VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...  (läst 44609 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taylor

Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« skrivet: april 21, 2012, 13:47:37:37 »
... och nu kommer jag till staketet. Hur fina ska maskerna vara? Är 80x80 för stort

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #1 skrivet: april 21, 2012, 14:36:40:40 »
Enl. boverkets regler skall staketet vara minst 90cm högt, samt att det inte skall gå att klättra över eller krypa under/igenom.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-bygganmalan/Detta-galler-for-pooler/

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Erica

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #2 skrivet: april 21, 2012, 20:05:18:18 »
Ett staket med maskor oavsett storlek är lätt klättringsbart och uppfyller knappast reglerna. Ett staket med enbart verikala spjälor, rör eller pinnar är däremot svårt att klättra på. Låsbar/spärrbar grind är ju sedan ett ytterligare krav.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #3 skrivet: april 21, 2012, 21:03:03:03 »
Det blev visst lite missförstånd i frågan.

Enligt boverket så står det

"Skydd vid bassängen:
Är vattnet djupare än 20 cm krävs skydd mot olycksfall enligt Boverkets byggregler.
Lämplig skyddsanordning kan vara:
•Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
•En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd.

 
Boverkets byggregler gäller endast för pooler och bassänger som är fasta, inte flyttbara bassänger. Bygglagstiftningen reglerar inte lösa pooler"

Ska min nergrävda rörställningspool räknas som "fast" eller "inte flyttbar bassäng"?

"Skydd vid bassängen" står det också.

Jag har en liten tomt på 400 kvm med en pool mitt i gräsmattan. Ska jag ha ett skyddsnät runt poolen då? Jag hade tänkt mig skyddsnät (90 cm högt) runt tomten där jag har häckar runt tre delar av tomten och huset som barriär mot den fjärde delen av tomten. Sen blir det en liten grind vid infarten till "innegården". Räcker inte det?

Vidare står det: "Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås".

Är det runt poolen eller tomten?

Jag tycker att reglerna är lite luddigt skrivna. Inte riktigt tydliga, liksom.

Ska jag tolka alltsammans som att om jag ska ha ett staket med 50 mm masknät i 90 cm höjd runt tomten och en låsbar grind in till "innergården" och sen är det bra?

Min poolkant är 40 cm över gräsmattan och 122 cm djup.

Utloggad Erica

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #4 skrivet: april 21, 2012, 23:38:05:05 »
Nej man måste rimligtvis skydda området runt poolen, inte hela tomten. Skyddet måste ju skydda även barn i huset eller besökare från att hamna i poolen. Jämför med reglerna för inomhuspool - där finns ju redan ett skalskydd i form av huset men ändå krävs det antingen låsbara dörrar till pookrummet eller skydd i form av säker övertäckning (säker innebär att en person skall kunna gå på den utan att falla igenom).

Häckar tror jag aldrig kan godkännas som skydd. Det finns väl inga häckar som inte har ett hål någonstans så pass att ett barn kan tränga sig igenom ?

Utloggad Erica

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #5 skrivet: april 21, 2012, 23:43:42:42 »
Jag kan tilägga att efter vad jag hört så arbetar någon utredning på att ta fram nya regler på detta område. Detta gäller nog mest de uppblåsbara eller i övrigt flyttbara poolerna som idag helt saknar regler men där regler måste till med tanke på hur vanliga dessa pooler blivit, men det verkar väl troligt att man då får ta ett helhetsgrepp så att man får fram regler för alla pooler.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #6 skrivet: april 22, 2012, 10:02:46:46 »
Häckar tror jag aldrig kan godkännas som skydd. Det finns väl inga häckar som inte har ett hål någonstans så pass att ett barn kan tränga sig igenom ?
Jag kanske var lite otydlig där. Jag skrev att jag ska ha finmaskigt nät runt tomtgränsen där ockå häckarna står.

Som jag förstått av många andra här så har de staket runt tomtgränserna. Gör de fel då?

Utloggad Erica

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #7 skrivet: april 22, 2012, 14:18:47:47 »
Jag kanske var lite otydlig där. Jag skrev att jag ska ha finmaskigt nät runt tomtgränsen där ockå häckarna står.

Som jag förstått av många andra här så har de staket runt tomtgränserna. Gör de fel då?

De allra flesta har väl poolövertäckningar av olika slag utöver staket m.m. Detta behövs ju oftast även av andra skäl än rent skydd - man sparar massor på uppvärmning och kemikalier, man slipper få poolen full av löv när det blåser o.s.v. Med undantag för solfolie / bubbelplast så är flertalet övertäckningar gjorda så stabila att om de satts på rätt så skall poolen vara barnsäker, oberoende av vad man har för staket eller stängsel. Sedan blir väl säkerhetsbilden lite olika också beroende på om man har egna barn i huset eller inte. Ett barn som är i huset kan på ett ögonblick vara i poolen om man inte har vidtagit några skyddsåtgärder. Poollarm kan vara ett komplement men ersätter inte andra skydd.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #8 skrivet: april 22, 2012, 17:29:45:45 »
De allra flesta har väl poolövertäckningar av olika slag utöver staket m.m. Detta behövs ju oftast även av andra skäl än rent skydd - man sparar massor på uppvärmning och kemikalier, man slipper få poolen full av löv när det blåser o.s.v. Med undantag för solfolie / bubbelplast så är flertalet övertäckningar gjorda så stabila att om de satts på rätt så skall poolen vara barnsäker, oberoende av vad man har för staket eller stängsel. Sedan blir väl säkerhetsbilden lite olika också beroende på om man har egna barn i huset eller inte. Ett barn som är i huset kan på ett ögonblick vara i poolen om man inte har vidtagit några skyddsåtgärder. Poollarm kan vara ett komplement men ersätter inte andra skydd.

Jag har både bubbelplast och det där pooltäcket som följer med Intex-poolen, men det räcker väl inte för att följa lagen.

Jag har inga småbarn.

Utloggad Fia

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #9 skrivet: april 22, 2012, 18:32:46:46 »
Nej, det räcker tyvärr inte. Det bör klara tyngden av en människa, stor som liten.
Om någon ramlar i o kommer under det skyddet du har så är det inte så lätt att komma upp, speciellt för ett barn.

Vad har du för material runt poolen? Kan du använda att "standarskydd" som du förankrar med stroppar?
Typ dessa, finns runda o de flesta poolföretag säljer dom. Kan kanske fixa ett från någon som säljer kapell.
http://www.rubinpool.se/pooltackning/poolskydd-c-171-1.aspx
« Senast ändrad: april 22, 2012, 18:37:48:48 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan