Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Snart dags att sätta spaden i Marken  (läst 43277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Snart dags att sätta spaden i Marken
« skrivet: februari 06, 2009, 21:00:26:26 »
Hej alla glada!

Nu skall jag snart sätta "spaden" i marken för att  bli med pool, vi har haft "ovanpå pooler" i 6 år nu och den sista var diam 4.6 och 1.22 djup.
Jag har inga problem med mark och byggjobbet i och med att jag är byggare men har inte haft tid att sätta mig in i allt annat hokus pokus
med filter, pumpar och annat <hmm>.
Min tanke är att gjuta en lätt kantförstyvad platta  100 mm( 2 extra 12:or runt om under nätet 6150) på 100mm cellplast s80 eller s100 (Räcker enligt konstruktör) trycket på plattan blir inte speciellt stort med 1,4-1,5 meters djup.(Hoppsan feltryckning)
Jag blev så imponerad av alla friformsbyggen och även mofajenko som svetsade själv så att jag skall prova att göra allt själv. jag har varmluftsvetsat en del plasttak på industrier och det är liknande metod
så därför kontaktade jag Thomas i tyskland och beställde prylarna idag,
Mina sidor blir leca med  2 kontraforer  per långsida samt 1 på på kortsidan utan trappa. Trappsidan blir naturligt förstärkt med upphöjd bottenplatta, trappa och sittplats.
Till alla er som fyller upp utrymmet under förhöjningen vill jag ge er ett råd: gör en förtagning i lecan ( mura ett skifte med 50-70mm smalare block i samma höjd som plattan, fyll ut det som inte behövs efteråt,forma under med kvarsittande form , armera med 10-12mm järn 150-200 cc# beroende på längd/bredd på 40 mm klossar , kortaste järnen nederst, se till att armeringen går in i förtagningarna - 10 mm och ut på blocken mot den djupa delen - 40 mm från kanten, gjut . De här - 40 mm är minsta täckskikt för att slippa rostsprängningar utomhus.

Jag var  lite sugen på att prova Matakis självvulkande tätskikt och småplattor på flexifäst och fog i och med att man kan dessa saker meeeeen jag fegade ur så det blev alkorplan i stället.
Nu skall jag fundera på om jag skall gräva nästa helg eller vänta 1 vecka till.                       //Micke
« Senast ändrad: mars 02, 2009, 19:59:51:51 av mirakeles »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2009, 22:16:46:46 »
Kul med en byggare till!! O0
Det var inte mycket jag förstod av ditt inlägg  <hmm>  ;D men jag kommer att följa det med stort intesse!  :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2009, 07:00:08:08 »
Hej Fia!


Det är inga konstigheter jag beskriver, bara lite för mycket fackspråk.
Jag skall prova på att lägga in lite skisser eller foto senare. ;)

Det blev grävning, min systers svärson är dödgrävare,därav de raka kanterna

Jag fick hyra maskiner, en grävare och en lastare billigt över en helg

Snön och det kalla vädret skulle egentligen hålla i sig men det gjorde det inte  >:(   

Just nu har jag brådis med att hinna gjuta denna veckan, allt hänger på Thomas i Tyskland. Jag behöver bottenavloppet före gjutningen givetvis <antman> . Vad limmar ni andra slangarna med, jag glömde att beställa lim :-\ är det araldit eller vad det heter som rörkrökarna sniffar  :D
Som för de flesta tog jag för lite "ställeplats" i gropen iofs finns det skäl på 2 sidor nämligen befintlig singel och dränering som jag inte ville bråka med. Nu får jag beställa bruk med barrafrost i för att hinna mura upp eländet innan tjälen ger sig, så att man hinner med att slamma utsidan.
Nu skall jag iväg och lära mig att köra liftar (som jag har gjort i 20 år)
nya lagar !!!!
Ha det bra
MVH Micke
« Senast ändrad: mars 03, 2009, 20:33:03:03 av mirakeles »

Utloggad Fia

SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #3 skrivet: februari 17, 2009, 19:20:44:44 »
Mura o gjuta vet jag inget om men jag kanske kan lära mig lite här i forumet. ;)
Ett o annat kanske fastnar. ;D
Ser fram emot fortsättningen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ingvar

SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2009, 22:13:01:01 »
Är du verkligen säker på att du behöver ett bottenavlopp? Det är inte särskilt vanligt att man installerar ett sådant. Orsaken är att om det blir läckage och man måste komma åt från utsidan - så är det ju kört.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2009, 06:13:13:13 »
Hej Ingvar!
Jag har ingen aning om vad som är bäst  <dontkn>
Rent flödes och cirkulationsmässigt bör ju botten och skimmer ihop vara det bästa  ::) men trycket på bottenavloppstätningen är ju samtidigt störst :-\
Skulle det gå åt  >:D så får man skumma avloppet, gjuta igen det med expanderbetong och svetsa en lapp med liner.
Det verkar vanligare med bottenavlopp utomlands, här i Sverige ser man inte det så ofta <hmm>,
Jag får i allafall vänta med att gjuta till måndag. Ett litet tips till alla "hemmagjutare", använd självkompakterande betong till plattan, ni slipper vibro och betongen är lättare att jämna, nästan en fröjd att jobba med. kostar ca 50 kr/kubik extra. dock kräver den att man skurar och glättar för annars uppstår det fina krympsprickor (inga farliga vid linermontering)
Nu e´det dags att ta sig till jobbet
MVH Micke

Utloggad Ingvar

SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2009, 15:06:37:37 »
Ett alternativ för dig kan kanske vara att montera ett utlopp på väggen nära botten i stället. Du får näst intill lika goda fördelar när det gäller cirkulation, och dels kan du genom att gräva lite komma åt det från utsidan om det skulle behövas.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad mofajenko

SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2009, 16:51:07:07 »
Hej Mirakeles,

Gällande lim, så använde jag Tangit PVC-U från Henkel. Har funkat kanon. Rengör med aceton (utan olja) sen är helgens yrsel fixad. Nu kom jag på varför jag mådde så bra när jag fixade med slangarna :D. Jag trodde anledning var att första badet var nära.. ::)..Nu vet jag..ha ha!  ;D

/Fredde

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #8 skrivet: februari 25, 2009, 19:09:48:48 »
Hej!
Tack för tipset om limmet, Jag köpte det samt original rengörig och fick till min förvåning från Tyskland också , Party till helgen alltså :D <antman>
Skämt åsido, jag gick i förra veckan och väntade på grejorna från Tyskland medan det töade och väggarna rasade lite efterhand. Jag hade en liten förhoppning om att kunna gjuta i fredags men där fick jag tji.
Så i söndags körde jag in på byggmax för att skaffa mer virke till formen  nu 600 mm hög, klädde formen på insidan med ytpapp som är utviken på cellplasten och strävade formen inifrån och ut p.g.av rasen. <dontkn>
Paketen från Tyskland var aviserade till i måndags så jag beställde betong till på tisdagsmorgonen  för det var ju bara lite armering och brunnen kvar. Paketen kom som de skulle och "pågen" fyllde 21 år så att jag kom inte ut till garaget förrän 18.30 och började packa upp lådorna
och till min stora "glädje" >:( upptäckte jag att inga PVC kopplingar var  med. Ringde runt och fick tag på koppling på A-pool i Påarp (Tack för hjälpen,Ulf,Mats och Stig) Jag hade utloppet med mig och provade kopplingen. Hemkommen vid 19.30 tiden så skulle jag och min svåger koppla ihop med slangen och konstaterade att slangen passade inte ihop med kopplingen.Provade på allt med 50 rör,skarvmuffar m.m  Då kom han >:D  i min knopp. Inget bottenutlopp, Basta.
Armerade ihop det sista med lite ramsor med tyskar inblandade ( Lärde mig lite tyska av odugliga tyska målare på ett stort bygge jag höll i  tidigare) och var klar vid 10 tiden, bara b-järnen (vinklarna) kvar till gjutningsdagen.
Jag var ute l 06.00 och bockade b-järnen och najade fast dom samt lite annat pyssel och betongen(självkompakterande) kom strax innan 8 och 20 minuter senare var det klart och avjämnat. Underbar betong , lite jobb. <love>
 
När jag kom hem på kvällen  kratsade jag ut för brunn och slang i alla fall sen var det lagom att sova lite middag och gå ut och skura vid 7 tiden, det är som med Heinz, kommer inget,kommer inget. kommer allt på en gång.
 
I dag har blocken och bruket kommit så helgen är räddad.
Ha det bra
Mvh Micke
« Senast ändrad: mars 03, 2009, 20:34:58:58 av mirakeles »

Utloggad mofajenko

SV: Snart dags att sätta spaden i Marken
« Svar #9 skrivet: februari 25, 2009, 21:55:33:33 »
Hej Micke,

Lite "tight" planering  :D. Vore trevligt med lite bilder på framstegen. Jag är nyfiken...som alla andra. :)

/Fredde

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan