VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Liner, ålder  (läst 5596 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Liner, ålder
« skrivet: augusti 29, 2015, 14:39:35:35 »
Hur lång livslängd har en liner ? jag vet att tillverkarna säger allt mellan 8-15 år, men om man frågar i verkliga livet hos poolägarna , hur ofta byter ni ? varför byter man ? är det för att slippa problem i förebryggande syfte eller byter ni när det bli någon skada, vad händer med en gammal liner ?

Hål o revor kan det ju bli även på en ny liner, och man kan ju leva i många år med en lappad  .

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Liner, ålder
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2015, 15:09:17:17 »
Den frågan har ju varit uppe här många gånger. Du kan ju testa sökfunktionen. Vad jag minns kan en liner bli ganska gammal, t o m 20 år eller lite till men den blir sprödare med tiden och spricker lättare. Med fel pH och dålig ordning på kemikalierna går det nog att ta död på den på 5 år. Minst 10 år är nog förväntad livslängd men 15 år är nog helt rimligt. Orolig?

Platssvetsad liner är tjockare och armerad. Den förväntas leva längre.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner, ålder
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2015, 15:35:30:30 »
Våran är 15 år, och vi har haft över 30 grader varmt nästan sedan starten, vilket skall förkorta livslängden betydligt.
I våras hade vi en liten spricka som jag lappade, just i vattenlinjen där isen tryckt ut linern i ett av hörnen (inget stöd bakom linern just i hörnen).
I byn i övrigt har det funnits (folk)pooler som inte bytt förrns de varit 30 år gamla.
Rätt skött så anser jag att 15 år är det minsta du kan förvänta dig innan den är så skör att det blir återkommande läckage.
Detta då med en kvalitetsliner, hur länge de håller på en intex-pool t.ex. är oklart. Troligen avsevärt mycket kortare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Liner, ålder
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2015, 17:35:05:05 »
Då ber jag om ursäkt ... jag sökte på liner, livslängd etc men tyckte inte jag fick någon träff, man behöver ju inte svara om man tycker jag är jobbig  :)

Nä inte orolig , bara nyfiken .

Kan det vara så att om man chocka ofta sliter detta lite extra ?

Utloggad TommyC

SV: Liner, ålder
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2015, 17:56:35:35 »
Ursäkta, jag ska försöka skärpa mig.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Liner, ålder
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2015, 19:34:53:53 »
Good luck  O0

Utloggad TommyC

SV: Liner, ålder
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2015, 19:37:17:17 »
Tack  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad aromata

SV: Liner, ålder
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2015, 22:44:21:21 »
Min liner är 20 år och har varit tät hela tiden. Men jag värmer inte och har runt 24°C i snitt skulle jag tro, vilket nog är lägre än vad de flesta verkar ha. Jag kör sparsamt med klor. Men jag tror nog att temperaturen är den faktor som påverkar åldrandet mest.

Utloggad nyburjare

SV: Liner, ålder
« Svar #8 skrivet: augusti 29, 2015, 23:23:17:17 »
Min liner är 20 år och har varit tät hela tiden. Men jag värmer inte och har runt 24°C i snitt skulle jag tro, vilket nog är lägre än vad de flesta verkar ha. Jag kör sparsamt med klor. Men jag tror nog att temperaturen är den faktor som påverkar åldrandet mest.

Hur får du snitt 24 utan värme ?

Utloggad aromata

SV: Liner, ålder
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2015, 18:25:41:41 »
Jag har bara solfolie, inget annat. Poolen ligger i någorlunda lä och får sol större delen av dagen. Är det långvarigt mulet är förstås temperaturen lägre och tvärtom när det är soligt. Som tidigast badar vi i slutet på maj och som senast i september. Vår badsäsong är kanske kortare än hur de flesta har det.
Poolen är murad med leca om jag inte minns fel. Eller kanske betonghålsten, minns inte riktigt. Ingen extra isolering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan