VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av pooldetaljer  (läst 6441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompamannen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Förstagångsbyggare
    • Visa profil
Placering av pooldetaljer
« skrivet: mars 01, 2015, 10:08:03:03 »
  V
« Senast ändrad: juni 04, 2016, 23:12:07:07 av Tompamannen »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Placering av pooldetaljer
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2015, 12:36:52:52 »
Jag skulle placera sandfilter och cirkulationspump i boden. Många pumpar låter lite för mycket men varationen är stor. Plasthinkar med klor ska inte förvaras i samma utrymme som verktyg eller andra föremål av metall som man inte vill ska rosta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Placering av pooldetaljer
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2015, 20:43:45:45 »
Jag har kollat runt lite på nätet, bland annat på när Martin Timell byggde en Folkpool Octavia/Garden i Äntligen hemma.
Där placerade dom både pump och filter ovanför vattennivån. Är det verkligen nån större skillnad på funktion mot att ha pumpen under nivån? Med backventil så borde det väl fungera ändå?

Fungerar gör det, men det är betydligt mera arbete när man skall ha igång det hela och om man får in luft, t.ex. i samband med bottensugning, så är det också mera jobb att få igång det igen. Även om du har backventil så måste du ju efter en torrsugning eller tömning ha igång det hela, alltså få upp vattnet till pumpen. Backventiler har ju dessutom en tendens att fastna eller kärva ibland. Det går att få det att fungera t.o.m. utan backventil, men då blir det ändå krångligare att komma igång och kretsen töms så fort du öppnar systemet på något sätt, t.ex. för att tömma silkorgen. Kan man placera pumpen under vattennivån blir allt enklare, kan man av något skäl inte göra detta så går det ändå, då får man ta det extrajobbet när det behövs.

Utloggad Erica

SV: Placering av pooldetaljer
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2015, 22:37:17:17 »
Att sätta pumpen alldeles intill poolen är heller inte ok, ur elsäkerhetssynpunkt. Om det är en kvalitetspump lär den inte kräva att stå torrt, men inga starkströmsapparater hör hemma närmare poolen än 2.5 m, även om de sitter under trädäcket. I ditt fall skulle jag nog hellre välja att sätta pumpen i boden, men se till att dels sätta backventil på sugledningen, dels lämpliga kopplingar/ventiler så att jag på ett så enkelt sätt som möjligt kan fylla systemet vid start. T.ex. skulle jag sätta avstängningsventiler alldeles intill pumpen på båda sidor så att man kan t.ex. göra ren silkorgen utan att få luft någon annan stans än i själva pumpen så att det räcker med att fylla denna. Vid första start måste du ju också fylla sugledningen på lämpligt sätt. Kanske en adapter så att du kan sätta trädgårdsslangen i skimmeranslutningen ?

Utloggad Willson

SV: Placering av pooldetaljer
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2015, 07:03:00:00 »
Som TommyC skriver.... Sätt pumpen i boden. Du kommer att höra pumpen där du har placerat den nu och kommer inom ett år vilja flytta på den...

Utloggad Stroker

SV: Placering av pooldetaljer
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2015, 07:13:35:35 »
Tror inte pumparna är speciellt känsliga för luft för övrigt. Min pump (14 år gammal nu) gick tomt en knapp vecka 2012 när sonen skulle passa huset medan vi var på semester och sandfiltret hade spruckit. Sätt en koppling vid pumpen (i uthuset) så du kan fylla på vatten direkt i systemet.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erica

SV: Placering av pooldetaljer
« Svar #6 skrivet: mars 31, 2015, 21:10:32:32 »
Ja dina planer låter som det man alltid ser.. och så som vi haft det i alla pooler vi haft under åren. Det låter mycket märkligt om man skulle sätta dem i samma väggsektion - hur skall man då få cirkulation på vattnet ? Om inte skräp skall samlas i onödiga mängder på botten så bör ju vattnet cirkulera runt ungefär som en stor virvel så att skräpet följer med och kommer in till filtret.

Den enda fördel jag skulle kunna se med att ha dem i samma väggsektion är att det blir kortare ledningar till filtret. Men ur alla andra synpunkter verkar motsatt sida vara bäst.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Placering av pooldetaljer
« Svar #7 skrivet: april 01, 2015, 08:25:07:07 »
Breddavloppen bör stå på den poolväggen där din mest "normala" vindriktning blåser mot. (Så om det på din tomt är så att vinden normalt kommer från väster sätter du breddavloppen i östväggen, och inloppen i västväggen av poolen). Inloppen skal stå på motsatt sida för att skapa så bra ytrening som möjligt. På så sett kommer vind och vattenflöde att hjälpas åt att transportera skräp på ytan in i breddavloppen, och du får en pool som är enklare att sköta.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan