VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bypass till Pahlen Auto UV?  (läst 1749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dloow

Bypass till Pahlen Auto UV?
« skrivet: mars 29, 2017, 20:00:10:10 »
I min manual står att det är rekommenderat att ha bypass för pahlens AutoUV (även om man bara använder en). Någon som har det? Behöver man justera flödet till UV'n?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Bypass till Pahlen Auto UV?
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2017, 08:11:06:06 »
Var i manualen står det att du ska ha en bypass?

http://www.pahlen.se/download/manual/manual-auto-uv.pdf

Det är svårt att själv mäta effekterna av en UV-lampa i en privatpool och jag gissar att det är omöjligt att själv avgöra om en bypass behövs eller inte => följ tillverkarens anvisningar. 

Jag kör utan bypass och installerade jag idag och läste ovanstående dokument så blev det också utan bypass.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dloow

SV: Bypass till Pahlen Auto UV?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2017, 10:21:49:49 »
Whoot?!

Aha! Pahlén har skickat ut en gammal manual till mig. På min står det revision 1. På din länkade står det revision 2 och där har de tagit bort texten om bypass. Då fick jag svar på det då.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Bypass till Pahlen Auto UV?
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2017, 16:35:55:55 »
Whoot?!

Aha! Pahlén har skickat ut en gammal manual till mig. På min står det revision 1. På din länkade står det revision 2 och där har de tagit bort texten om bypass. Då fick jag svar på det då.

I årets Pahlén katalog står det Max flöde 250l/min för UV-lampan så by-pass eller ej beror ju på var du ligger när cirkulationen är igång.....
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: Bypass till Pahlen Auto UV?
« Svar #4 skrivet: april 01, 2017, 09:54:23:23 »
.....ja och det är ju inte så lätt att veta. Pumpens specifikation ger ju knappt en indikation på verkligt flöde, men om man ändå går på det så skulle jag föreslå att alla vanliga pumpar i storleken 550-1000W funkar i en normal 8x4 installation - eller vad säger du?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Bypass till Pahlen Auto UV?
« Svar #5 skrivet: april 01, 2017, 20:54:00:00 »
I årets Pahlén katalog står det Max flöde 250l/min för UV-lampan så by-pass eller ej beror ju på var du ligger när cirkulationen är igång.....

Vad är det för monster till pumpar ni har? Eller kopplar ni UV-lampan till jet-swimmen?  ;D

Med en Pahléns 0,37kW så är man ju inte över 10 kbm/h enligt datablad och tryckfallet bör vara ganska markant med ökat flöde så det är troligtvis tok-safe med en 0,55kW pump med.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Bypass till Pahlen Auto UV?
« Svar #6 skrivet: april 03, 2017, 12:45:50:50 »
.....ja och det är ju inte så lätt att veta. Pumpens specifikation ger ju knappt en indikation på verkligt flöde, men om man ändå går på det så skulle jag föreslå att alla vanliga pumpar i storleken 550-1000W funkar i en normal 8x4 installation - eller vad säger du?

Det går faktiskt (med lite krångel :-) ) att skapa sig en uppfattning om tryckfallet/mvp i sitt system och sen kan man ju gå mot databladet för pumpen och få flödet i sitt system.

Testa kalkylatorn här: http://www.pressure-drop.com/Online-Calculator/

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan