CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA  (läst 16505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #30 skrivet: september 19, 2017, 21:56:14:14 »
hur ser driftsläget ut när VP går på halvfart?

Både Pahlén och G&J har två olika grundinställningar: Silent mode och Normal mode. Väljer man Silent Mode så tillåts aldrig pumpen att gå på 100% effekt, utan begränsas till ca 80% av max frekvens. Detta leder då till en tystare drift dygnet runt, men då till "priset" av lägre max effekt. Silent mode är primärt tänkt att användas under högsommarmånaderna, då maxeffekt inte behövs, eller att pumpen hinner jobba ikapp ett värmeunderskott på morgonen när temperaturen i luften stiger.

I övrigt har jag på utbildning hos Pahlén fått förklarat att principen för styrningen är enligt följande: När pumpen startar (inkommande temp 1C under börvärde) börjar den med en frekvens på runt 50% av max effekt, om pumpen sedan inom en given tidsram inte klarat av att öka inkommande temp stegar den upp effekten och omvänt om temperaturen ökar snabbare än förväntat så stegar den ned effekten.

Detta leder då till att på dagtid och under varma dagar (då poolens avgivna energi är låg) så går pumpen ofta på ett lägre effektläge, medan på kalla nätter och tidig vår/sen höst så går den mer i de högre effektlägena.

//Martin
« Senast ändrad: september 19, 2017, 21:59:57:57 av Castrol »
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #31 skrivet: september 20, 2017, 20:46:24:24 »
Bra svar Martin. Ljudnivå är relevant.

Men, en tyst pump är ju rätt tyst även på full fart så det känns ändå lite som bondfångeri.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #32 skrivet: september 20, 2017, 23:22:54:54 »
Bra svar Martin. Ljudnivå är relevant.

Men, en tyst pump är ju rätt tyst även på full fart så det känns ändå lite som bondfångeri.

Min pump kanske är allt annat än tyst (HydroPro+ 13). Tycker att den väser på rätt bra och då har jag den 3m från poolen, under tralldäcket och med ett extratak. Märker att det varit mycket ljud när den stänger av och det blir tystbpå riktigt. Tycker ändå inte stt den låter mer än andras pumpar men kanske är lite risigt placerad. Skulle ändå inte föredra en inverter. Nästa vår blir det bättre isolering i tak och väggar åt sidorna för att skärma av ljudet.

Utloggad PA56

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • En gång pool, alltid.....
    • Visa profil
    • Poolprylar
SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #33 skrivet: april 01, 2018, 16:50:27:27 »
- nej nej, en PP-pool är inte gjorda för våra breddgrader, om dom spricker går de inte att laga

PP-pool funkar säkert bara allt görs rätt, annars håller en markpool i trä mer än 25 år om den är rätt byggd.

- du behöver ha två lampor i din 3x6 pool, de ska placeras på långsidan

Jag har en 3x6 m pool med en lampa på kortsidan som är närmast huset, den lyser upp poolen fullt tillräckligt, välj gärna en med LED-lampa.

- en lapa räcker, den placerar du på kortsidan

Se ovan.

- en bra luftvärmepump behöver du (26900kr)

Välj pump från en handlare där du får service, jag valde en från TS Comfort i Nykvarn för 11.000 på 10 kW som räcker gott och väl.

- Du kan köpa en pump från Jula för 8000kr

Nej, se ovan.

- Rostfria detaljer är bättre än plast

Vilket som fungerar såvida du inte ska ha saltvatten, då rostar rostfritt (hur konstigt det än låter).

- plast är betydligt bättre än rostfritt.

Se ovan, plast är billigare, rostfritt är snyggare men funktionsmässigt har det ingen betydelse.

-Montering kostar 35000kr
-Montering kostar 55000kr

Beror helt vilken leverantör du väljer, bygger du poolen själv som jag gjort- monteringskostnad=0kr, den stora poolleverantören tar ca 75.000

- Gräv kostar 75000kr
-Gräv kostar 55 000kr

Beror helt på vem du hittar, jag hade tur och har en granne som grävde, hans arbete och transport av schaktmassor/grus gick på ca 30.000
En gång pool, alltid.......

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag