VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen  (läst 9337 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« skrivet: juni 16, 2008, 23:06:49:49 »
För tillfället har jag nu lagt in en resistor på 100kOhm vilket motsvarar -31,5 grader och då får jag ett börvärde på returledningen på 51,5 grader . Jag kommer inte upp i mer än 32 grader på framledningen och 28 grader på returen, VP:n går konstant.

För närvarande är det 21 grader i poolen. Någon som vågar spekulera i hur lång tid det kan ta att nå till 26 grader ? (CA 40m3 vatten)

Jag undrar också om någon vet om det är "normalt" att VP:n inte kommer upp högre i temperatur, vid värmedrift mot huset vilket iofs inte kräver samma effekt som poolen kan jag ju komma upp 20 grader till om jag vill.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2008, 23:25:10:10 »
Vill minnas ngn. räknade på 1-2 graders ökning per dygn och det stämmer som jag ser det men är samtidigt omgivningsväderberoende - och det är ju inte gynnsamt nu direkt...

Håller med i frågeställningen att kunne man öka med 20-30 grader motsvarande radiatormöjligheterna skulle det börja likna ngt....
Med lurad temp. till -30 grader borde man få ut mer tycker jag...  <dontkn>
Har haft "VP-experter" att se över anläggningen men inga revolutionerande förändringar efter det - VP jobbar med lägre värden i pooldrift och skall ärligt säga att jag inte ser logiken i det - söker vidare lösningar för jag är övertygad om att det går att få ut mer...
Samtidigt ser jag lite oroväckande på andras inlägg att vid enbart VP-komb. hus/berg vs. hus/jordvärmeslinga verkar de flesta få liknande värden om det inte finns kompletteringsvärmekälla....?

Bifogar lite länkar som rört samma ärende - du kan säkert hitta mer via sökmotorn från startsidan.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2378.msg22039#msg22039
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2548.msg21028#msg21028
« Senast ändrad: juni 16, 2008, 23:59:06:06 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Modellflygarn

SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2008, 18:53:12:12 »
Jag tycker ni ska vara glada som har så effektiva värmeväxlare att ni kan överföra hela vp-ns effekt mellan 32-28 grader. Vid så låga temperaturer får ni bra cop.
Jag gissar att din pool är uppe i 26 om två dagar och det utan att veta effekten på din vp, eller hur isolerad poolen är. Och då borde tempen över värmeväxlaren ligga mellan 37-33 grader.

Håkan
J&F Storpool 7.3x3.6

Utloggad zek

SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2008, 21:13:49:49 »
Bra gissat nu är den uppe strax över 24 grader i poolen och 37 på framledningen samt 31 på returen så det tar sig....
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2008, 23:19:04:04 »
Dom allra flesta VP är av on/off-typ, därför spelar det ingen roll om ni lurar VP till -31 eller +10 grader, det enda som räknas är vilket börvärde VP inställd på, alltså: så länge VP vill producera värme så gör den det oavsett börvärde och med full effekt.
Det som räknas för temphöjning i poolen är hur stor VP man har samt hur effektiv vxl man har skaffat, tillkommer förstås väder, isolering, blåst, täckning osv!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad zek

SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2008, 00:04:34:34 »
Jovisst sålänge +10grader innebär ett börvärde på framledningen som är minst max vad pumpen kan leverera.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2008, 00:25:27:27 »
Dom allra flesta VP är av on/off-typ, därför spelar det ingen roll om ni lurar VP till -31 eller +10 grader, det enda som räknas är vilket börvärde VP inställd på, alltså: så länge VP vill producera värme så gör den det oavsett börvärde och med full effekt.
Det som räknas för temphöjning i poolen är hur stor VP man har samt hur effektiv vxl man har skaffat, tillkommer förstås väder, isolering, blåst, täckning osv!
Det är säkert i princip rätt och riktigt men ser jag till teori av egen "överdimensionerad" 7,3 kW VP (huset klarar sig på mindre storlek) och 120 kW Pahlénvärmeväxlare samt extraborra för pooluttag enl. alla konstens regler (enl. de som skall kunna detta) "räcker" det i praktiken inte till trots allt, inte ens om VP'n får gå dygnet runt, dessvärre. (Jo, om det är "högsommarvärme" ute men tänket är ju att klara det även vid låga utetemp.grader, dvs. starta vårtidigt och sluta höstsent)  - och en VP som behöver gå dygnet runt inkl. poolcirkulationspump traskar iväg rätt mycket kostnadsmässigt trots allt - kvittar iofs. sett till om man kommit upp i "valfri temp."

I mitt fall presteras max. 42-44 grader i framledningsrör (innan värmeväxlaren) och ger ca. 33-37 grader i returrör (efter värmeväxlare) och ger slutgiltigt max. ca. 29-30 grader uppmätt i utloppsmunstyckena.
Dessa grader skall i sin tur värma upp/hålla drygt 45 kubik vatten konstant "behagligt" men kan ju aldrig ge mer än sina egna max. grader i mest optimala tänket - finns inte en chans i praktiken i detta fall att nå/hålla mer än max. runt 26-28 grader oavsett isolerad pool, yttäckning (om än enkel) etc. pga. förlusterna på bl.a. nattetid (sänkt temp.), omgivningstemperaturer, blåst etc., etc. - och för att hålla dessa poolgrader krävs som jag sett det bra väder med höga omgivningsgrader oavsett dygnet-runt-drift...

Så, de som lyckas komma upp i, och hålla 32-33 grader (eller mer?) med detta VP-arrangemang och utan annan värmekälla i områden kallare än vad Skåneland har är bara att gratulera - och om någon gör det är det tacksamt med ev. "intrimningsförbättringstips" (för jag tror fortfarande inte det är uteslutet att nå bättre resultat - skam den som ger sig....)

ZEK: Skall bli intressant att följa vad du kommer upp i slutgiltigt och vid hur många drifttimmar/dygn samt vid vilket omgivningsväder.
« Senast ändrad: juni 18, 2008, 00:37:56:56 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Modellflygarn

SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2008, 20:26:50:50 »
Poolbadaren, om 42-44 grader är max vad din vp kan ge så är det svårt. Möjligen kan en ännu större vvx göra värmeutbytet med poolen effektivare.
Men om din vp klarar mer än dessa 42-44 grader men att temperaturen inte orkar över detta så verkar det som tillförd effekt balanseras av värmeförluster. I så fall: isolera isolera.
J&F Storpool 7.3x3.6

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2008, 23:53:25:25 »
VP'n kan ju onekligen ge mer men i poolinkopplat läge är det de graderna som styrs ut till pool - när det är styrt till radiatorerna (samma väg fram till trevägsventilen) så är temp. avsevärt högre - det är de högre gradtalen jag "efterlyser" till poolkopplat läge och som hade förändrat förutsättningarna oavsett förluster pga. isolering eller inte...

Just nu ca. kl. 23:40 är poolvattnet uppe i 27,3 vid en utetemp. på 16,3 så det "puffar" på - skall nog klara nga. grader till inför midsommarhelgens festligheter!  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har just kopplat in VVX mot bergvärmepumpen
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2008, 00:21:56:56 »
Vi har en pool från Svenska Poolfabriken på 4 X 8 meter, en värmepump på 7 kW från Nibe - och vi håller lätt 30 grader i poolen oavsett utetemp. (på våren tar det förstås ett par veckor att få upp tempen)

Förra året låg vi kontinuerligt på 30-31°C och hade en kostnad på ca 2700 kr (kWh) på pooluppvärmningen.
Tycker det är helt OK.

Om du inte kan värma din pool till 30°C så har du för dåligt isolerat, vi har "liggunderlag" som isolering av poolbotten, 50 mm markskiva som isolering på väggarna och slutligen "poolkudden" som isolering på toppen.

Bild på poolkudden:

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag