CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Motorisert avstengnings ventil  (läst 2500 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Espen

  • Gäst
Espen
Motorisert avstengnings ventil
« skrivet: mars 28, 2015, 23:00:36:36 »
Hei.

Vi har ett basseng som ligger i 2 etage. Pumpe ligger på bakkenivå.
Når filterpumpen slår seg av, hindrer en manuel tilbakeslags ventil at vannet renner ut gjennom poolen's vanndyser.
Dessverre hender det(ofte) at tilbakeslags ventilen henger seg i åpen stilling. Bassenget tømmer seg da ned til høyde med vanndysene.
Fikk byttet tilbakeslags ventil til en bedre type for 2 år siden, men siste sesong måtte vi fylle bassenget 4 ganger.

Har snakket med firmaet som konstruerte poolen, men den eneste løsningen de har er å bytte samme type ventil igjen.
Jeg mener det bør finnes en ny løsning.
Har foreslått et system med 2 tilbakeslags ventiler i serie, men dette påstår de er umulig å gjennomføre??? Ja det blir høyere motstand for pumpen, men feiler 1 ventil, bør jo den andre kunen stoppe vannet.

Jeg har lekt litt med andre løsninger.
Vi har en utligningstank under poolen på ca 2000 liter. Når tilbakeslags ventilen ikke fungerer fylles denne tanken opp før vannet løper ut gjennom topp avløpet i tanken.
Ved vanlig operasjon holdes vann nivået i denne tanken vedlike ved en flottør ventil.
Min ide er å feste en extra flottør i denne tanken. Når vannet nærmer seg topp avløpet aktiverer denne flottøren ett relé som styrer en motorisert ventil i serie med tilbakeslags ventilen. Samme relé kutter også strømmen til filterpumpen.

Spørsmålene er som følger:
+ Kan jeg bruke en 230v motorisert ventil i en pool?
+ Hvilken løsning er best. Motorisert ventil eller 2 tilbakeslags ventier i serie?

Espen

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Motorisert avstengnings ventil
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2015, 23:27:22:22 »
230 V ventil - ja om den sitter i teknikrummet på avstånd från poolen. Nej, om du menar direkt i poolens närområde                   

En motordriven ventil är nog säkrare, men du kommer väl att få svårt att till rimligt pris hitta en sådan ventil i ett material som tål poolvatten. De flesta ventiler är av metall, som inte fungerar så bra i klorvattenmiljö.

Espen

  • Gäst
Espen
SV: Motorisert avstengnings ventil
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2015, 00:19:49:49 »
Ser for meg å bruke en slik:
http://www.poolpowershop.de/pool/poolheizung-solarheizung/solar-solarzubehoer/solartechnik/pvc-kugelhahn-mit-stellantrieb-230-volt-d-50-mm

Det blir i teknikk rommet.

Tenkt å bruke en flottør med 24 volt som styrer ett 230 volt relé.

Utloggad Erica

SV: Motorisert avstengnings ventil
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2015, 15:14:36:36 »
Jo den sorten bör nog fungera ok. Jag minns att vi funderade på motordrivna ventiler när vi satt och ritade på vårt system, men de vi hittade då var för värmesystem och var gjorda av mässing, som ju inte passar så bra till poolvatten.

Utloggad Steffe

SV: Motorisert avstengnings ventil
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2015, 16:47:51:51 »
Hej,

Vad är det för typ av backventil du har som krånglar? Är det t ex en fjäderbelastad med kula eller en klaffbackventil?

Gällande tömningsskydd så kan du köra motorventil som är strömlöst stängd i normalläge. GPA har t ex säkert detta i rätt material. Kolla på www.gpa.se. Dock så kostar de en slant.

Espen

  • Gäst
Espen
SV: Motorisert avstengnings ventil
« Svar #5 skrivet: april 10, 2015, 12:31:21:21 »
Steffe,

Det er en fjær belasted ventil slik som denne:


Ifølge vårt Pool firma skal dette være den beste som finnes.

Vi hadde denne tidligere:


Jeg mener at det burde være mulig å sette 2 tilbakeslags ventiler i serie for å løse dette problemet. Men Pool firmaet vil ikke dette.

Espen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag