VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?  (läst 9133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolisorbo

Det ser så "billigt" och "enkelt" ut med pool. När man klickar på poolleverantörernas hemsidor. Men INGEN talar om hur mycket man "bör beräkna" när det gäller markförberedelse och sedan återfylla med betong. Jag fattar att det kan diffa på olika projekt, men någon form av fingervisning borde man få tycker jag. En pool som kostar 39' kostar i slutändan mer än det dubbla, om det ens räcker?

Sitter här med en pool som levereras i morgon och jag svettas över utgifterna som komma skall. Jag är nybörjare, ingen har informerat mig och Gudarna ska veta att jag har googlat mig fördärvad. Vi är händiga och gör det mesta själva förutom gräva gropen typ.

Några 300 000 kronor för min linerpool 3x6x1,5 har inte jag!


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2017, 01:19:26:26 »
Vad är det för typ av linerpool som du köpt ? Återfyllnad med betong är väl inget generellt krav för de flesta pooltyper, men mycket hänger ju på vad du har för typ av mark. Men nej några 300' skall du rakt inte komma upp i för en sådan pool. Vi byggde vår inomhuspool, 8x4 m, inklusive poolrummet som är nästan tre gånger så stort för under den summan, visserligen med mycket eget arbete men dock komplett med ventilation, avfuktning m.m.

Utloggad MathiasS

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2017, 08:44:24:24 »
Blir lite kluven över hur jag svarar här. Den positiva jag återkopplar med att en tumregel brukar vara att du ska dubbla kostnaden för poolpaketet, ungefär. Men, the sky is the limit. Markpool, rostfria armaturer, automatkemi, pooltak osv.....inte billigt. Och du kan köpa en vattenpump för 1500kr eller en för 9000kr.

"Ingen har informerat mig" triggar alla varningsklockor hos mig. Född på 80-talet? Garanterat!

Har du själv beställt en pool för 40k så måste du förstås under eget ansvar reda ut vad övriga relaterade kostnader uppgår till - utan att veta det, hur kan du komma till beslutet att beställa annars? Ingen har förstås någon skyldighet att få dig att förstå vad totalkostnaden är.

Om du berättar lite mer om vad det är för pool du köpt, och kanske bidrar med lite bilder på hur det ser ut där poolen ska stå + hur du tänkt poolområdet, så är jag säker på att du här kan få hjälp med att uppskatta kostnaderna. Låter toppenbra att ni kan göra det mesta själva, det är grunden till en sund poolekonomi!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 62ragtop

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2017, 12:31:02:02 »
Precis som MathiasS, så blir även jag lite kluven kring hur jag svarar...

Har svarat lite i dina trådar angående djup på grop. Spinner vidare på dessa svar, lite. "Leverantörens skyldighet", skriver du, tjaa... Frågan kan ju även vara hur pass mycket har du pratat med din pool-leverantör? Vad är det du har köpt av din pool-leverantör? Du skriver 39', vilket för mig låter som enbart en pool (men jag kan ha helt fel - har inte koll på alla pool-leverantörer då det känns som att det 13 på dussinet...).

"Billigt"? Eeh, det är möjligt att man kan förledas av tjusiga hemsidor och annonser i diverse "villa-tidningar", visst en pool i sig kan man få "billigt" men har man (som du skriver - "googlat sig fördärvad") så torde man förstå att en pool tarvar kringutrustning för att fungera som en pool - pumpar, filter, täckning, uppvärmning, kem, städutrustning etc. Lägger man därtill själva anläggningen av pool - grävning, bortforsling av schaktmassor, el-arbeten, så förstår man ganska snart att det inte "bara" är kostnaden för själva poolen man måste ta i beaktning.

Sen handlar det väl som med så mycket annat här i livet om planering, och budgetering. Vill inte låta ofin på något sätt - men ni måste väl ändå ha gjort en uppskattad budget för ert "pool-bygge"??

Hur mycket det kostar att bli med pool är tyvärr en fråga som är - hur långt är ett snöre... Det beror liksom på...

Tycker att du skall ta ett djupt andetag och inte drabbas av "bygg-frossa". Läser jag detta inlägg och ditt inlägg om "djup på grop" så tycker jag att du skall ägna helgen åt att göra en plan (!). Bara för att poolen levereras idag innebär inte att grävaren måste dyka upp på måndag... I den bästa av världar, visst. Men att rusa in i ett bygge utan att ha gjort en plan eller ha rimlig koll på budget och kostnader kan bli dyrköpt, på många sätt...

Ta't lugnt! Det ordnar sig!  O0

Utloggad Cybertron

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2017, 19:43:03:03 »

jag har nu byggt min första pool, och då jag hyr mitt hus så har mitt poolbygge fått bli av den billigaste sorten.
pool med alla tillbehör: ca 18000:-
grävning: 6000:- (gjorde det mesta för hand men fick ta hjälp att forsla bort massorna)
trädäck: 10000:-
säkerhet runt pool i form av blomlådor+armeringsnät: 10000:- (dvs rejäla doningar ca 170cm högt)
ingen värme i år och inte heller något tak det får bli nästa år.

min budget var 50000:- vilket jag håller.  hade jag däremot ägt mitt hus så hade jag lagt mer pengar, men så är det iaf.

så det går att bygga billigt om man vill men det är självklart ditt (trådskaparens) ansvar att ta reda på kostnader och självfallet vilken prisnivå man vill ha.

ps. jag är född 1983 om det nu är relevant enligt vissa
jag skulle gärna haft en overflowpool på 10x25 meter uppvärmd till 32 grader året om, om jag haft råd :D

Utloggad MathiasS

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2017, 21:30:16:16 »
Haha det är i högsta grad relevant för gång på gång så ser man folk som har problem och istället för att hitta en lösning på problemet så lägger man all energi åt att lista ut vem för utom man själv som borde vara ansvarig för att det gått åt helvete. Detta är ett typiskt beteende för 80talisten. Ta inte illa upp, det är inte ert fel (just denna gång) ni kan med gott samvete hitta syndabockarna bland era föräldrar.

(och för att inte trådskaparen ska ta för illa vid sig så *har* jag noterat att du försökt hitta svar på frågorna men inte lyckats, så ös på med frågorna här så ska det säkert lösa sig).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MelleMon

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2017, 00:13:31:31 »
Det ser så "billigt" och "enkelt" ut med pool. När man klickar på poolleverantörernas hemsidor. Men INGEN talar om hur mycket man "bör beräkna" när det gäller markförberedelse och sedan återfylla med betong.
Det är väl ändå din skyldighet att ta reda på kostnaderna? Och trots att du inte har kostnaderna klara för dig så beställer du poolen ändå? Ok... :o Jag står också redo att gräva pool för första gången och visst är det dyrt, men speciellt svårt att få en hyfsad uppfattning om kostnaderna tycker jag inte att det har varit.

Jag vill nog påstå att du generellt ska trippla kostnaden för poolen för att få fram den faktiska slutkostnaden - minst! Nu vet jag inte vad du har valt för pool men om jag förstått det rätt så är det en betongpool, den dyraste av pooler, så hur du ska få den i backen för bara dubbla poolpriset begriper jag inte. Så jag kan väl dra till med något här och nu, givet att du struntar i alla tillbehör, dumpar schaktmassorna på grannens tomt och blandar betongen själv så kommer din pool att kosta 150.000 kr.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2017, 11:11:01:01 »
Jag har en rund Rubinpool, 6 meter i diameter med saltklorinator och automatisk pH-kontroll. Poolen har jag monterat helt själv. Däremot har jag haft professionella snickare till trädäck och staket och givetvis en elektriker till elinstalltionerna. Jag räknar med att jag har lagt ner ca 200.000 kr på projektet.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad TommyC

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2017, 12:00:27:27 »
Tänk vad mycket pengar vi sparar på alla utlandsresor som vi slipper göra.  ;D Det tar inte så många år innan investeringen börjar löna sig.  <sol>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2017, 12:42:43:43 »
Åker du på utland semester endast för att få bada i en pool  >rulla<

Utloggad TommyC

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #10 skrivet: juni 04, 2017, 12:56:57:57 »
Nej men man trivs så mycket bättre hemma med pool. Jag jämför med tiden före villa och pool då vi bodde i lägenhet. Då var det utlandsresa varje sommar. Nu är vi helst hemma på sommaren och åker hellre iväg någon annan årstid men inte alls så ofta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Cybertron

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #11 skrivet: juni 05, 2017, 07:54:15:15 »
Haha det är i högsta grad relevant för gång på gång så ser man folk som har problem och istället för att hitta en lösning på problemet så lägger man all energi åt att lista ut vem för utom man själv som borde vara ansvarig för att det gått åt helvete. Detta är ett typiskt beteende för 80talisten. Ta inte illa upp, det är inte ert fel (just denna gång) ni kan med gott samvete hitta syndabockarna bland era föräldrar.

(och för att inte trådskaparen ska ta för illa vid sig så *har* jag noterat att du försökt hitta svar på frågorna men inte lyckats, så ös på med frågorna här så ska det säkert lösa sig).

Mathiass, jag skulle vilja påstå att detta beteende inte är unikt för oss som är födda på 80-talet. Ska jag gissa att du tillhör 40 eller 50-talets generation? Och därför är ni såååå mycket bättre på allt ni gör/gjort? Gammal och inskränkt med andra ord. Trist för dig!
Nej, det håller inte. Det är individer som är dåliga på planera, oavsett vilket år de är födda. Man kan inte dra alla över samma kam. 

 

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #12 skrivet: juni 05, 2017, 08:08:19:19 »
Tror inte någon dragit alla över en kam, men det är nytt med curlade barn, och det började med 80-taliasterna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #13 skrivet: juni 05, 2017, 08:12:30:30 »
Pajkastning härligt  ;D

Den värsta generationen av alla tider är min egen ! dvs 40-talist, vana att få sin vilja fram, uppväxta på 50-60-talet , urholkade lån, betalat boende, kräver att få sin rätt, sin vård, sin bla bla . oerhört krävande utan att ge... min fars generation är utan tvekan den bästa 20-talist, vänliga generösa, vet vad det betyder att ge och inte bara kräva

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #14 skrivet: juni 05, 2017, 09:05:41:41 »
Det är väl en viss skillnad på att ha fått växa upp i fattigdom och armod, eller som ni, med en utveckling som gick spikrakt uppåt, vi 60-talister fick fortfarande en skapligt tuff uppväxt där man inte fick allt som man pekade på som barn.
På 80-talet blev det plötsligt status att skämma bort sina barn med både pengar och prylar, och det har förstås påverkat det sätt som de agerar.
Dels att de inte behövt bry sig så mycket om pengarna skall finnas till eller räcka till, men inte heller har de fått så stort ansvar för sparande, planering och investeringar som vi i tidigare generationer fått.

Själv plockade jag hjortron för att få ihop min första miljon.  ;)
Skämt å sido, jag plockade hjortron för att få ihop pengar till min första bil.
Under lumpen fick man 32 kr/dag i ersättning, det sparade man för att kunna tanka bilen...

Dagens unga har ofta fått allt de pekat på, och i skolan har de fått lära sig att ifrågasätta allt som andra påstår.
Sånt formar generationer, men det finns förstås en stor skillnad mellan olika individer.
De som läser och skriver i detta forum tillhör kanske mest typen som faktiskt kan planera och ta ansvar för sina handlingar.

För att återkomma till sakfågan så går det faktiskt bygga en pool nästan hur billigt som helst.
Vi lejde en granne med traktor att gräva ur ett hål i gräsmattan med sin traktor (midjestyrd L50) ned till ca 1 meters djup.
Fick tag på järmvägsslipers gratis som vi murade stödmur av, och handskottade tillbaks sanden när vi återfyllde.
Grävningen kostade 500 kr, vi hyrde en padda en dag för att vattenpacka sandbotten, det kostade väl ett par hundra kronor också.
Styrningen av poolvärmen byggde jag själv på mitt gamla jobb, och inkopplingen gjorde en vän som är elektriker mot en middag.
Matjorden som blev över ville grannen ha, så det ingick i de 500 kr som han som grävde gropen ville ha.

Men visst, skall man leja grävmaskin, lastbil, betala för deponi o.s.v. så kan det bli hur dyrt som helst.

Känns som att vi behöver mer info från trådstartaren för att kunna komma med mer handfasta tips.

Hur djup skall ni gräva?
Behövs stöd mot poolstommen utvändigt?
Hur skall botten vara, gjuten, sandbädd, eller?
Ingår pooltäckning, cirkpump, filter, kem och städutrustning i poolpaketet?
Skall poolen vara helt nedgrävd eller vill ni bygga den i nivå med er uteplats så krävs ofta itne så stora grävdjup, om en traktor klarar av det så kan det ofta bli mycket billigare än en grävare.

Och i värsta fall så KAN man faktiskt handgräva mer än man tror även om de tar tid...
Typ om en traktor gräver upp och bär bort allt som den kan så kanske det är överkomligt att gräva det sista för hand, och återanvända materialet vid återfyllningen, som vi gjorde.
« Senast ändrad: juni 05, 2017, 09:18:06:06 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #15 skrivet: juni 05, 2017, 09:24:05:05 »
Mathiass, jag skulle vilja påstå att detta beteende inte är unikt för oss som är födda på 80-talet. Ska jag gissa att du tillhör 40 eller 50-talets generation? Och därför är ni såååå mycket bättre på allt ni gör/gjort? Gammal och inskränkt med andra ord. Trist för dig!
Nej, det håller inte. Det är individer som är dåliga på planera, oavsett vilket år de är födda. Man kan inte dra alla över samma kam.

Nej det är inte unikt för er 80-talister, det råkar bara vara ett karaktärsdrag som är väldigt vanligt bland er. Det betyder förstås inte att alla är sådana.

Nej, jag tillhör inte det pensionärsklubben ännu, född på 70-talet och nästan felfri tack vare det.

Detta handlar inte om planering, det handlar om att den första frågan man ställer är "vem ska betala/ta ansvar för detta" istället för att lösa problemet.

Och du behöver inte ta åt dig eller gå i försvarsställning - alla icke åttitalister vet hur ni är ändå och statistiken gäller säkert inte dig, du kan ju faktiskt vara ett av de bra exemplaren.

Behöver jag lägga in smilisar för att ni ska fatta att jag raljerar en aning? Nej det skiter jag i.

EDIT: Den som verkligen vill gotta sig i detta kan logga in på Byggahus.se - nu har ju 80talisterna hunnit bo i egna hus ett tag och frågeställningarna från den falangen särskiljer sig väldigt tydligt från alla andras i frågor om fel på huset man köpt osv. Mycket roande läsning utlovas.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #16 skrivet: juni 05, 2017, 09:26:19:19 »
Född på 20-talet innebär inte fattigdom och armod !! då får du nog gå tillbaka till de född 1890-1900.
Fan va gnällig du låter mot dagens unga, hur många 80-talister känner du ?  men det är inget nytt, :)

"Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare."

grekiske filosofen Sokrates ca 400 f kr.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #17 skrivet: juni 05, 2017, 11:29:10:10 »
Nja, nog tycker jag att det var fattigdom och armod även på 40-talet, det var för övrigt rätt knapert när jag var barn också.
Kanske inte så att många svalt, men det FANNS ju inget att skämma bort ungarna med.
Datorer, TV-spel, mopeder, cyklar, snowboards, kickbikes, studsmattor, pooler, mobiltelefoner, 10 olika "on-demandtjänster", mm, mm - är ju sånt som successivt kommit och gjort att statusjakten bland både barn/unga och föräldrar aldrig påverkat några generationer så mycket som det gjort sedan åttiotalet.
Tidigare fanns vare sig fanns det prylar, eller pengar i överflöd, det kom först i slutet av sjuttiotalet och under åttiotalet, och har accentuerats allt mer.
Våra barn är födda på nittiotalet och vi har medvetet fått arbeta på att INTE curla dem för mycket, för att de skall bli fungerande samhällsmedborgare.
Övriga hittar vi i lyxfällan, hos kronofogden för att de tagit mobillån, blivit spelmissbrukar, eller liknande.

Men som sagt, det skulle vara bra med lite mer info om det nu gällande projektet, det är klart att det går bygga billigt om man är beredd att kavla upp ärmarna, och har lite kontakter bland folk som kan hjälpa till mot en middag, och ett eller flera dopp i poolen efter att den är klar.  O0
« Senast ändrad: juni 05, 2017, 11:32:46:46 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #18 skrivet: juni 05, 2017, 13:48:40:40 »
Jag började skolan på 40-talet när du inte ens var född, tror jag har lite bättre förutsättningar att avgöra om vi hade det fattigt, naturligtvis fanns det fattiga människor då , precis som i dag , men det var absolut inte att jämföra med när min farfar var ung.

Känner inte igen din beskrivning av 80-talister, kanske det gäller i din bekantskapskrets eller så ser du för mkt på tv, lyxfällan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #19 skrivet: juni 05, 2017, 15:12:35:35 »
Kanske beror det också på i vilken del av landet man vuxit upp, och i vilken familj, men far som föddes 36 hade det i vart fall fattigt, 8 barn som skulle försörjas av fadern som cyklade 2 mil t.o.r till jobbet varje dag, arbetade 6 dagar i veckan.
I mammas familj var min morfar rallare på järnvägen och låg borta i månader i sträck, 9 barn som min mormor skulle ta hand om + ett litet jordbruk som gjorde att de inte svalt ihjäl.
Ungarna hade 7 km enkel väg till skolan.
I fina familjen i Stockholm kanske det var ett rikt liv på 40-talet, men för många andra gällde det nog att både vända på slantarna och hoppas att de skulle ha nåt att äta på den tiden.
Att barn och unga har påverkats av både den ekonomi som råder sedan slutet av sjuttiotalet, och av alla prylar som finns idag, är nog ställt utom varje rimligt tvivel.
Men jag är väl medveten om att äldre människor i alla tider påpekat detta.
Så många asociala ungdomar som datorer, TV, och TV-spel skapat de senaste 20 åren har vi nog aldrig tidigare skådat, vissa är hårt drabbade, medan andra klarar sig bättre.
Sociala medier underlättar kanske livet för alla dessa som knappt ser dagens ljus, de har ändå någon form av sociala kontakter, men att de blir fullt fungerande medborgare i ett samhälle där vi behöver varann är långt ifrån säkert.
I sonens klass på 16 personer i gymnasiet var det 2 av killarna som fick sluta för att de spelade TV-spel hela nätterna och deras föräldrar kunde inte förmå dem att gå till skolan före lunch...

Men åter igen, låt inte detta ämne bli en generationsdiskussion, det skulle vara bra om vi kunde få lite mer info om planerna så att vi kan ge tips på hur man kan komma billigt undan.
« Senast ändrad: juni 05, 2017, 16:53:18:18 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #20 skrivet: juni 05, 2017, 17:24:20:20 »
men för många andra gällde det nog att både vända på slantarna och hoppas att de skulle ha nåt att äta på den tiden.

DVS

Samma som idag 2017 , det finns fattiga , det finns rika, det finns mittemellan, precis som det gjorde när jag var liten , fast då var kanske de rika lite rikare och kanske de fattigare lite fattigare... då är det bättre balans i dag

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #21 skrivet: juni 05, 2017, 18:33:45:45 »
Nåt som jag tror särskilt kännetecknar de senaste 20 årens barn/ungdomar är nog att de i större utsträckning än tidigare inte ser på nyheter, och läser inte tidningar (eller böcker).
Deras allmänbildning blir svårt lidande.
Som ett tecken på detta så vill jag ge min dotters lärare på gymnasiet en eloge, hon hade "prov" varje vecka på vad som stått i Piteå-tidningen under senaste veckan...
Välbehövliga rutiner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pereinar

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #22 skrivet: juni 06, 2017, 14:40:20:20 »
  Jag läser med stort intresse det mesta på detta forum för att lära mig pool skötsel
samt få inspiration av "gamla" poolare. Men denna tråd har inte lärt mig ett dugg tyvärr, oavsett om man raljerar eller är allvarlig har det nu totalt havererat.
Kan man inte hålla sig till relevanta pool frågor och svar?

Utloggad nyburjare

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #23 skrivet: juni 06, 2017, 15:44:54:54 »
 ahh säg inte så, du har ju lärt dig lite om 80-talisters inställning till pool kostnader  >rulla<
Skämt å sido , så farligt är det väl inte att skriva lite om tyckande och tänkande och om livet i allmänhet , det finns väl tillräckligt med trådar om pool och känner man att en tråd eller ämne inte faller inom ens egna intresse( vilket händer mig ofta), är det ju ingen som tvingar mig att läsa klart tråden, det fina med internet är just det, bara klicka på musen  O0

Utloggad TommyC

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #24 skrivet: juni 06, 2017, 16:04:43:43 »
Jag instämmer med nyborjare. TS har inte återkommit efter sitt första inlägget i tråden som inte innehåller några frågor utan bara allmänt gnäll om sin egen okunskap och kostnader.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #25 skrivet: juni 06, 2017, 18:22:08:08 »
Det där stämmer inte, jag har upprepade gånger bett om mer info för att vi skall kunna hjälpa hen vidare med ett billigt projekt.
Hade hen svarat så kanske tråden inte spårat ur.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #26 skrivet: juni 06, 2017, 18:36:59:59 »
...det var ju det jag sa från början. Det är 80talistens eget fel!



:)

Back on topic.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #27 skrivet: juni 06, 2017, 19:02:47:47 »
Tur man är 70-talist ;)

Utloggad Coolg8

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #28 skrivet: juni 06, 2017, 23:10:24:24 »
Hen är i alla fall i gång och bygger, och ser man på hur man prioriterar....

Här är deras sida, ser ut som de kan få en trevlig poolmiljö.
http://poolbygget.se/startsida/

Utloggad nyburjare

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #29 skrivet: juni 06, 2017, 23:14:56:56 »
Inga 80-talister  ;D ;D ;D <antman> <antman> <antman>

Utloggad Plums

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #30 skrivet: juni 06, 2017, 23:32:41:41 »
Det där stämmer inte, jag har upprepade gånger bett om mer info för att vi skall kunna hjälpa hen vidare med ett billigt projekt.
Hade hen svarat så kanske tråden inte spårat ur. <antman>

Det är trådskaparens fel att tråden spårar ur. Haha roligaste moderators inlägget nånsin!  <antman> <love>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #31 skrivet: juni 07, 2017, 05:40:48:48 »
MathiasS första inlägg var lite med glimten i ögat utmanande, men relevant - även han bad om mer info och var säker på att de skulle kunna få hjälp av forumet.
Sen följde en diskussion som var off-topic där olika uppfattningar om "curlade" ungar uppstod, och vad det gör med dem.
JAg VET att den som startade tråden inte varit inloggad på forumet sedan den 1 Juni.
JAG TROR att trådstartaren helt enkelt inte varit inne i forumet och läst tråden, men skulle det vara så att hen tagit illa vid sig och undviker att svara så har jag kanske gjort en felaktig bedömning.
Å andra sidan kanske det är ännu ett kännetecken för en åttiotalist, att de inte tar fighten utan surar istället. *IRONI*

Min bedömning är trots allt att den som startade ämnet har fått upprepade inbjudningar av oss som engagerat oss i tråden - men det är svårt att hjälpa någon som inte ger mer info än vad som framställdes i första inlägget.

Generellt skulle man kunna rekommendera:

Gör så mycket som möjligt själv, det är inte ens omöjligt att gräva gropen för hand, även om det kostar på.
(Tänk på att det t.ex. finns folk som hugger, transporterar, kapar, klyver och staplar ved i VECKOR varje år för att spara några tusen i uppvärmningskostnader)
Andra går på gym i timmar/dag flera dar i veckan för att träna, eller springer som dårar flera km/dag för att få motion...
----------------------------------------------------------------------
Man kan till vissa delar frångå de krav som leverantören ställer på grunden för poolen, som t.ex. i vårt fall, jag vet ju utifrån markbeskaffenhet (Sandhed), topografi (Grannens gränsmatta 4 meter från vår pool ligger lägre än vår poolbotten gör) och tester (6 meter ned till grundvattnet i grannens grävda brunn) att jag inte behöver dränera marken runt poolen.

Vi testade att använda samma sand som vi grävde upp genom att vattenpacka den,  den blev hårs som betong, finns ingen anledning att gjuta en bottenplatta då...

Altan bygger man självklart själv och köper trall och skriv på byggmax, biltema eller liknande lågprishandel, det spara man massor på.

Så summa summarum så kan man i vissa fall bygga snorbilligt om man är beredd att jobba hårt, använda logik, sunt förnuft, och ta hjälp av andra.
I andra fall är det svårare, t.ex. om man har högt stående grunvatten, berg som måste sprängas, få eller inga bekanta på orten som kan hjälpa till, eller att man helt enkelt inte själv har den komeptens eller den tid som krävs för ett projekt som detta.
« Senast ändrad: juni 07, 2017, 05:44:10:10 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolisorbo

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #32 skrivet: juni 07, 2017, 12:29:00:00 »
Shit vilken respons. Har dock inte hunnit läsa alla svar ännu. Jag var något stressad när jag skrev inlägget. För att förtydliga: klart jag har skyldigheter, med poolleverantörernas skyldigheter menade jag mer att de borde kunna göra någon form av uppskattning på kringkostnaderna. Även fast jag googlar hittar jag inte svaren. Bara detta med att eftergjuta med torrbetong - ingen verkar veta - inte ens leverantören, för jag får inga svar. Vad jag ska använda mig av för sort, hur jag kan uppskatta mängden, ska jag blanda med sand och bara vattna med vattenslang, eller ska jag använda mig av färdigblandad betong, etc. Det är lite fattig bruksanvisning... 

Klart vi har en budget och den lär spricka snart, har räknat med mer än det dubbla exkl själva trädäcket. Det tillkommer.

Ska läsa era svar nu. Och jag är faktiskt född i början på sjuttiotalet! Och kvinna - om det nu spelar någon roll?

Utloggad Coolg8

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #33 skrivet: juni 07, 2017, 12:59:49:49 »
Hej

Här har du svaret för torrbetongen:

Eftergjutning
När poolen är på plats och fylld med vatten ca 50 cm skall det eftergjutas i rännan runt poolen
upp till kantlistens underkant. Du skall eftergjuta efterhand som vattnet fylls i poolen.
OBS! Vatten nivån skall alltid ligga före gjutningen för att bibehålla poolens form.
Eftergjutningen kan göras direkt mot plåtens sida (20 cm till 1,20 m djup. 1,35 cm 20-30 cm och
30-40 cm till 1,50 m djup). Man kan isolera sidorna med frigolit 20 mm rekommenderas mellan
plåt och gjutning.
Cementen blandas mager i förhållandet 1:4 (torrblandas) och skyfflas försiktigt ner i rännan 30
cm åt gången. Därefter vattnar man sparsamt med vattenslang.
OBS! Cementen får inte packas eller vibreras, då kan plåten bulas.

Personligen så blandade jag 1:8, är ungefär lite porösare leca.
« Senast ändrad: juni 07, 2017, 13:41:09:09 av Coolg8 »

Utloggad Plums

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #34 skrivet: juni 07, 2017, 13:22:29:29 »
Shit vilken respons. Har dock inte hunnit läsa alla svar ännu. Jag var något stressad när jag skrev inlägget. För att förtydliga: klart jag har skyldigheter, med poolleverantörernas skyldigheter menade jag mer att de borde kunna göra någon form av uppskattning på kringkostnaderna. Även fast jag googlar hittar jag inte svaren. Bara detta med att eftergjuta med torrbetong - ingen verkar veta - inte ens leverantören, för jag får inga svar. Vad jag ska använda mig av för sort, hur jag kan uppskatta mängden, ska jag blanda med sand och bara vattna med vattenslang, eller ska jag använda mig av färdigblandad betong, etc. Det är lite fattig bruksanvisning... 

Klart vi har en budget och den lär spricka snart, har räknat med mer än det dubbla exkl själva trädäcket. Det tillkommer.

Ska läsa era svar nu. Och jag är faktiskt född i början på sjuttiotalet! Och kvinna - om det nu spelar någon roll?

Bra inlägg.  O0 Tycker inte du ska bemöda dig med att läsa svaren du fått så långt i tråden.

Utloggad Coolg8

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #35 skrivet: juni 07, 2017, 13:51:40:40 »
Ungefär 1 minut in i den här videon så ser du vad man menar med toorbetong runt poolen,


Utloggad poolisorbo

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #36 skrivet: juni 11, 2017, 20:41:53:53 »
Har såklart inte läst allt, för någon antydde att tråden spårade ur. Haha. Men det bjuder jag på! Bygget fortskrider dock lite långsamt pga vi bygger vid sommarstället. Men nu återstår problemet att gjuta stödmurar. Vilket vi kommer göra själva. Önskar bara monteringsanvisningen sa annat än: "anlita fackman". Haha. Jag önskar er alla en fin badsommar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan