_web.pdf

Vanliga VP till pool brukar fungera dåligt under 10 grader lufttemperatur.  Om 12HI fungerar bättre än andra VP vid låga temperaturer så kan ju det i sig vara ett argument att köpa just den pumpen. Om så måste tillverkaren kunna visa prestanda vid de temperaturer som utlovas. Var finns de uppgifterna?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag