Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur klorera spabadet?  (läst 30625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rockrulle

Hur klorera spabadet?
« skrivet: februari 06, 2017, 08:27:49:49 »
Vi har precis skaffat ett spabad från Viskan och tycker det är fantastiskt. Naturligtvis har vi badat väldigt mycket och länge de här veckorna, säkert 4-5 ggr/vecka.
Men jag har märkt att det är svårt att få effekt på klorbehandlingen. Har klorbehandlat både med puckar och granulat pulver (chockklorerat) enligt instruktioner på förpackningen men när jag testar vattnet så är kloret väldigt lågt. Även om vi inte badat dagen före. Har också bytt filtren en gång/vecka. PH och alkaniteten ligger ok, ca. 7.5 och 80.
Vad kan man göra för att återställa balansen?

Poolgiganten

Utloggad Johan S

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2017, 08:32:10:10 »
Jag är också intresserad utav svaret, Har samma problem som dig. dagen efter så är finns det knappt något klor kvar. Håller på att testa mig fram, har bara haft igång karet I en vecka nu :-)

Tommi Andersson

  • Gäst
Tommi Andersson
SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2017, 11:50:07:07 »
Hej !
Jag körde med Sunwac 12 och hade samma problem.
Säljaren sa att med det medlet så kan man inte mäta kloret dagen efter eftersom det försvinner ganska omgående och det skulle vara hela vitsen med det medlet att man inte har klor känslan i badet

Tander34

Utloggad Telekiter

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2017, 14:14:51:51 »
Enligt vad jag fått veta (i en tidigare tråd jag själv skrivit), om kloret är helt borta redan dagen efter så har man använt för lite klor. Allt det klor du satt i badet har förbrukats av alla föroreningarna och då finns det kvar föroreningar i vattnet då klormängden inte "räckte" till att ta hand om allt. Om detta fortsätter efter varje bad har du ju hela tiden smuts kvar i vattnet, som efter kort tid blir grumligt. Det är även viktigt att pH är rätt för att kloret ska fungera bra.
Jag skulle kunna tänka mig att det bör finns iaf en del klor kvar i vattnet dagen efter, eller två dagar efter bad. Då har nog allt som går att ta bort med klor försvunnit ur vattnet. Det finns med andra ord ingen smuts kvar för kloret att ta hand om då.

/Urban.

Utloggad Rockrulle

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2017, 16:41:27:27 »
Jag använder också Sunwac 12 som jag blev rekommenderad. Men tydligen så räcker inte den doseringen jag utför före (med 3 puckar) och efter bad (2 puckar) till 1500 liter.
Hur mycket klor kan man egentligen dosera vid ett och samma tillfälle? Kan man överdosera så att säga?
Eller ska man prova en annan produkt, ska ju finnas spachock som inte innehåller klor t.ex.
Eller är vattenbyte det enda som återstår?

Utloggad Telekiter

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #5 skrivet: februari 06, 2017, 22:16:08:08 »
Läs min tråd där finns lite info för jag fick problem efter en rejäl fest.

Tror att jag adderade totalt nästan 1 dl minichlor (klorgranulat) och fick även addera massor av alka+ innan vattnet blev acceptabelt, bytte även filter. Jag låg kvar på höga klornivåer i ca 5 dagar så det blev deffintivt en chocklorering.

Du kan ju testa köpa aktivt syre i tablettform (20 g-tabletter) och lägg dessa i flytande dispenser. Låt den alltid ligga i badet och därmed är det det aktiva syret som sköter grund-dessinfektionen. När du badat så klorerar du med kanske 2 msk klor. Kolla dagen efter om kloret är helt borta. Är det helt borta så köra i lite mer klor.

Jag fick den enkla rekommendationen att kasta i ett par halvsmutsiga jeans, typ, i badet om klornivån är för hög. Då förbrukas kloret av smutsen i jeansen. Har dock inte testa detta  :o

/Urban.

Utloggad Rockrulle

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #6 skrivet: februari 07, 2017, 07:39:37:37 »
OK tack för alla tips Urban. Ska prova detta men tror jag struntar i jeansen  O0

HerrC

  • Gäst
HerrC
SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2017, 20:20:09:09 »
Vet inte om jag kanske missförstår Er , men Ert problem är alltså att klorhalten är för låg snarare än att Ni har rent eller smutsigt vatten ?  ;D

Precis som det sägs i tråden så förbrukas snabbkloret som Ni tömmer i , och efter ett par dagar så är det inte mätbart.
Men om Ert vatten är klart och fräscht , så är det väl skönt att slippa klorlukten vid nästa bad ?
Vilken "balans" menar TS ?
Och varför vill Ni ha mätbar klorhalt ?

Jag köpte ett SPA i oktober (Artesian Grand Bahama) , fick rådet av säljaren att "Absolut viktigast är pH , justera det så det håller 7. Vad gäller desinfektion håll Dig till klor , det är bevisat över lång tid fungera absolut bäst. Klorera med 1 tsk/badande efter varje bad , samt en veckodos 3 msk (jag kör söndagar). Har du då efter någon månad ett klart o fint vatten , ingen växt eller så , så är det bara att fortsätta på samma sätt. Och vad du än gör , googla inte en massa tips och råd på div forum......"   :D

Jag har fortfarande kristallklart vatten , lukt o känsel är precis som när det var nytt. Byter filter på 3v intervall.
Och ser ingen anledning till att börja dribbla med varken brom eller aktivt syre , eller att heller försöka tvinga upp klorhalten till mätbar nivå....

Missförstår jag Er kanske ?

Utloggad Telekiter

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #8 skrivet: februari 20, 2017, 13:05:57:57 »
Vet inte om jag kanske missförstår Er , men Ert problem är alltså att klorhalten är för låg snarare än att Ni har rent eller smutsigt vatten ?  ;D

Precis som det sägs i tråden så förbrukas snabbkloret som Ni tömmer i , och efter ett par dagar så är det inte mätbart.
Men om Ert vatten är klart och fräscht , så är det väl skönt att slippa klorlukten vid nästa bad ?
Vilken "balans" menar TS ?
Och varför vill Ni ha mätbar klorhalt ?

Jag köpte ett SPA i oktober (Artesian Grand Bahama) , fick rådet av säljaren att "Absolut viktigast är pH , justera det så det håller 7. Vad gäller desinfektion håll Dig till klor , det är bevisat över lång tid fungera absolut bäst. Klorera med 1 tsk/badande efter varje bad , samt en veckodos 3 msk (jag kör söndagar). Har du då efter någon månad ett klart o fint vatten , ingen växt eller så , så är det bara att fortsätta på samma sätt. Och vad du än gör , googla inte en massa tips och råd på div forum......"   :D

Jag har fortfarande kristallklart vatten , lukt o känsel är precis som när det var nytt. Byter filter på 3v intervall.
Och ser ingen anledning till att börja dribbla med varken brom eller aktivt syre , eller att heller försöka tvinga upp klorhalten till mätbar nivå....

Missförstår jag Er kanske ?

Bra att du är nöjd med ditt vatten.

Det finns ju några anledningar till varför man inte vill ha klor. Man kan ju va känslig mot klor och måste ha nått annat. Kloret bränner sönder både nackkuddar och fuktspärren i locket så dessa måste bytas. Jag har iof frågat (på detta forum) om detta även gäller Brom men har inte fått nått svar. Vi vet iaf att så är fallet med klor.

Man bör nog vara tydlig med att även om vattnet är klart och fint betyder det inte att det med säkerhet är hälsosamt. Bakterier kan frodas ändå och göra vattnet obrukbart, jag är ingen kemist men ex legionellabakterier frodas i varmt vatten och gör inte vattnet "oklart". Därför bör man nog alltid ha en mätbar klornivå i vattnet.

/Urban.

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #9 skrivet: februari 21, 2017, 19:51:50:50 »
Jag har liknande "problem" med att jag knappt har klor efter en dag, så jag åkte till en lokal spa butik för att köpa en flytande dispenser för att slippa hälla i klor varje dag. Då blev jag iprincip dumförklarad av säljaren.. Han menade att kloret bara är fritt/mätbart ca 30 min efter klorering och att det är så det ska vara, "håll koll på PH och klorera 1 gång/vecka så är allt som det ska"

Då blev jag lite fundersam på vad det är som gäller?

Har ni andra mätbart fritt klor flera dagar efter eller slänger ni i klor varje dag?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan