VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?  (läst 20941 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #20 skrivet: november 22, 2013, 08:41:39:39 »
Archimedes princip handlar även om densitet. Vattenmättad lera kan uppföra sig som vätska och har betydligt högre densitet än rent vatten. Därför kan en vattenfylld pool lyfta innan grundvattnet överstiger vattennivån i poolen. Återfyll inte med lera.

Jag valde mellan keramisk pool och murad. Tillslut valde jag murad med en gjuten platta som dessutom är något större än poolen. Dränering + brunn för att kunna kontrollera och ev sänka grundvattnet vid linerbyte. Har dock inga planer på att pumpa dygnet runt, året runt.

Nej lera är väl inte lämpligt intill en pool ur någon synpunkt. Det leder ju bl.a. bort värme ganska effektivt. Att pumpa bort vatten kostar givetvis i elförbrukning men jag skulle tro att du sparar mera i uppvärmningskostnad på att pumpa bort vattnet än vad pumpen förbrukar. Om inte du har en situation med mycket stort tillföde så räcker en ganska liten pump. Har du våldsamt vattenflöde i marken så blir å andra sidan värmekostnaden väldigt hög med vatten upp på linern.

Poolgiganten

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #21 skrivet: november 27, 2013, 17:54:09:09 »
Hej,

Ett tips vid högt grundvatten är grundvattensänkning, aktiv dränering, samt en Leisure Pool glasfiberpool från Australien som har inbyggd säkerhetsventil. Denna ventil kommer att öppnas om vattentrycket är för högt, om exempelvis dräneringspumpen inte skulle gå igång av någon anledning. Då får man grundvattnet i poolen och poolen lyfts inte.

Mvh

Mark
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #22 skrivet: november 28, 2013, 08:45:38:38 »
Så vitt jag förstått kan pooler lyftas trots att de är fyllda till bredden, om marken blir helt vattenmättad så har den en större vikt än vatten, och jord/sand/lera som trycker på från utsidan kan därför lyfta även en helt fylld pool i extremfallen.

Risken minskar naturligtvis om poolen är fylld med vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Figgelito

  • Gäst
Figgelito
SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #23 skrivet: mars 04, 2016, 22:06:24:24 »
Nej lera är väl inte lämpligt intill en pool ur någon synpunkt. Det leder ju bl.a. bort värme ganska effektivt. Att pumpa bort vatten kostar givetvis i elförbrukning men jag skulle tro att du sparar mera i uppvärmningskostnad på att pumpa bort vattnet än vad pumpen förbrukar. Om inte du har en situation med mycket stort tillföde så räcker en ganska liten pump. Har du våldsamt vattenflöde i marken så blir å andra sidan värmekostnaden väldigt hög med vatten upp på linern.

Jag har nu loggat elförbrukningen och om man bortser från första uppvärmningen på våren så drar faktiskt min cirkulationspump mer energi än underhållsvärmen från värmepumpen. Och då har jag alltså inte pumpat bort grundvattnet. Mitt grundvatten ligger ungefär i nivå med plattans överkant. Jag är rätt säker på att folk överdriver problemet med energiförbrukning vid högt grundvatten. Det är mycket tyckande och det hade ju då varit intressant med någon som faktiskt kunde bekräfta att så är fallet.

Jag har även loggat elförbrukningen på den pump som skulle hålla grundvattnet borta och det blir helt orimligt att ha denna igång, även med nivåvakt. Om jag vill spara energi i mitt fall handlar det om att styra cirkulationspumpen med ett tidur. Inte pumpa bort grundvatten.

Det kan finnas andra anledningar till att hålla vattnet borta men ur energisynpunkt skulle jag säga nej. Och ska den stå igång året runt börjar det kosta pengar.

Om jag gjort om skulle jag valt en keramisk pool med en brunn för att kunna kontrollera och sänka grundvattnet för t.ex. reparation. Och sen sett till att återfylla med något annat än lera. Men jag kommer inte att pumpa bort grundvatten.

Figgelito

  • Gäst
Figgelito
SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #24 skrivet: mars 04, 2016, 23:13:11:11 »
For the record.
Felskrivning - Jag har inte återfyllt med lera...

Utloggad Erica

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #25 skrivet: mars 05, 2016, 23:57:27:27 »
Hur mycket värmeförluster som uppstår genom kontakt med ev. grundvatten kommer ju att bero av om vattnet ifråga omsätts eller inte. Är marken tät och man då bara värmer upp ett vattenlager närmast poolen så blir nog värmeförlusterna ganska små. Men om marken leder grundvatten, så att vatten flyter in och ut ur poolens närområde, så kan mycket stora mängder energi gå förlorade. Man kommer ju då att försöka värma upp hela omgivningen, vilket inte går att göra. Det blir lite som när man byggt flytande pooler, med en ram och en liner flytande i t.ex. en flod. Konceptet fungerar om man nöjer sig med en vattentemperatur ungefär som flodens, men försöker man värma upp poolvattnet en bra bit över detta så försvinner all värme bara bort. Det finns sådana här byggen - jag har själv sett en sådan pool. Men utgångspunkten då var att de nöjde sig med flodens temperatur, men att flodens vatten inte var badbart (förorenat) varför man hade byggt en pool i floden.

Figgelito

  • Gäst
Figgelito
SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #26 skrivet: mars 18, 2016, 23:50:12:12 »
Som sagt, jag har grundvatten som strömmar in.
Cirkulationspumpen drar ändå mer energi än värmepumpen.

Jag håller med om att strömmande grundvatten inte är fördelaktigt för elförbrukningen men enligt mig är det fel att fokusera på detta. Det finns betydligt större bovar i dramat när det gäller energi.

Men nu är vi off topic. Jag är intresserad av grundfrågan.

Någon som har erfarenhet av kompositpool (eller glasfiber) kombinerat med högt grundvatten?

Jag är helt med Tobbelu i hans resonemang.
Om man återfyller korrekt, med material som tillsammans med vatten inte uppträder som vätska (dvs inte t.ex lera) är det enligt Arkimedes omöjligt för en pool att tryckas upp så länge vattennivån utanför poolen är lägre än i poolen.

Om någon har erfarenheter som motsäger ovanstående får ni gärna komma med teori som backar upp påståendena. Det räcker inte med att säga att jag "har sett med egna ögon..." eller "jag känner någon som känner någon som..."

Då kan vi kanske få ett svar på denna fråga tillslut...


 

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #27 skrivet: mars 22, 2016, 08:20:09:09 »
Det är väl rimligt att du har rätt i att t.ex. tvättat singel + vatten inte borde kunna trycka upp poolen hydrauliskt.
Blir lite svårt att isolera poolen dock, all isolering som är tät mot vatten ger ju poolstommen en lyftkraft i vatten, om du isolerar mot stommen alltså.
Man kan ju annars tänka sig grop - isolering - singel - pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan