VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool projekt, och lite till  (läst 111998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #120 skrivet: augusti 23, 2013, 17:57:46:46 »
Citera
Nu i nya poolen körde jag plast genomgående för att kunna köra salt gamla poolen hade en del rostfritt men från 68 nog lite annan kvalité för det var inte antydan till rost trots saltvatten.
Du har nog tyvärr rett i ditt antagande angående materialen. Det finns en djungel av material som går under det gemensamma namnet "rostfritt", men som har rett olika egenskaper och korrosionsmotstånd. Det er inget bekymmer att göra poolutrustning som klarar den saltmängd som behövs för att köra en saltgenerator, men tyvärr är det så att tillverkarna sparar in på materialkostnaden ved att använda material som har ett rett så "magert" legeringsinnehall. Legeringsämnen som Krom, Nickel och Molybden er rett så kostbara, så här är det mycket att spara om man "snålar" lite. Här är fokusen att hitta det billigaste materialet som man kan kalla "rostfritt" eller "syrafast", utan att åka ditt för falsk marknadsföring. Har kollat lite runt, (utan att jag på något sett kan säja att jag har koll på allt som finns på marknaden), men jag har inte hittat en enda leverantör så här långt som anvender ett material av en sådan kvalité som man efter min mening borde använda. Ingen nämnd, ingen glömd.
Material med god korrosionsmotstånd är heller inte svåra att få tag i da det er denna typen material som används i all industriel verksamhet där korrosion är ett tema.
Skärpning alla poolutrustningstilverkare!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #121 skrivet: april 14, 2014, 08:20:49:49 »
Äntligen lite värma och ljus igen, så nu känns det som att arbetslusten återvänder! Härligt när man kan börja boka av saker och ting som "färdigt". Förhoppningen för året är att listan över "färdigt" ska bli rett så lång!
Det temporära räcket har blivit utbytt, och bärlinorna för sista delen med tredäckat är snart på plats. Da räcket blir rett så högt, ungefär 1,30, känns det lite konstigt att lägga an vanlig toppbräda, så jag funderar på mönpannor på de höga delarna istället. Måtte testa att lägga några pannor nu när räcket börjat bli klart, och jag tycker det blev helt OK.
Hoppas på bra väder under den kommande påsken så jag kan mura fasaden på nya ingångspartiet.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad JV ALLFIX

  • Egenföretagare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 55
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Forza Italia
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #122 skrivet: april 15, 2014, 21:24:34:34 »
Jag kollade på din tråd innan jag bestämde mig för att bygga och jag måste säga att du inspirerade mig mycket. Väldigt snyggt bygge.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #123 skrivet: april 17, 2014, 11:52:58:58 »
Va trevligt att höra, hoppas nå du blir nöjd, så jag inte har "lurat" in dig på något du ångrar. ::)
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #124 skrivet: april 22, 2014, 12:52:39:39 »
Vädret blev fantastiskt, men det blev inget murat. Det blev lite mer räcke, bärlinor, öppning och uppstart av poolen, samt gjutning av fundament för solduschen.
Mycket positivt överraskad över första övervintringen. Var lite skraj för hur våran vita duk skulle se ut, men det var ingen bekymmer alls. Liten smutsrand, men den försvann hur enkelt som helst med en helt vanlig svamp. Behövdes bara en liten justering av alkalinitet och Ph, samt en chockklorning så var vattnet perfekt. En körning med poolroboten, så var även bottnen ren. Inget att bekymra sig över alls. O0
Enda bekymret var temperaturen, 8-9 grader. Inget som frestar undertecknade direkt. Inte startat värmepumpen än, väntar in lite värmare nätter.
Planen är att lägga poolsarg, (samma stenar som runt poolen), ovanpå det gjutna fundamentet for solduschen. Inuti fylls upp med sprängsten, och sista 5-10cm skal vara sjösten av något slag, som är god att gå på. Vattenslangen för att mata solduschen skal in via det gula kabelskyddsröret. Själva duschen skal monteras i på ytan som ligger ungefär 5-6cm under fundamentet för poolsargen, så jag får sjösten över bottenplåten, bultar m.m.
Det var planen, så får vi se hur det blir i verkligheten!
Vi tar frågorna direkt. Varför skal duschen monteras i 45 grader i ena hörnet av en fyrkantig duschyta?. Två orsaker, jag får tidigare och mer sol i det hörnet, och duschen kommer mer mitt under nocken på nya ingångspartiet, och jag tror det blir snyggare.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #125 skrivet: april 22, 2014, 22:53:58:58 »
Belysning av räcket. Har funderingar på att sätta någon form för belysning på alla stolparna runt pooldäcket. (Som tur är hamnar alla i område 2, och tack for det!). Planen är att bygga en liten "låda", lägga en nockpanna på toppen, så det blir lite skydd. Har tittat på allt från helt enkla plafonder till att bygga in någon form för spot, eventuellt en 12 volts. Beslutningsångesten har satt in för fullt, så jag är mycket tacksam om några har några inspel och idéer. Någon som har något liknande möjliges? Ser att många tycker "Cosa 45" är en bra lampa, men min fundering är om en sådan verkligen ger nog ljus for mitt behov? Enklaste er väl troligen en enkel plafond med 220 volt, da har man jo ett rett så stort antal av olika ljuskällor att välja på.  <dontkn>
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #126 skrivet: april 23, 2014, 20:06:12:12 »
Lite oklart för mig hur högt ditt räcke är, vi har satt Nordlux Scorpius maxi på stolparna runt vår pool. I dagsläget med energilampor men det lär väl bli LED i takt med att de tröttnar :)
Detta ger ju nedljus och inte så myckte allmänljus, men tänder man poolen blir det ett bra ljus i "området".
På ett annat ställe har vi Cosa 45 under takskägget. Vi har ca 30 st med en meters mellanrum och det ger lagom mycket ljus tycker vi.
Så till syvende och sist beror det på vad du vill skapa :)

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #127 skrivet: juni 20, 2014, 15:47:28:28 »
Teknikrum med text
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #128 skrivet: december 30, 2014, 15:36:11:11 »
Lite dåligt med uppdateringar av olika orsakar, men här kommer åtminstone en liten statusrapport innan 2014 är avklarad.
Dom flesta "hålen" i trädäcket är numera borta, saknas bara lite jobb på trappan mot gamla altanen. Synas inte på bilden, men nya ingångspartiet är färdigt förbländad, och putsad utvändigt. Håller numera på att göra det klart invändigt, då det är lite trevligare att arbeta inomhus under denna årstiden.
Poolen er numera i full användning, sittgrupp, bar, grill och TV är på plats, som det framgår av bilden.
Inte helt fel att ha pool på en sommar som den vi upplevde i år..........
Måste också lägga till att första övervintringen med vit liner gick fantastisk bra. Själv hade jag fruktat mycket tvättande, men det var hur enkelt som helst.
Sista som hände för att några veckor sen vara att infarten blev asfalterad, så nå går det åtminstone i teorin att köra in i garaget!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #129 skrivet: december 30, 2014, 15:50:42:42 »
Nästan svårt själv att komma ihåg hur det såg ut innan man började bygga, så det händer jag roar mig lite med att titta på kort från olika tidpunkt, tagit från samma ställe. (Om jag nu har så tur att jag har lyckas ta några kort på detta viset)
Hittade några som beskriver rett så bra infarten och framsidan på garaget, så här har ni dom. Första är från 2010, sen 2012, och sista är hur det ser ut idag.
 
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan