VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ljudisolera pumphus?  (läst 7038 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Ljudisolera pumphus?
« skrivet: januari 30, 2015, 12:20:10:10 »
Hej!

Är i full flärd med att bygga ihop en frigolitblocks pool. Jag har inga tidigare erfarenheten av poolägande så givetvis kommer det upp lite frågor.

Jag tänker mig att det är en bra ide att bygga pumphuset så ljudisolerat som möjligt. Detta då det är placerat precis bredvid poolen, under altan. Om jag placerar pumpen i ett ljudisolerat hus, kommer pumpen behöva ventilation eller kyler det cirkulerande vattnet tillräckligt?


Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ljudisolera pumphus?
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2015, 16:36:04:04 »
Du behöver ventilation, vattnet kyler inte tillräckligt. Det är motorn som ska ha kylning, och den är inte i kontakt med vattnet. Vattnet passerar bara pumpen, som motorn sitter fast i.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Ljudisolera pumphus?
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2015, 17:39:49:49 »
Ja det stämmer , ventilation krävs. En bekant till oss byggde en väl ljudisolerad låda kring sin pump. Den höll i ca ett dygn, sedan brände motorn. Elmotorer i standardutförande är inte godkända för en högre omgivningstemperatur än 40 grader, sedan blir det problem.
« Senast ändrad: februari 02, 2015, 23:55:53:53 av Erica »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ljudisolera pumphus?
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2015, 11:48:53:53 »
Vad du kan göra är att bygga en låda, men med en öppning som är precis lika stor som motorns fläktöppning (bakpå motorn) och en öppning för frånluften så att du får bra drag genom lådan.
Alternativt att isolera själva pumphuset med någon form av ljuddämpande isolering, min erfarenhet är att pumpen i sig bullrar mer än motorn, huvudsaken är alltså att motorn har bra tillgång till kylluft, själva pumpdelen behöver ingen kylning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Ljudisolera pumphus?
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2015, 12:25:46:46 »
Jag har testat lite på min pahlens bronspump. Den blir näst intillknäpptyst om jag stryper luftflödet runt elmotorns flänsar => det som låter mest är den fläkt som sitter i änden på elmotorn. Själva elmotorn låter "ingenting" och vattenpumpandet låter också väldigt lite.

Min plan är att bygga ljudfällor för in och utgående luft. Lite labyrinter med dämpmaterial i.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ljudisolera pumphus?
« Svar #5 skrivet: februari 02, 2015, 12:57:43:43 »
Jag har en plastpump, och den skramlar på rätt ordentligt. Men den är i andra änden av poolen i ett hus, så vi upplever det inte som något störande. Vindstilla kvällar hörs den, men de är inte så vanliga.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ljudisolera pumphus?
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2015, 13:48:56:56 »
Mmm, det är just bullret som gör att det finns bronspumpar, de blir mycket tystare än en plastpump.
Men det är även stor skillnad mellan olika plastpumpar.
Fläktljudet är nog för de flesta avsevärt mycket mindre irriterande än skramlet från en billig platspump.
Men visst, bäst är det ju om det är helt tyst.
Det var också en av anledningarna att vi satte vår pump inomhus.
Nackdelen är ju att det bullrar i förrådsdelen istället...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Ljudisolera pumphus?
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2015, 19:18:38:38 »
Det finns ju vattenkylda pumpar också, där alltså motorn kyls av vattnet. Men de är dyra och svårare att göra service på och är nog ganska ovanliga. Men har man en sådan så kan man ju glömma problemet med kylluft till pumpen.

Håller med om att bronspumpar verkar gå tystare än plastmodeller. Vi har en bronspump till vår pool, men hade en plastpump till en vi hade tidigare. Den pumpen hade en klart högre ljudnivå, lät ibland lite "skramligt". Tyvärr så kostar ju bronspumpar en bra bit mer än plastpumpar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan