VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: På gång att bygga gjuten betongpool  (läst 15032 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MantaTIC

På gång att bygga gjuten betongpool
« skrivet: juli 21, 2017, 11:23:26:26 »
Hej, jag är ny på forumet och detta blir mitt första inlägg. Tidigare har jag bara läst bland alla trådar men nu är det dags att bygga egen pool.

I samma veva som vi ska bygga ut huset samt bygga garage så kommer vi också göra en pool. Av byggtekniska skäl så måste vi börja med poolen. Denna kommer att helgjutas, golv för sig och sedan väggar. Anledningen är att det blir billigare (och stadigare) än att använda frigolitblock.

Vi har spräng borten hel del berg och passade då samtidigt på att spränga ett hål som poolen ska byggas i.
Poolen kommer att bli 3x6 med ett planerat djup på 1,5m, detta kan ökas till 1,7 om det finns några fördelar? Poolen ska ha invändig trappa på ena kortsidan. Teknikrum blir direkt anslutning till poolen under mark med en lucka ifrån blivande trädäck.

Jag har en del funderingar gällande bygget som jag gärna skulle vilja få lite synpunkter och tips på för att det ska bli bra.

Stommen kommer gjutas helt i betong med isolering under och runt om. Tanken är 20cm P80 frigolit under 10cm platta och väggarna gjuts 20cm tjocka med 20cm P80 frigolit på utsidan runt om. Marken behöver återfyllas och packas på ena kort och långsidan.  Är detta lämplig isolering och tjocklek på väggarna för ändamålet?

I samband med gjutningen så ska ju en del saker gjutas in, inlopp, skimmer och lampor.
Men är det mer saker man behöver gjuta in som kan vara bra för ökad bekvämlighet för att hålla poolen ren och fin med minimalt arbete för rengöring?

Sedan ska ju något hålla vattnet på plats och tanken har varit att lägga liner i men har nu börjat fundera på ifall man ska måla betongen istället. Kaklat är ju Najs men vill gärna slippa problem med att plattor släpper/spricker under vintern som jag förstått att fetman bli. Vad finns det för för och nackdelar med liner VS målat?

Tar gärna emot tips på produkter som passar till mitt ändamål som håller god kvalitet och som gärna går att hitta till rimliga priser:)

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2017, 13:12:11:11 »
Några snabba tankar:

1. 3m brett är smalt. Försök få till 4m för att kunna dyka/hoppa från långsidan. Mycket viktigare än extra djup. Ska barn leka i poolen är 3m också smalt, man är alltid nära en kant om man sitter på flytprylar.

2. dimensioner etc på betong och isolering låter rimligt men jag är ingen konstruktör.

3. Jag tycker: Betong=armaturer i rostfritt. Man gjuter inte in plast. Titta tex på Pahlens rf-armaturer. Du behöver två inlopp, ett breddavlopp och ett par lampor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2017, 13:25:16:16 »
Jag håller med Mathias. Vår pool är 3,4 m x 7,8 m. 3,4 meter är på gränsen med det fungerar. Kan du få till t ex 3,5 meter men inte 4 meter så blir det rätt bra. Samma resonemang gäller längden, 6 meter är lite kort.

Fördelar med mindre pool finns också. Det blir mindre ytor att bygga och mindre volym att värma upp vilket sparar pengar för drift och inköp av värmepump och pooltak.

Bygg inte för litet teknikrum. Du kanske vill få in mer utrustning i framtiden och så ska man kunna stå eller sitta där och jobba vid behov.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2017, 13:27:30:30 »
3x6 är en kompromiss då det är ont om plats, lite bredare kan kanske få plats men då 3x6 är ganska standard så finns det gott om olika poolskydd att tillgå samt fabrikssvetsad liner om det blir sådan.

Längre än 6m går inte.

Utloggad concrete pumper

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2017, 17:56:45:45 »
Hej ! Vad kul att du gjuter, skippa isoleringen så kan du göra poolen lite större, sätt platonmatta och framförallt en riktig dränering med pumpbrunn, mestadels av värmen går ändå uppåt så satsa på ett riktigt bra tak eller lamellskydd.
Jag har gjutit många pooler och de flesta sätter liner.
Lycka till !!

Utloggad Fredde-Gbg

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2017, 20:26:18:18 »
Halvera isoleringen både under men framför allt på sidorna så har du nästan den halva metern till som du behöver. Du kan säkert plocka 10cm till i totalbredd på att gå ner till 15cm betong.

Vi har 3,5m och det tog tre dagar innan 9-åringen gjorde volter ner i poolen från långsidan. Skulle inte vilja ha smalare än 3,5m.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2017, 20:54:19:19 »
Frågan är om du skall ha en invändig trappa på kortsidan i en så pass liten pool. Om du tänker hel gaveltrappa så tar den upp ganska mycket av poolen, det går iofs att anpassa stegens höjd/djup men vanligt mått är 25x25cm och 4-steg (första steget 50cm från botten), vilket då blir 1m i längd i din pool som tas upp av trappan.

Ett alternativ kan vara att bara göra en bänk på vattendjup 1m som är 50cm djup och komplettera med en stege om det behövs, eller kanske bygga en smal trappa på en del av kortsidan?

Min rekommendation i en 3x6m pool är annars en utanpåliggande trappa, typ romantrappa eller dylik. Skulle det funka för dig eller får det inte plats? Skall du inte ha pooltak kan du även placera en romantrappa på långsidan vilket blir rätt häftigt.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2017, 22:36:47:47 »
Det är väldigt trångt där den ska vara.
Om ni tittar på bilden så är det endast 0,8m till garageväggen och ena hörnans tomtgräns. Sedan 2,2m till husets vägg.

Vi funderade på romantrappa på långsidan ett tag men det gick bort då vi inte hittade några vettiga poolskydd så ungarna inte trillar i (4 och 2år samt en kommande) av misstag.
Pooltak skulle äta upp hela 2,2m plus lite till. Därunder kommer även teknikrummet vara.

Den invändiga trappan kommer inte göras förens nästa år då poolen ändå inte kommer färdigställas förens tidigast när ally markarbete runtomkring är klart och utbyggnaden börjat ta form.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2017, 22:40:01:01 »
Såhär ser det föressten ut för tillfället med dräneringen utlagd.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2017, 22:44:39:39 »
Imorgon ska hela grusbädden ut och då är ju funderingen över hur infästning utav liner görs snyggast. Skulle vilja ha infästning uppe på poolkanten så att den göms under trädäcket som kommer bli runt sedan.

Då är frågan finns det någon snap-in list som kan monteras ovanpå betongpool samt hur mycket en sådan bygger på höjden?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan