Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är PVC kopplingar guldkalv för poolföretagen? Tips kommer här  (läst 16114 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

har just fått orderbekräftelse samt även innan dess svars mail från ett danskt företag i fiskdammsbranschen som bl.a. säljer PVC kopplingar.
Ska sätta in värmepump och behövde då lite olika kopplingar för detta. På alla ställen jag tittat har det kostat ungefär lika mycket och därför var jag förvånad att detta danska företag låg ganska långt under svenska priser. .
Min orderlista:
Produkt   Moms   Stk.   Stk. pris   Total m/moms
PVC 90 gr.vinkel ø50 mm   25,00%   4   15,00 DKK   60,00 DKK
PVC bøjning 90 gr. ø 50 mm   25,00%   4   39,00 DKK   156,00 DKK
PVC 90 gr. Tee klæbning 50 mm.   25,00%   2   19,00 DKK   38,00 DKK
PVC kuglehane ø50mm med dobbelt union   25,00%   2   87,00 DKK   174,00 DKK
PVC kuglehane 2 indv gevind, dobbelt union   25,00%   1   114,00 DKK   114,00 DKK

Levering Sverige - Grønland - Færøerne (4,26 kg.)   25,00%   150,00 DKK
Udenlandske kort    0,00%   25,95 DKK

Total m/moms   717,95 DKK
Moms   138,40 DKK

Runt 850 spänn i svenska pengar blev det. I poolaffärerna säger dom att det säkert  inte är rätt PVC i lim och skruvkopplingar.. och jag kan då undra vad fel PVC då kan bestå av i detta fallet..
I Sverige kostade samma beställning på -ingen nämnd ingen klämd- men billigaste sidan jag hittat

Totalt inkl. moms: 1.555,00 kr
GOOGLE är verkligen en god vän   ::) man kan ju skriva koiimport tex o se vad som dyker upp :angel:

7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Är PVC kopplingar guldkalv för poolföretagen? Tips kommer här
« Svar #1 skrivet: april 01, 2014, 11:58:29:29 »
Guldkalv och guldkalv. Hur stor del av en poolentreprenad är rörmaterialet egentligen kostnadsmässigt? Känns inte som att det är där man tjänar de stora pengarna direkt. Det är väl som elkablar etc. för elektriker. Väldigt bra täckningsgrader där också.

Utloggad Stroker

SV: Är PVC kopplingar guldkalv för poolföretagen? Tips kommer här
« Svar #2 skrivet: april 01, 2014, 12:10:31:31 »
Kan så vara men en del av oss (tror jag i alla fall) hellre tar en liten extra goding eller nåt än att betala "onödiga" pengar. OM dom kan sälja för halva priset så innebär detta förmodligen att lönsamheten ligger på flera hundra procent..och jag föredrar att dricka en god Whisky med 40 procent hehe <antman> istället .... och det blir en o annan flaska till godo om man är om sig och kring sig. :) bara på några sketna PVC kopplingar.
 Nu bor jag nära Tyskland och då är Whiskyn oxå ett lysande exempel på hur mycket saker och ting kostar extra här hemma i vårt välfärdsland.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Är PVC kopplingar guldkalv för poolföretagen? Tips kommer här
« Svar #3 skrivet: april 01, 2014, 12:47:34:34 »
Beror lite på vad du menar med "stor del kostnadsmässigt" antar jag. Själv inhandlas allt från Tyskland, slang, kopplingar, vinklar, ventiler m.m. Hamnade på lite under 700€ med frakt, och i Sverige var det ungefär 2-2,5 gånger så dyrt när jag kollade. Med dagens växelkurs skulle det bli er besparing på ungefär 8 -10.000.-, och det är jo pengar det med, eller hur? Lägger du till några tusen i besparing på pumpen också blir det rett så OK.
Tror inte du behöver bekymra dig för att det ska vara något fel om du beställer från utlandet. Jag kollade lite på vad som såldes här hemma innan jag beställde, och det er samma grejer som du får i din lokala affär. Jag tror inte det tillverkas speciella detaljer för en såpass liten marknad som poolutrustning i Sverige.
Pool detaljister, (som en del andra detaljister i andra branscher), kommer att få anpassa sig till hällt andra täckningsgrader i framtiden om dom skal finnas kvar. Utbudet på nätet, och tillgängligheten på samma produkt till helt andra priser, ökar för varenda dag. Tyvärr blir det väl troligen så att detta kommer att medföra att många mindre detaljister inom ett flertall branscher kommer att försvinna. Så det blir vi förbrukare som till slut bestämmer hur vi vill ha det. Tycker vi det er bra att det finns en speciallist vi kan åka till och få råd och vägledning, eller skal vi ha allt till lägsta pris? Bara att välja, men tyvärr har detta som allt annat ett "pris"
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Är PVC kopplingar guldkalv för poolföretagen? Tips kommer här
« Svar #4 skrivet: april 01, 2014, 13:55:09:09 »
Köper man rördelar över disk är det klart att det blir dyrt.

Jag har kompletterat en del från:

http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=index&cPath=8&zenid=c9a048553bee88db47bec2129c546ba3 som har ok priser men jag har inte orkat jaga priser på utländska butiker. Det går säkert att hitta billigare.

Grundsatsen med kopplingar kom med "poopaketet", sedan har jag lagt till och dragit ifrån från detta under resans gång eftersom standardkittet (som hade ok pris) bara tog mig halvvägs till färdigt maskinrum.

Dammbutikens kopplingar fyller samma standard som det du köper i poolaffären och minns jag rätt var det samma fabrikat på det dom säljer och det tex Poolstore har.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Stroker

SV: Är PVC kopplingar guldkalv för poolföretagen? Tips kommer här
« Svar #5 skrivet: april 01, 2014, 14:37:00:00 »
Som alla andra branscher (själv tillverkade jag massagebänkar ett tag men dagens kostnad för en bänk - inte alls i min digntet men ändå -en väl fungerande massagebänk men där min materialkostnad överstiger hela dagens bänkpris) så sållas det ut och vinnarna är egentligen vi konsumenter.. dvs fler kan konsumera.

Att sådana här trådar kommer upp  öppnar ögonen för en del av våra svenska handlare och genom att anpassa priset kommer de att överleva. Hantverkarna tyvärr blir färre och färre men de som finns blir bättre och bättre, det finns en marknad för allt.. utom för PVC rör då haha.
 Idag är det väldigt vanligt med pool men det var det inte när jag badade första gången 1970 i  min väns föräldrars pool men så var pappan oxå direktör.. Då var de väldigt exklusivt med priser därefter. Marknaden styr och konsumenten dikterar mer villkoren idag i och med den globaliserade handeln vilket gynnar alla i slutänden tycker jag då i alla fall.   Snart handlar vi billiga rördelar överallt :).. Nu väntar jag bara på att whiskeyn ska bli lika billig för alla som bor i Sverige och inte bara för oss sydsvenskar  <antman>
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan