VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För liten liner???  (läst 16731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

SV: För liten liner???
« Svar #10 skrivet: augusti 23, 2015, 21:07:59:59 »
Hur har det gått?
Ja..., hur det har gått ja.... :-\

Jag har lagt några 10-tals minuter på att med handkraft och locklist försöka få till det men det är ingen väg framåt.

Ett alternativ som står högt på listan är att vänta in hösten och tömma ur vatten tills det går att lyfta in linern, men jag är dock ytterst tveksam till att det kommer att gå lätt...hösten är dessutom kall vilket inte hjälper till...

Ett annat alternativ som jag tänker lägga lite tid på är att ringa runt och prata med linerläggare. Att bara säga: -fixa och skicka fakturan sen, känns lite lockande.... jag menar om man tex skär upp linern och svetsar in en spill/reparationsbit (som jag redan har) så skulle det väl lösa problemet även om det kanske inte blir toksnyggt med tanke på att jag har mosaikmönster.....?

Och hur har det gått för Er?

Poolgiganten

Utloggad Tynell

SV: För liten liner???
« Svar #11 skrivet: augusti 24, 2015, 07:17:28:28 »
Ja..., hur det har gått ja.... :-\

Jag har lagt några 10-tals minuter på att med handkraft och locklist försöka få till det men det är ingen väg framåt.

Ett alternativ som står högt på listan är att vänta in hösten och tömma ur vatten tills det går att lyfta in linern, men jag är dock ytterst tveksam till att det kommer att gå lätt...hösten är dessutom kall vilket inte hjälper till...

Ett annat alternativ som jag tänker lägga lite tid på är att ringa runt och prata med linerläggare. Att bara säga: -fixa och skicka fakturan sen, känns lite lockande.... jag menar om man tex skär upp linern och svetsar in en spill/reparationsbit (som jag redan har) så skulle det väl lösa problemet även om det kanske inte blir toksnyggt med tanke på att jag har mosaikmönster.....?

Och hur har det gått för Er?

...Eller så kommer det inte märkas eftersom du just har mosaikmönster :-)

Jag satte linern i början av förra veckan och har fyllt upp 4-5 cm för att den skulle komma på plats. Och så här långt tycker jag det ser bra ut, lite veck och så i hörn och trappa, men tror det ska kunna sträcka ut sig bara det kommer i mer vatten. Pressar man ut den för hand så ser det ut att passa.

Men eftersom min pool är fristående måste jag nu bygga klart omkringliggande trädäck innan jag kan fylla upp resten, eftersom detta ska hjälpa till att staga upp konstruktionen. Ska även bygga klart maskinrummet. Så jag har några timmars arbete kvar innan det blir någon simtur...
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Thermojito

SV: För liten liner???
« Svar #12 skrivet: augusti 24, 2015, 21:21:11:11 »
Tynell:
-Hur svårt var det för dig att få in linern i linerlisten hela vägen in i hörnet så att det blir "90 graders sväng"?
-Behövde du använda locklist för att den inte skulle åka ut/tillbaka?

Utloggad PCLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool i Täby
    • Visa profil
SV: För liten liner???
« Svar #13 skrivet: augusti 24, 2015, 21:29:27:27 »
Jag har något liknande som TS i två av mina fyra hör och kommer att invänta våren innan jag orkar lägga ner all för mycket kraft på detta.

Tanken är att jag ska tömma ur vatten inför vintern till 10 cm under bräddavloppet. Till våren tömmer jag sedan ut kanske 10 cm till och försöker då att få till allt i detta läge...

Thermopool 8x4m, byggd 2015. Pooltäckning - Walu - Starlight. Uppvärmning - bergvärme.

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: För liten liner???
« Svar #14 skrivet: augusti 25, 2015, 20:45:37:37 »
Står inför liknande problem har tänk att prov att värma linern med en ångtvätt typ biltemas så att den bil mer töjbar.

Utloggad Tynell

SV: För liten liner???
« Svar #15 skrivet: augusti 30, 2015, 23:30:51:51 »
Tynell:
-Hur svårt var det för dig att få in linern i linerlisten hela vägen in i hörnet så att det blir "90 graders sväng"?
-Behövde du använda locklist för att den inte skulle åka ut/tillbaka?

Det var inga problem alls faktiskt, har som sagt bara fyllt lite i botten än så länge – så jag hoppas det fortsätter vara problemlöst när det blir dags att fortsätta fylla upp resten.
Använde ingen locklist. Linern har en 'läpp' som hakar i linerlistens 'läpp' så det var bara att trycka in listen så hakade de i varandra, känns som det sitter fast bra så. Bävade lite för detta moment efter att ha läst bl.a. din tråd, men det gick oväntat smidigt måste jag säga.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Thermojito

SV: För liten liner???
« Svar #16 skrivet: maj 07, 2016, 21:09:15:15 »
Ok, nu är det fixat! Guuud så skönt att komma i mål! Har någon stackare samma problem så har jag nu en lösning som kan funka för Er.

Testade först att värma linern försiktigt med hårtork och dra i den men det är inget jag rekommenderar till någon annan i samma situation, funkade INTE alls..

MEN, inte ska man ge upp så lätt, vi beslutade oss att tömma hela poolen och min hjälte till fru stod på knä och fick till sist upp de sista 150 litrarna på botten med skurtrasor. Sen var vi fyra personer, en som lyfte uppåt, två som drog linern från var sitt håll mot hörnet och jag tvingade in linerkant och sedan den helt oumbärliga locklisten in i hörnen.

Kan tillägga att man på min liner ser att ena kortsidan är en ruta kortare än linerns andra kortsida så det var inte konstigt att det var svårt på djupsidan av poolen, MEN det GICK.

Utloggad rickardg

SV: För liten liner???
« Svar #17 skrivet: juli 26, 2016, 00:25:40:40 »
Har lite problem även jag med mina hörn och hittade den här tråden. I mitt fall får jag i princip dit snapin-listen upptill men hörnen nertill är svåra att få in i hörnen och även kanterna där vägg och botten möts blir riktigt bra, känns väldigt mycket som linern är för liten men den gick att få in i linerlisten så jag antar att den bör vara ok Före jag började fylla såg det ut som på bilden nedan med två dammsugare som försöker suga linern på plats men inte ritkigt orkar få in den i hörnen.

Trodde vattnet skulle dra linern på plats det sista men nu när jag fyllt halvägs börjar jag tvivla på om det verkligen blir bra, linern kommer inte hela vägen in i hörnet. Skarven mellan golv och vägg på linern hamnar även några cm in på golvet, borde inte den vara mer där vägg och golv möts?

Hur bra är det meningen att det ska bli egentligen? kan man få räta vinklar i hörnen eller blir det alltid luft i hörn/kanter?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: För liten liner???
« Svar #18 skrivet: juli 26, 2016, 08:22:33:33 »
Från en tidigare tråd har jag denna bild:
När du fyllt ca 10 cm så kan det gå trampa ned linern, den sträcks då upp på väggen, vilket i sin tur minskar risken för framtida horisontella veck som kan uppstå när barn hänger i poolkanten ach trampar nedåt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För liten liner???
« Svar #19 skrivet: juli 26, 2016, 09:06:47:47 »
Jag har ju platssvetsad liner, han som gjorde den sa att det ska vara rundat i hörnen just för att motverka veck. Syns inte jättebra på bilderna, men det syns i alla fall att det är rundat.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg50818#msg50818
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan