VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny pool. Första gången. Frågor  (läst 7190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #10 skrivet: november 09, 2015, 10:51:30:30 »
Bottenavlopp har man normalt inte på en standard 8x4 pool. Det är för stor risk för problem för att man ska ge sig på det. Normalt tömmer man ju inte poolen på vintern, men effektivast är att tömma med poolens cirkulationspump.

Här diskuteras en extra snorkel för att enkelt kunna tömma under breddavloppets nivå men poolpumpen....

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.180


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #11 skrivet: november 09, 2015, 11:19:00:00 »

Smart lösning med en snorkel som man kopplar på då det behövs. Lite rör, böjar och Unionskopplingar.

Utloggad MathiasS

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #12 skrivet: november 09, 2015, 13:07:13:13 »
Ja vi har snackat om den snorkeln i ett par år nu men NU ska det byggas en....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #13 skrivet: november 12, 2015, 18:27:33:33 »
Hur har ni gjort med teknik och pumprum? Är inte riktigt klar med planen där men den kommer ligga under mark, återfyllt, i direkt anslutning till poolen. Antingen gjuter jag leca-block eller Tjällden poolstomme. Några tips?

Utloggad MathiasS

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #14 skrivet: november 12, 2015, 20:01:59:59 »
Jag tycker man står där vid pump och kemdosering och tittar en del, skulle inte vilja ha det i ett hål i marken.

Om jag kunde placera inomhus och frostfritt skulle jag göra det (förutsatt att ev utströmmande vatten kan hanteras). I andra hand utomhus under tak med nivå under vattenytan, i tredje hand under tak över vattenytan, sista hand i en grop i marken under vsttnet....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #15 skrivet: november 12, 2015, 21:14:14:14 »
Står skriver MathiasS. Tag det bokstavligt. Jag har upplevt ett pumprum där man fick gå på huk in och sedan stå på knä. Inte skönt och lite lätt klaustrofobisk känsla.

Edit: stavfel
« Senast ändrad: november 13, 2015, 18:08:18:18 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #16 skrivet: november 13, 2015, 08:16:28:28 »
Vi har vår pump och filter inne i förrådet, 1 meter från golvbrunnet för duschen.
Invallat med ca 7 cm hög "mur" av klinker runt om med sidan mot golvbrunnet öppen.
Skulle vi få ett rörbrott eller liknande storläckage skulle det nog kunna bli vattenskada, men jag ville ändå ha allt inne.
Har sula i förråd/garage, så det blir väl ingen katastrof även om det skulle bli blött.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad psau

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #17 skrivet: november 13, 2015, 09:15:07:07 »
Jag har en pumpgrop ca 1,7m bred och nästan 3m lång men bara ca 1,6-1.7 i takhöjd givetvis gjuten i betong :-) och för mig funkar det super ingen risk med vatten någon annanstans, jag sover gott på natten övervakning ser på distans med en RaspberryPI så för mig betyder det kanske 4-5 besök i gropen totalt per säsong, uppstart, 3 backspolningar och nedstängning.

Ja det har tidigare stått en oljetank i gropen som numera är borta...

/Peter 
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #18 skrivet: november 13, 2015, 18:28:24:24 »
Tack för tipsen. Det är svårt detta, att hitta rätt :). Jag tänker ju ha en rejäl lucka som är öppningsbar i stor sett hela utrymmet (1,5 x 2 m) så det blir ju inte krypa in någonstans. Anledningen till varför jag vill ha ner det är pumpen skall jobba bra. Kommer givetvis att ha ett avlopp. Jag hade inte tänkt att inte ha något ovanjord men det är helt klart är det något jag får fundera vidare på.

Vad är bas-kittet man behöver för kemisk rengöring? Är UV-lampa värd sitt pris? Vi bygger poolen på vårt sommarställe och vilket är då det bästa sättet för att hålla ordning på poolen om det går perioder då man inte är tillstädes och poolen skall "sköta" sig själv så mycket som möjligt?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan