VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brom och klor? Brom och spachock? Ozonatorn?  (läst 7701 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D1_Latitude

Brom och klor? Brom och spachock? Ozonatorn?
« skrivet: december 04, 2017, 14:51:06:06 »
Hej.
Använder brom tabletteri vårat bad. Går åt ca 2st/vecka.
På bromburken står det att man ska dosera spachock elller spaklor var 3e vecka.
Jag använder instatest 6 plus stickor för tillfället.
Hur gör ni som använder brom tabletter? Använder ni spachock?
Någon som använder spabrom ett tag som kan ge tips?

Läste här nyss att ozonatorn är inte till för att ta död på bakterier vilket jag trodde.
”Ozonatorn funkar på ett helt annat sätt, den renar inte vattnet på något sätt från orenheter utan Ozonatorn hjälper till att Oxidera (chocka) vattnet och förbränna de bundna kloraminerna / bromaminerna i vattnet, ozon är en kraftig och effektiv Oxidizer men den har ett mycket kort liv i vattnet så man klarar sig inte enbart med denna heller”

Någon som vet hur man kan se effektiviteten på ozonatorn eller om den inte fungerar alls?
« Senast ändrad: maj 06, 2018, 22:51:47:47 av D1_Latitude »

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Brom och klor? Brom och spachock? Ozonatorn?
« Svar #1 skrivet: december 05, 2017, 21:25:59:59 »
Varför blandar du dessa produkter ?  Jag tycker att det borde räcka om du kör bromtabletterna och spetsar med Bromin granulat vid behov och sedan använder en klorfri Spachock varje vecka som Oxidizer .

Du får ju problem att mäta rätt då du har 2 olika kemikalier i vattnet, och då vet du ju inte riktigt hur det står till med ditt vatten.

Rekommendationen är ju att inte blanda i klor när du kör med Bromin.  Det aktiva syret ( klorfria chocken) funkar ju mycket bra tillsammans med Brominet för att bränna bort de bundna bromaminerna i vattnet.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad D1_Latitude

SV: Brom och klor? Brom och spachock? Ozonatorn?
« Svar #2 skrivet: december 06, 2017, 09:49:37:37 »
Hej och tack för svaret. Det står på brominförpackningen att man ska dosera med spaklor vid behov. Bifogade bild. Men många som skriver att man ska använda spachock istället.

Vilket värde är det man ska ha koll på för att dosera spachock korrekt? Finns en ozonator i vårat spa så man borde inte behöva chocka lika mycket, tänkte så man inte doserar för mycket i onödan?

Utloggad Telekiter

SV: Brom och klor? Brom och spachock? Ozonatorn?
« Svar #3 skrivet: december 07, 2017, 12:43:43:43 »
Hej och tack för svaret. Det står på brominförpackningen att man ska dosera med spaklor vid behov. Bifogade bild. Men många som skriver att man ska använda spachock istället.

Vilket värde är det man ska ha koll på för att dosera spachock korrekt? Finns en ozonator i vårat spa så man borde inte behöva chocka lika mycket, tänkte så man inte doserar för mycket i onödan?

Nja, det står på bilden att man KAN använda spaklor vid behov. Jag håller med föregående att använd Bromtabletter i flytande dispenser och sen spa chock (aktivt syre) som komplement. Bara om du fått helt superkasst vatten chockar du med spaklor istf aktivt syre. Att du har ozonator behöver du öht inte fundera över, se bara till så färgerna är rätt på mätstickorna. Det ozonatorn gör är att Bromet (eller kloret) förbrukas inte lika snabbt ur badet, så länge du håller rätt färg på stickorna är du rätt ute.

/Urban.

Utloggad D1_Latitude

SV: Brom och klor? Brom och spachock? Ozonatorn?
« Svar #4 skrivet: december 13, 2017, 19:57:55:55 »
Hej igen!
Har inte behövt tillföra mer kemikalier förutom de brom tabletter som läggs i veckovis. Som innan efter lite mer än en vecka så klarnar inte vattnet lika fort som innan.
Det enda värdet som inte låg inom tolerans var kalk. Höjde upp det från ca 100ppm till 200ppm.
Blev ingen skillnad. Provade då spachock. Märkte ingen skillnad dagen efter.
folkpool rekommenderar att man använder spaklor varje 2-3 veckor för att Chockklorera.
Fick tips om att använda flockningsmedel för det klumpar ihop små partiklar som inte fastnar i filtret.
Någon son använt detta?
Har fyllt badet med vätternvatten. De jag känner som har spabad har inte dessa problem. De har dock inte brom i.
Om jag inte lägger i mer brom när de är slut kan jag övergå till klor direkt? Bifogar film på hur det ser ut före och efter jet körning. Är inte hela världen kanske att det är grumligt efter man kört jetsen men sist så tog de bara några veckor så var vattnet grumligt från start fast värdena var bra förutom kalk som låg på 100ppm.

Ozonator fungerade ej, har åtgärdat detta men ingen förbättring. Påbörjat reklamation hos ÅF
« Senast ändrad: maj 06, 2018, 22:51:06:06 av D1_Latitude »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan