VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montera poolstomme på ram av tryckat.  (läst 2567 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steinmeister

Montera poolstomme på ram av tryckat.
« skrivet: februari 20, 2016, 21:48:04:04 »
Har sett TT många tillverkare vill att man skall montera stommen på tryckad trall i poolgropen. Trall finns endast i klassen NTR AB, alltså ej lämpad för att placeras i mark.

Pratade med ett företag om detta och de menade att det inte gjorde något om ramen ruttnade om några år.

Jag anser att det borde göra något då det borde innebära att stommen sänks ca 30mm när detta sker. Finns någon med erfarenhet av detta här?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Montera poolstomme på ram av tryckat.
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2016, 09:31:12:12 »
Det har diskuterats här tidigare om trä i mark är en bra idé. Då brukar det vara NTR A det handlar om. Jag skulle aldrig använda trä i/mot mark på något ställe där det inte enkelt går att byta eller där funktionen är viktig. Det finns dock flera här som har erfarenhets av att Folkpools trästomme kunde hålla upp till 40 år. Med alla miljökrav så gäller det troligen inte dagens impregnerade trä. Mycket NTR AB som säljs håller inte så länge ens ovan mark.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Steinmeister

SV: Montera poolstomme på ram av tryckat.
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2016, 10:03:15:15 »
Lite så jag också känner. Den leverantör jag varit i kontakt med menar att det enbart är för att kunna montera stommen och att det sedan inte gör något om den ruttnar. Jag är dock skeptisk. Skall se om de har något förslag på alternativ lösning utan att garantier skall gå åt skogen.


Utloggad pool66

SV: Montera poolstomme på ram av tryckat.
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2016, 12:33:03:03 »
Har sett TT många tillverkare vill att man skall montera stommen på tryckad trall i poolgropen. Trall finns endast i klassen NTR AB, alltså ej lämpad för att placeras i mark.

Pratade med ett företag om detta och de menade att det inte gjorde något om ramen ruttnade om några år.

Jag anser att det borde göra något då det borde innebära att stommen sänks ca 30mm när detta sker. Finns någon med erfarenhet av detta här?

varför ska du ha trall i gropen?

Utloggad Steinmeister

SV: Montera poolstomme på ram av tryckat.
« Svar #4 skrivet: februari 21, 2016, 18:43:44:44 »

varför ska du ha trall i gropen?

Flera företag menar att man skall lägga en ram som man sedan skruvar stommen i, för att underlätta montering. Jag hade hellre sett att man bara ställde den på stenmjölsbädden.

Utloggad Erica

SV: Montera poolstomme på ram av tryckat.
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2016, 21:45:13:13 »
Om trallen ruttnar så efterlämnar den väl spik, klammer eller liknande som hållit ihop trallen ? Är det inte då risk för punktering av linern ? Eller tänker jag fel ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Montera poolstomme på ram av tryckat.
« Svar #6 skrivet: februari 22, 2016, 06:47:03:03 »
Trä i mark ruttnar väl knappt alls om det ligger syrefritt.  <dontkn>
De trästommar jag sett frilagda efter runt 30 år har bara haft röta i delarna som ligger just i övergången mellan mark/luft.
Längre ned har det varit fräscht.
Men i mark skall man ha klass A på det tryckade.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Montera poolstomme på ram av tryckat.
« Svar #7 skrivet: april 15, 2016, 20:19:41:41 »
Det har diskuterats här tidigare om trä i mark är en bra idé. Då brukar det vara NTR A det handlar om. Jag skulle aldrig använda trä i/mot mark på något ställe där det inte enkelt går att byta eller där funktionen är viktig. Det finns dock flera här som har erfarenhets av att Folkpools trästomme kunde hålla upp till 40 år. Med alla miljökrav så gäller det troligen inte dagens impregnerade trä. Mycket NTR AB som säljs håller inte så länge ens ovan mark.

Folkpools stomme som byggdes för mer än 15 år sen är oftast återfylld med div. jordmassor. Idag så är det strikta krav på att det ska vara väldränerat med singel runt poolen, markduk mellan singel och jordmassor och även fullt fungerande dränering under poolen. Detta dräneringsarbete främjar en mycket lång livslängd på trästommar. Jag har jobbat med detta i över 11 år och jag har inte sett antydan till problem med någon pool jag monterat.

Utloggad TommyC

SV: Montera poolstomme på ram av tryckat.
« Svar #8 skrivet: april 16, 2016, 11:48:10:10 »
Ja, hålls det torrt så kommer det nog att hålla länge. Är det fortfarande NTR A som de använder? Hur bra är dagens NTR A? Det är nog omöjligt att veta? Ett problem kan vara små läckor som håller delar av stommen fuktig under flera år innan läckan hittas.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan