VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge i Mälardalen  (läst 12597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mag

Poolbygge i Mälardalen
« skrivet: juli 16, 2007, 15:17:18:18 »
Då är vi igång med ett nytt poolbygge. Jag vill passa på att tacka alla som bidrar till ett helt underbart forum. Jag har i princip läst alla inlägg för att ta del av erfarenheter andra bidragit med.
Ett av "problemen" vi stött på är att vi när vi började se oss omkring så hade vi bestämt oss för en ovanpool av lite billigare variant - det verkar bli en nedgrävd på 8 x 4 (det drar iväg och medför en helt annan budget), beställningen är gjord och planerad leverans v. 29.

Jag ska försöka dokumentera lite vartefter med bilder och erfarenheter.

Poolgiganten

Utloggad Tiggger

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2007, 15:54:49:49 »
Det där kommer säkert o bli kanon!
Blir en grym kontast mot den lummiga "trädgården" som den ser ut nu.
Ni kommer aldrig att ångra er med att det blev en nergrävd pool i stället. Ser SÅ mycket bättre ut tycker jag iaf.

Lycka till med bygget  O0

Mvh
Pool 4x8 meter. Avesta, Dalarna, Sverige, Jorden.

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2007, 20:28:37:37 »
Tack Tiggger. Skönt med uppmuntring, det behövs.

Som utlovat kom leveransen på utsatt tid. Efter att ha läst några inlägg här hade jag mer eller mindre räknat med förseningar. Dock var vissa delar restade men de ska redan vara på väg. Imorgon är det bara att ställa klockan å fixa fram en markvibrator. Jag har även varit runt och kollat upp priser på isolering för botten - fick ett pris för styrofoam 500 på 120 kr/kvm, låter det rimligt?

Utloggad Fia

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2007, 22:47:57:57 »
Vilken typ av ram har ni valt? Trä -plåt? Trappa? (nyfiken :D)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad utopiazz

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2007, 00:10:11:11 »
Vilken typ av ram har ni valt? Trä -plåt? Trappa? (nyfiken :D)

Ser ut som plåt på lastpallen  :D

/Johan

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2007, 19:37:42:42 »
Helt rätt - det är en galvaniserad plåtstomme. Trappa har vi hoppat över, blev för dyrt. Har istället lagt resurserna på ett hyggligt poolöverdrag samt bygge av ett rejält pooldäck. Har även en tanke om att bygga ett "poolhus" - typ friggebod med stora dörrar. Det får vänta tills nästa år då man får bygga lite större än de 10 kvm som är tillåtet idag.

Mera kort kommer - har paddat hela dagen och fyllt ut med en och annan kubik bärlager. Är helt slut.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2007, 20:23:35:35 »
Har även en tanke om att bygga ett "poolhus" - typ friggebod med stora dörrar. Det får vänta tills nästa år då man får bygga lite större än de 10 kvm som är tillåtet idag.

Har hört att man skall få bygga större friggebod, är detta helt bestämt nu? Vet du hur stor man skall få bygga och från och med vilket datum?

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2007, 20:36:37:37 »
Angående friggebodar hittade jag följande på boverkets hemsida,

"Förslaget om att man utan bygglov skall få bygga s.k. friggebodar på 15 kvm finns i PBL-utredningen "Får jag lov? Om planering och byggande" SOU 2005:77. Förslaget har varit ute på remiss och regeringen håller på att sammanställa remissvaren och arbeta fram ett förslag till lag (proposition). Det är osäkert när detta kommer, men en färdig lag kan förväntas träda i kraft tidigast någon gång 2008."

Det är bara att hoppas att det går igenom.

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2007, 21:13:37:37 »
Då har man kommit en bit längre. Börjar bli jobbigt att ställa klockan på morgonen när semestern närmar sig sitt slut.
Nu har nästa problem kommit upp till yta - vattenfyllning. Jag har varit i kontakt med vår lokala leverantör för att kunna ta vatten från en brandpost - svaret blev nej. Har kollat runt med tankbilar - för dyrt (köp av vatten kostar 5 kr per kubikmeter men leveransen skulle gå på 4 000 kr). Det får bli slang, har gjort en test och det tar två dagar om jag tar vatten från grannen också. Någon som har en bättre idé?

Här kommer lite mer bilder.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2007, 22:18:03:03 »
 8) spennende dette, skal du varme med VP?

Utloggad Fia

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #10 skrivet: juli 27, 2007, 22:28:06:06 »
Är det inte så att man ska göra vattenpåfyllningen o återfyllnaden samtidigt o att det inte bör diffa mer än 10 cm under tiden det görs?  <hmm> Den instruktionen följde med vår pool o då var slangen helt klart bra att ha! Då han man ju med med återfyllnaden. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #11 skrivet: juli 27, 2007, 22:30:25:25 »
8) spennende dette, skal du varme med VP?

Vi kommer att värma med solfångare - till nästa säsong får vi se om vi ska komlettera med något mer.

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #12 skrivet: juli 27, 2007, 22:34:36:36 »
Är det inte så att man ska göra vattenpåfyllningen o återfyllnaden samtidigt o att det inte bör diffa mer än 10 cm under tiden det görs?  <hmm> Den instruktionen följde med vår pool o då var slangen helt klart bra att ha! Då han man ju med med återfyllnaden. :)

Det syns lite dåligt på sista bilden, men vi har lagt upp singel och fyllningsgrus på sidorna så det är bara att skyffla ner. Men det kan vara som du skriver att man styr det lite mer med slang, vad gör två dagar när man väntat i flera år...

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2007, 21:09:34:34 »
Då har vi kommit ett steg närmare slutet. Håller på att fyller poolen med bara trädgårdsslang, fungerar alldeles utmärkt när vi fyller utsidorna för handkraft. Imorgon får vi stöd av grävare för att flytta fram fyllningsmassor lite närmare kanten, det blev lite för jobbigt att kärra.

Nu till en liten fråga - hur länge kan man ha vatten i poolen innan man kör igång pump och reningsverk?

Utloggad Fia

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #14 skrivet: augusti 04, 2007, 21:31:30:30 »
Algerna kommer nog ganska så snabbt, så att du har 19 grader i den. Jag skulle blanda i klor utan att ha igång pumpen. Se bara till att röra ikring det ordentligt ex med håven. Då kan den stå längre.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #15 skrivet: december 08, 2007, 23:46:13:13 »
Hej hur har det gått för er? Hur långt hann ni innan hösten kom?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #16 skrivet: januari 18, 2008, 22:18:00:00 »
Hej hur har det gått för er? Hur långt hann ni innan hösten kom?

Tack Fia som frågar. Jodå, vi fick igång pool med pump och allt. Dock satte jag aldrig upp solfångarna då hösten låg allt för tätt inpå. Trots det hade vi 23 grader under ett tag. Nu ligger plåtar på och jag väntar ivrigt på våren, ska igång med trädäcket så snart som möjligt.

Tyvärr slarvade jag med pump och sandfilter - det stod i ett uthus som vi inte värmer upp. Efter en veckas minusgrader fick jag riva alla rördragningar och rulla in allt i garaget. Det är bara att börja om i vår - tur är att brorsan är rörmokare.

Utloggad Mag

SV: Poolbygge i Mälardalen
« Svar #17 skrivet: januari 18, 2008, 22:20:31:31 »
Tack förresten Fia angående algmedlet. Jag blandade i det som du sa innan jag körde igång reningen - det höll sig klart i över en vecka.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan