VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågor kring Timells pool.  (läst 3004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dada

Frågor kring Timells pool.
« skrivet: mars 06, 2015, 14:09:02:02 »
Hej alla kunniga.
Har sett Timells poolbygge som verkar vara repris från 2013. Där bygger han en pool.
Antingen är jag ouppmärksam eller så har Martin inte lagt någon isolering? Varken i botten eller sidor?

Behövs det inte eller har jag missat det momentet?
« Senast ändrad: mars 06, 2015, 15:09:16:16 av Dada »
Pool Intex rörpool 488cm x 122 cm - 19 156 liter.
Pump Intex SF90220T - 4000 l/h

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frågor krings Timells pool.
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2015, 15:05:01:01 »
Har itne sett det nyligen, men isolering är ett rätt nytt påfund som inte alla har.
Om man dränerar ordentligt och återfyllermed singel så krävs det kanske itne just någon isolering.
Återfyller man med massor som suger och håller vatten mot poolstommen är det viktigare med isolering.

När vi byggde vår pool så var det rätt ovanligt att man isolerade, men det blir allt vanligare och det sparar säkert ett par tusen kWh/år, om jag får gissa.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dada

SV: Frågor kring Timells pool.
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2015, 15:10:15:15 »
Vi har dränerande grus. 6 m rakt ner.
Skulle du lägga isolering då?
Pool Intex rörpool 488cm x 122 cm - 19 156 liter.
Pump Intex SF90220T - 4000 l/h

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frågor kring Timells pool.
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2015, 15:13:08:08 »
Mmm, jag skulle nog isolera i alla fall en plåtpool, vet itne riktigt vad som händer med de pooler som är av plywood om man lägger isolering mot trät, kanske är det dåligt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Frågor kring Timells pool.
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2015, 22:32:37:37 »
Mmm, jag skulle nog isolera i alla fall en plåtpool, vet itne riktigt vad som händer med de pooler som är av plywood om man lägger isolering mot trät, kanske är det dåligt?

Det borde väl inte göra någon större skillnad ur hållbarhetssynpunkt. Tål plywooden att sitta mot fuktig mark så bör den väl tåla att sitta mot isolering ? Isolering typ frigolit är ju inte vattensugande. Mineralullsisolering typ markskivor kan väl däremot vara det.

Att isolera lär väl bli viktigare ju varmare man har tänkt tig att ha i poolen. För många år sedan kördes ju många pooler med 20-22 grader i vattnet, då var isolering nog mindre nödvändigt. Men idag körs ju de flesta med betydligt varmare vatten, plus att energipriset idag ligger på en annan nivå än för 20 år sedan. Dock motverkas prisskillnaden av att man nu oftast har värmepump i stället för enkla elvärmare.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Frågor kring Timells pool.
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2015, 08:59:39:39 »
Största frågan är väl egentligen vilka argument det finns för att inte isolera om man ska bygga nytt? Priset för isoleringen är väl inte den största utgiften vid ett poolbygge. Var åtminstone inte det för min del.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag