VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: koppla en sandfilterpump till en Intexpool  (läst 15544 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad blomsterfröken

koppla en sandfilterpump till en Intexpool
« skrivet: juni 03, 2010, 14:55:21:21 »
Nu har vi tröttnat på vår filterpump och vill köpa en sandfilterpump! Men alla sandfilterpumpar som är någon styrka på har ju 38 eller 50 mm på röranslutningarna och vi som har en Intexpool har bara 32 mm!!!
Är det någon som har stött på samma problem och hur har ni löst detta? Adapter? Var kan man köpa sådana i så fall? Är tacksam för snabba svar - vill få igång poolen. Nu är det ju varmt!!!!  
Undrar även om det kan bli problem med en för stark pump om man inte har rätt dimension på rören.
Våran pool är en stålrampool från Intex på 17 000 kubikm.



Poolgiganten

Utloggad ddt

SV: koppla en sandfilterpump till en Intexpool
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2010, 16:25:42:42 »
Inga problem alls :)

Leta rätt på mina tidigare inlägg (ddt) där har jag skrivit hur jag gjort. Jag har ett sandfilter från JF-fritid och saltgenerator från Intex och använder mig bara av Intexslangar, 2 st korta o 2st långa, tyvärr följer bara en kort slang med saltgeneratorn, men jag har lyckats införskaffa mig två st. Jag bytte ut anslutningarna på sandfilteret till övergångar som passa till Intex, beteckningar och firma som jag skickade efter från finns någonstans i detta forum.

Lycka till!

Utloggad blomsterfröken

SV: koppla en sandfilterpump till en Intexpool
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2010, 07:29:56:56 »
Tack för det! Verkar ju smidigt!
Ska undersöka så fort jag hinner. Hur stark pump har ni? Var era rör på 38 eller 50 mm?
En försäljare sa att han rekommenderade en svagare pump när vi hade ut och inlopp bara på 32mm. Han sa att trycket kanske skulle bli för starkt. Nu har vi köpt en pump som är på 0.75hk - hoppas att det ska gå bra!
Ha en bra dag alla -nu ska jag ut och sätta mig vid poolen och dricka morgonkaffe! Härligt!

Utloggad zlav

SV: koppla en sandfilterpump till en Intexpool
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2010, 20:07:01:01 »
Intex har en egen sandfilterpump, ny för i år. Jag köpte en för 1995:- exkl sand.
Min Intexpool är på 24m3 (5,5x1,22).

http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=770

Jag köpte även deras nya Krystal Clean saltvattenspoolsystem, modell 8220/8230 - NY  (54602)
för 1899:- exkl salt.

http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=766

Alla kopplingar passade direkt.

/Kent

Utloggad blomsterfröken

SV: koppla en sandfilterpump till en Intexpool
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2010, 17:12:16:16 »
Var köpte ni den?Det verkar som vi har gjort en dålig affär... Vi betalade 4900 kr för vår pump/ sandfilter!!
Om vi hade köpt Intex-varianten så kunde vi ha köpt saltvattenklorinatorn också i år.

Utloggad zlav

SV: koppla en sandfilterpump till en Intexpool
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2010, 19:56:04:04 »
Sandfilterpumpen inköptes hos NisseS vid Erikslund Västerås för 1995:- (Bauhaus ville ha ca 2500:-)
Saltgeneratorn (klorinator) köptes hos Toys R Us vid Hälla i Västerås för 1899:-.

/Kent

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan