CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Höjd på ljus och inlopp i pool  (läst 10518 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Höjd på ljus och inlopp i pool
« Svar #10 skrivet: maj 30, 2014, 11:54:33:33 »
Missade att det var en overflow. MathiasS har rätt om att det är annorlunda då. Men hur det bör vara vet jag inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Höjd på ljus och inlopp i pool
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2017, 22:40:40:40 »
Hej!

Angående höjd på inloppen, hur nära ytan kan man ha inloppen? Funderar på att ha inloppen så högt som möjligt för att behöva pumpa ur så lite vatten som möjligt när man skall vintersäkra.


\TK

Utloggad Dimitris76

SV: Höjd på ljus och inlopp i pool
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2017, 15:02:09:09 »
Hej!

Angående höjd på inloppen, hur nära ytan kan man ha inloppen? Funderar på att ha inloppen så högt som möjligt för att behöva pumpa ur så lite vatten som möjligt när man skall vintersäkra.


\TK

Det är ingen dålig idee. Inloppen står för lågt på min pool och jag måste tömma ca. 65% av vattenvolymen alltså 30 kubikmeter för att byta en läckande ventil...

Hur påverkas däremot cirkulationen om monteras de för högt vet jag ej. Du kan alltid rikta de neråt men osäkert det kan hända att du har "stående"- icke adekvat cirkulerade vattenvolym i bassängens lägre del...  <dontkn>

Har du bottenavlopp? Då är det inte inlopplaceringen såpas kritisk. Jag filterar 80% från breddavloppet och 20% dra jag från bottenavlopp.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag