VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...  (läst 13888 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« skrivet: februari 16, 2013, 20:02:28:28 »
Jag har funderat på automatisk vattenpåfyllning en del. Jag känner inte att jag kan lita på el grejer riktigt, strömavbrott, etc. Sen verkar det inte finnas så mycket 12V eller 24V som passar för utomhusbruk...

Här är min idé och använda på bild...

Vad tror ni?
Var hittar man en bra flottör (förutom i toastolen då...)?
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2013, 20:30:16:16 »
Det roliga är att du i princip beskriver den typ av variant på nivåkontroll som ibland användes på offentliga bassänger utan utjämningstank förr i tiden. Man leder vattnet till en liten kammare som ligger vid sidan av bassängen för att undvika vågrörelser och där med hjälp av flottör sköta vattenpåfyllningen. :)

Glöm dock inte att ha någon form av återströmningsskydd bara. Antingen att du fyller på med fritt luftgap (bäst) eller ex ett BA skydd (typ backventil) så att inte vattnet har någon möjlighet att gå tillbaka in i huset.

Utloggad MathiasS

SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2013, 20:32:13:13 »
Det är nog precis sådär som "riktiga" produkter ser ut. Minns jag rätt när någon sa att dessa funkar "sådär" pga frysrisk etc?

Om du ändå ska bygga något - varför mecka med en flottör? Det verkar bättre att använda en elektroniskt nivåvakt av samma typ man använder för att styra dränpumpar. Istället för att starta en pump kan du ju slå till en magnetventil. Jag använder ett relä från Finder till mina pumpbrunnar. Finns på elfa.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dr.frost

SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2013, 23:48:03:03 »
Köp en sån här .

Utloggad Erica

SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2013, 02:48:36:36 »
Köp en sån här .

Här finns ju en färdig lösning men vad tål den egentligen ? Det står 2.5 kg/m2, vilket är nästan inget tryck alls... Feltryck kanske - skall det vara 2,5 kg/cm2, vilket i så fall räcker för många villavattensystem men inte tål det kommunala vattentrycket.

Utloggad Erica

SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #5 skrivet: februari 17, 2013, 10:45:06:06 »
Var hittar man en bra flottör (förutom i toastolen då...)?

Just en sådan fungerar faktiskt. Jag har själv sett en pool där ägaren tagit en vanlig toastolsflottöt, inkl. ventilen, och satt det i en liten rostfri tank och kopplat den till poolen med en PEM-slang så att poolnivån och nivån i tanken blev lika. Det fungerade alldeles utmärkt.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2013, 07:41:38:38 »
Den Wasserstadsreglern verkade ju riktigt bra! :)
Precis vad jag har tänkt mig bygga, dock hade jag tänkt ha påfyllningen utanför "byttan".

Vad det gäller förslagen på olika el lösningar så känner jag att jag litar mer på en mekanisk lösning och ju mindre el-grejer jag kan ha i närheten av poolen desto bättre resonerar jag...

Vi kommer att fylla med sommarvatten från Mälaren men back-ventil kommer att monteras ändå.

Vet någon var man kan köpa en sån tysk bytta?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad dr.frost

SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #7 skrivet: februari 18, 2013, 20:19:13:13 »
Hej Awasen.
Gå in på ebay.de och sök efter wasserstandsregler den billigaste kostar ca 50 Euro .

Ett litet tillägg , i min gamla pool hade jag en nivåvippa från Elfa som jag monterade i en behållare och från behållaren gick en slang till skimmern när vippan sjönk slöt den en 24 volt krets och en magnetventil öppnade , i och med att det var tryck på vattnet in i poolen så kunde jag ansluta inloppet där jag ville både på tryck och sugsida . genom att höja eller sänka burken så höjde eller sänktes nivån i poolen , enda nackdelen var 24 volt ,om man nu inte gillar spänning i närheten av poolen . Det  finns en massa sådana välj den med minsta variation mellan öppen och stängd .
Men känslan av att poolen fyllde sig själv och man slapp allt bök med trägårdsslangen i tid och otid är värt en hel del . Min nya pool skall definitivt ha en automatisk vattenpåfyllning ingen tvekan om det .
« Senast ändrad: februari 18, 2013, 21:18:51:51 av dr.frost »

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #8 skrivet: februari 19, 2013, 07:11:54:54 »
Tack!

Jag är i valet och kvalet med el eller mekanisk... Den automatiska påfyllningen ska tillsammans med saltvatten i poolen göra underhållet minimalt då vi ofta är borta 3 veckor på sommaren.

Om något skulle hända med elen medan vi var borta så vill jag säkerställa att påfyllningen ändå fungerar så inte pumpen riskerar att gå torr. Å andra sidan om elen försvinner lär den ju göra det för pumpen samtidigt (säkring eller jordfelsbrytare)...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Automatisk vattenpåfyllning (mekanisk)...
« Svar #9 skrivet: februari 26, 2013, 15:34:15:15 »
Det fick bli en mekanisk variant... Jag beställde den från Tyskland och det blev €89 med frakt.

Ser riktigt bra ut.  O0
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag