Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?  (läst 9232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #30 skrivet: juni 06, 2017, 23:32:41:41 »
Det där stämmer inte, jag har upprepade gånger bett om mer info för att vi skall kunna hjälpa hen vidare med ett billigt projekt.
Hade hen svarat så kanske tråden inte spårat ur. <antman>

Det är trådskaparens fel att tråden spårar ur. Haha roligaste moderators inlägget nånsin!  <antman> <love>

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #31 skrivet: juni 07, 2017, 05:40:48:48 »
MathiasS första inlägg var lite med glimten i ögat utmanande, men relevant - även han bad om mer info och var säker på att de skulle kunna få hjälp av forumet.
Sen följde en diskussion som var off-topic där olika uppfattningar om "curlade" ungar uppstod, och vad det gör med dem.
JAg VET att den som startade tråden inte varit inloggad på forumet sedan den 1 Juni.
JAG TROR att trådstartaren helt enkelt inte varit inne i forumet och läst tråden, men skulle det vara så att hen tagit illa vid sig och undviker att svara så har jag kanske gjort en felaktig bedömning.
Å andra sidan kanske det är ännu ett kännetecken för en åttiotalist, att de inte tar fighten utan surar istället. *IRONI*

Min bedömning är trots allt att den som startade ämnet har fått upprepade inbjudningar av oss som engagerat oss i tråden - men det är svårt att hjälpa någon som inte ger mer info än vad som framställdes i första inlägget.

Generellt skulle man kunna rekommendera:

Gör så mycket som möjligt själv, det är inte ens omöjligt att gräva gropen för hand, även om det kostar på.
(Tänk på att det t.ex. finns folk som hugger, transporterar, kapar, klyver och staplar ved i VECKOR varje år för att spara några tusen i uppvärmningskostnader)
Andra går på gym i timmar/dag flera dar i veckan för att träna, eller springer som dårar flera km/dag för att få motion...
----------------------------------------------------------------------
Man kan till vissa delar frångå de krav som leverantören ställer på grunden för poolen, som t.ex. i vårt fall, jag vet ju utifrån markbeskaffenhet (Sandhed), topografi (Grannens gränsmatta 4 meter från vår pool ligger lägre än vår poolbotten gör) och tester (6 meter ned till grundvattnet i grannens grävda brunn) att jag inte behöver dränera marken runt poolen.

Vi testade att använda samma sand som vi grävde upp genom att vattenpacka den,  den blev hårs som betong, finns ingen anledning att gjuta en bottenplatta då...

Altan bygger man självklart själv och köper trall och skriv på byggmax, biltema eller liknande lågprishandel, det spara man massor på.

Så summa summarum så kan man i vissa fall bygga snorbilligt om man är beredd att jobba hårt, använda logik, sunt förnuft, och ta hjälp av andra.
I andra fall är det svårare, t.ex. om man har högt stående grunvatten, berg som måste sprängas, få eller inga bekanta på orten som kan hjälpa till, eller att man helt enkelt inte själv har den komeptens eller den tid som krävs för ett projekt som detta.
« Senast ändrad: juni 07, 2017, 05:44:10:10 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolisorbo

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #32 skrivet: juni 07, 2017, 12:29:00:00 »
Shit vilken respons. Har dock inte hunnit läsa alla svar ännu. Jag var något stressad när jag skrev inlägget. För att förtydliga: klart jag har skyldigheter, med poolleverantörernas skyldigheter menade jag mer att de borde kunna göra någon form av uppskattning på kringkostnaderna. Även fast jag googlar hittar jag inte svaren. Bara detta med att eftergjuta med torrbetong - ingen verkar veta - inte ens leverantören, för jag får inga svar. Vad jag ska använda mig av för sort, hur jag kan uppskatta mängden, ska jag blanda med sand och bara vattna med vattenslang, eller ska jag använda mig av färdigblandad betong, etc. Det är lite fattig bruksanvisning... 

Klart vi har en budget och den lär spricka snart, har räknat med mer än det dubbla exkl själva trädäcket. Det tillkommer.

Ska läsa era svar nu. Och jag är faktiskt född i början på sjuttiotalet! Och kvinna - om det nu spelar någon roll?

Utloggad Coolg8

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #33 skrivet: juni 07, 2017, 12:59:49:49 »
Hej

Här har du svaret för torrbetongen:

Eftergjutning
När poolen är på plats och fylld med vatten ca 50 cm skall det eftergjutas i rännan runt poolen
upp till kantlistens underkant. Du skall eftergjuta efterhand som vattnet fylls i poolen.
OBS! Vatten nivån skall alltid ligga före gjutningen för att bibehålla poolens form.
Eftergjutningen kan göras direkt mot plåtens sida (20 cm till 1,20 m djup. 1,35 cm 20-30 cm och
30-40 cm till 1,50 m djup). Man kan isolera sidorna med frigolit 20 mm rekommenderas mellan
plåt och gjutning.
Cementen blandas mager i förhållandet 1:4 (torrblandas) och skyfflas försiktigt ner i rännan 30
cm åt gången. Därefter vattnar man sparsamt med vattenslang.
OBS! Cementen får inte packas eller vibreras, då kan plåten bulas.

Personligen så blandade jag 1:8, är ungefär lite porösare leca.
« Senast ändrad: juni 07, 2017, 13:41:09:09 av Coolg8 »

Utloggad Plums

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #34 skrivet: juni 07, 2017, 13:22:29:29 »
Shit vilken respons. Har dock inte hunnit läsa alla svar ännu. Jag var något stressad när jag skrev inlägget. För att förtydliga: klart jag har skyldigheter, med poolleverantörernas skyldigheter menade jag mer att de borde kunna göra någon form av uppskattning på kringkostnaderna. Även fast jag googlar hittar jag inte svaren. Bara detta med att eftergjuta med torrbetong - ingen verkar veta - inte ens leverantören, för jag får inga svar. Vad jag ska använda mig av för sort, hur jag kan uppskatta mängden, ska jag blanda med sand och bara vattna med vattenslang, eller ska jag använda mig av färdigblandad betong, etc. Det är lite fattig bruksanvisning... 

Klart vi har en budget och den lär spricka snart, har räknat med mer än det dubbla exkl själva trädäcket. Det tillkommer.

Ska läsa era svar nu. Och jag är faktiskt född i början på sjuttiotalet! Och kvinna - om det nu spelar någon roll?

Bra inlägg.  O0 Tycker inte du ska bemöda dig med att läsa svaren du fått så långt i tråden.

Utloggad Coolg8

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #35 skrivet: juni 07, 2017, 13:51:40:40 »
Ungefär 1 minut in i den här videon så ser du vad man menar med toorbetong runt poolen,


Utloggad poolisorbo

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #36 skrivet: juni 11, 2017, 20:41:53:53 »
Har såklart inte läst allt, för någon antydde att tråden spårade ur. Haha. Men det bjuder jag på! Bygget fortskrider dock lite långsamt pga vi bygger vid sommarstället. Men nu återstår problemet att gjuta stödmurar. Vilket vi kommer göra själva. Önskar bara monteringsanvisningen sa annat än: "anlita fackman". Haha. Jag önskar er alla en fin badsommar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag