Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inga pumpar vill starta  (läst 3851 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johanculldal

  • Gäst
Johanculldal
Inga pumpar vill starta
« skrivet: april 16, 2014, 07:04:24:24 »
Hej!

Har ett kinaspa som jag städade igårkväll.
Jag tömde vattnen för någon veckasedan och körde då i medlet pipe cleaner, fungerade utan problem!

Igår när allt var färdigpolerat och återfyllt så ville pumparna ej gå igång. Pumparna blinkar i displayen men startar ej, precis som om det ej skulle finnas något vatten i spat.
Någon som varit med om detta?
Hur löste ni det?
Inte sugen på att gräva ur isoleringen o även tömma badet igen för o försöka få ur sensorerna..
Funderar på om det är möjligt att kortsluta kabeln som går ut från kopplingslådan, då kanske detta ger samma "signal" så att spabadet tror att det finns vatten i (som det gör)!?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inga pumpar vill starta
« Svar #1 skrivet: april 16, 2014, 09:44:49:49 »
Kan det sitta en jordfelsbrytare i karet som gör att spänningen till pumparna brutits?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Johanculldal

  • Gäst
Johanculldal
SV: Inga pumpar vill starta
« Svar #2 skrivet: april 16, 2014, 11:17:02:02 »
Ingen jfb inne i systemet utan har bara en på inkommande matning på spat.
Samtliga 3 faser finns fram till spat!

Borde bara va o kortsluta kretsen för givarna o se om Pumparna startar för o se om det är givaren det är fel på!

Utloggad elvings

SV: Inga pumpar vill starta
« Svar #3 skrivet: april 16, 2014, 12:07:03:03 »
Kan det ha blivit en luftficka?

Mina instruktioner var att fylla med slang nedstucken i filterutrymmet för att fylla "baklänges" så att inga luft fickor bildades som skulle hindra startandet.

Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

johanculldal

  • Gäst
johanculldal
SV: Inga pumpar vill starta
« Svar #4 skrivet: april 16, 2014, 12:59:45:45 »
Skulle det kanske kunna vara!
Brukar alltid trycka ner slangen i filterhållaren när jag fyller men gjorde det ej denna ggr...
kan hoppas detta löser problemet!

Det sitter 2 st metall"pluppar" på var sin sida om brädavloppet, trodde det var dessa som skulle vara täckta med vatten (för att bilda en krets) för att pumparna skulle starta.
Det finns även en flödesgivare vilket jag ej riktigt vet vad för funktion den har, men den kanske sitter nere vid pumpen och reglerar detta!

Ska testa ta bort filtret igen o spruta ner lite vatten och hålla tummarna!
Värt ett försök innan jag kortsluter kabeln!

Johanculldal

  • Gäst
Johanculldal
SV: Inga pumpar vill starta
« Svar #5 skrivet: april 16, 2014, 15:26:44:44 »
Funkade ej...
Testade trycka ner slangen i hålet men inga pumpar ville start, har varit med om att dom hostat lite när det varit för lite vatten i badet men nu blinkar enbart symbolen i discplayen och inget händer.
Ska testa bygga över och kortsluta kabeln som känner av vattennivån, hoppar pumparna igång då så är det ju givet att det är sensorerna som är kassa!

Utloggad elvings

SV: Inga pumpar vill starta
« Svar #6 skrivet: april 16, 2014, 17:11:11:11 »
tråkigt

var värt ett försök i alla fall.

hoppas att det ej blir dyrt.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Johanculldal

  • Gäst
Johanculldal
SV: Inga pumpar vill starta
« Svar #7 skrivet: april 16, 2014, 21:15:08:08 »
Nu spinner pumparna fint igen!
Klippte av kabeln som går ut från boxen till givaren, skalade upp och kortslöt kabeln, då gick pumparna igång direkt!

Får beställa en nya någon dag o byta när det blir tid över!

Utloggad Eberlund Service

SV: Inga pumpar vill starta
« Svar #8 skrivet: april 24, 2014, 22:17:37:37 »
Nu spinner pumparna fint igen!
Klippte av kabeln som går ut från boxen till givaren, skalade upp och kortslöt kabeln, då gick pumparna igång direkt!

Får beställa en nya någon dag o byta när det blir tid över!

Ingen funktion du måste ha. Är troligen en kvarleva kineserna har från tiden då dom bara tillverka inomhusbadkar.

Mig veterligen finns inte funktionen på någon amerikansk tillverkare.

Givaren består av två vagnsbultar som sitter genom karet sedan sitter dom kablar du klippte av med kabelskor fast på dessa bultar och vattnet skapar en signal mellan bultarna. Normalt är att dessa bultar läckt lite och kabelskorna rostar och skapar dålig kontakt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag