VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dammpool / Naturlig pool  (läst 7606 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karin Mark

  • Gäst
Karin Mark
Dammpool / Naturlig pool
« skrivet: mars 16, 2016, 20:41:57:57 »
Hej alla,
Tycker mig ha sökt på forumet men verkar inte hitta ämnet tidigare. Jag har fastnad för att skapa en naturlig pool, eller som det mest verkar kallas i Sverige, dammpool. Det är alltså en del pool och en del damm med växter, där växterna står för stor del av reningen av vattnet. Man slipper allt vad kemikalier heter, utan vattnet behöver bara pumpas runt via ett filter.
Låter ju både ekonomiskt och miljövänligt tycker jag. Googlat som en tok men lyckas däremot inte hitta några bra svenska erfarenheter. Är det någon som vet något, här hemma i Sverige?

(Lånad bild)

Poolgiganten

Utloggad se00280

SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2016, 09:53:11:11 »
Det enda jag sett tidigare var en tråd på byggahus.se
https://www.byggahus.se/forum/pool/235187-var-baddamm.html

Utloggad nyburjare

SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2016, 18:15:53:53 »
säger bara en liten jobbig detalj.............. alger  >:(

Utloggad Erica

SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2016, 21:05:02:02 »
Att få rent vatten genom "naturlig vattenrening" är nog i de flesta fall ett önsketänkande. Risken är att man får en illaluktande dypöl i stället. Modellen kan nog fungera i vissa fall men det vill då till att balansen mellan de olika delarna är väl avvägd (lagom mängd växter, rätt typ, rätt botten, fiskar ? o.s.v.)  Men jag tror nog att huvudskälet till att sådana här pooler är sällsynta i Sverige är rent värmemässig. Det går knappast att värma upp den med måttliga uppvärmningskostnader och dessutom måste vattentemperaturen vara anpassad till de växter som växer där. Väljer du svenska växter innebär detta kallt vatten. Väljer du tropiska så kommer det att fungera bättre om du vill ha det uppvärmt, men hela ditt ekosystem kommer att dö när vintern kommer - sådana växter klarar inte en övervintring.  Men nöjer man sig med en vattentemperatur runt 20 grader så kan det nog gå att få det att fungera.

Alger blir nog ett problem, speciellt om vattnet skall värmas upp. De får ju näring i massor och utan klor eller liknande så kan tillväxttakten bli mycket hög. Algerna brukar dessutom ge en obehaglig dylukt.

Karin Mark

  • Gäst
Karin Mark
SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2016, 09:21:02:02 »
Jag har läst en hel del artiklar och instruktionsfilmer på nätet i ämnet. Algerna blir inte ett problem om man får ett fungerande ekosystem (och man inte förväntar sig en pool utan just en badbar damm, det går såklart inte att jämföra med klart vatten i ett klinkat hål). Det som jag däremot håller med om är att det är svårt att få växterna att övervintra. Å andra sidan tror jag inte det är någon som går runt och planterar om näckrosor och vass som växer i vår svenska natur? Jag har inte som mål att skapa något tropiskt här, utan att härma naturen så gott det går.

Länken från byggahus är bra, för det är ett ypperligt bevis på att det går även i svensk miljö. Javisst, det är kanske lite mer underhåll och det är vi beredda på. Värmen i vattnet kommer ge en temperatur som är ok för ungar men förmodligen inte för vuxna, men det är faktiskt inte målet heller. Som vuxen vill jag ha poolen för dess damm-egenskaper.

Kanske är detta helt enkelt fel forum för frågan.

Utloggad Erica

SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2016, 11:35:01:01 »
Jo barn badar ju glatt i ganska kyligt vatten, men du bör ju ändå försäkra dig om att vattnet är rimligt rent, så att det inte är hälsovådligt att bada. Den allmänna regeln om det är system som naturen skall sköta är väl att ju större desto bättre - det är svårt att få en naturlig balans i en liten vattenvolym. Sedan finns det ju andra överraskningar som kan dyka upp. Dammen / poolen kan ju dra till sig vattenfåglar. Trevligt att se på men de förorenar ju tyvärr. Jag vet om ett fall där en familj byggde en damm i trädgården och även planterade in fisk i den. Men det fungerade bara någon timma tills fiskmåsarna upptäckte att det fanns mat att hämta... snart var dammen tömd på fisk.


Utloggad nyburjare

SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #7 skrivet: mars 18, 2016, 16:56:08:08 »
Men smaken är som ...... själv föredrar jag att bada i "kemikalier"  >rulla< vill jag bada annorlunda finns det sjöar överallt så det räcker och blir över .... och det bästa med dessa är att jag slipper sköta dem ;D

bertone_x19

  • Gäst
bertone_x19
SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #8 skrivet: mars 18, 2016, 19:40:35:35 »
Tror att den offentliga bad-dammen i Stora Levene är ett exempel på det du skriver om...

Utloggad nyburjare

SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #9 skrivet: mars 18, 2016, 21:37:45:45 »
Har du en x1 9,a??  trevligt, haft en på 80-talet, vill hitta en igen men lyckas inte.??

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan