VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool  (läst 9038 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Styvert

Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« skrivet: maj 31, 2015, 19:44:50:50 »
Hej,
Har mätt upp liggande stödreglar och diagonalmätt så det känns bra.
Har även testat placera ut en lång-o kortsida för att känna på blocken innan limning med fogskum.
De flesta blocken lutar inåt poolen, i överkant, och jag har ju en mängd distansbrickor att justera upp elementen i lod.

Men fråga 1 är hur mycket fogskummet "lyfter upp" blocken vid limningen. Alltså kan man jämna av med själva fogskummet eller måste blocket vara perfekt i lod innan man skummar?
Frågan kommer av att själva justeringsbrickorna ska in där den stålspikade stödlisten sitter. Hoppas ni fattar vad jag yrar om.

Fråga 2 gäller noggrannheten i höjd. Tänker att det inte gör något om det diffar någon millimeter då man har möjlighet att justera med bruk under stensargen.

Är i ett sånt där nojjigt läge så jag inte vågar göra något utan hela dagen går åt till att resonera med frugan om hur vi ska gå vidare. Nu måste det hända lite  <help>
Hoppas på lite svar från alla Tjälldén-proffs där ute.
Tjena!
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2015, 21:39:55:55 »
Citera
Fråga 2 gäller noggrannheten i höjd. Tänker att det inte gör något om det diffar någon millimeter då man har möjlighet att justera med bruk under stensargen.

Så exakt blir inget poolbygge. Trots att vi har poolen inomhus så finns det lite höjddifferenser. Ingen ser det utan att mäta fram det och det har ingen praktisk betydelse, förutsatt att du inte får fel på flera centimeter förstås ! Någon eller några mm märks inte.

Citera
Är i ett sånt där nojjigt läge så jag inte vågar göra något utan hela dagen går åt till att resonera med frugan om hur vi ska gå vidare. Nu måste det hända lite  <help>
Hoppas på lite svar från alla Tjälldén-proffs där ute.

Oj oj, det låter jobbigt :) Vi har haft flera olika  pooler av olika sorter men aldrig någon Tjälldén-modell så där kan jag inte hjälpa till.

Utloggad kg21

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2015, 23:23:08:08 »
Hej! Jag känner igen mig..! Som amatör är man extra petig, och tur är kanske det, eftersom man inte vet vilka genvägar som är ok.
Jag skummade och tryckte sedan dit blocken. Distanser tryckte jag in sen där de behövdes.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Styvert

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2015, 09:22:33:33 »
Tack Erica och Kg21 för snabba svar.
Ger lite mod till en velig amatör.
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad Tynell

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2015, 13:17:04:04 »
Följer tråden då jag är i nästan samma läge, har precis hämtat mig från gjutfrossan förra veckan och spikade dit första stödlisten nu i helgen. Förhoppningvis duger vädret nästa helg så jag får dit resten och väggarna då. Alla tips och trix inför detta moment mottages tacksamt när du givit dig i kast med detta Liksaltaren :-) och av er andra också förstås.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Styvert

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2015, 19:13:42:42 »
Bra där Tynell, vi får växeldra varandra med tips i den här tråden. Vi väntar också till helgen då det regnar och blåser hårt om vartannat tills på torsdag.
De legendariska Tjällden-byggarna med forum-alias Grannarna använde skruvtvingar och överliggande brädor för att få jämna väggar. Är inte säker om jag ska hugga på den idén eller om det får räcka med skarvblecken som medföljer byggsatsen. Lutar åt det senare just nu.
Sen har vi laddat med 10 förp. Sika Bom All Season för skumning. Har du provat att ställt ut alla elementen än?
Mvh/
Stefan
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad cykelhandlarn

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2015, 22:14:16:16 »
jo som amatör är man lite feg , men när du väl kommer igång  e de lugnt:) jag använde  sk vinterskum , expanderar inte lika mycket . distanser under så dom kom i våg. sen fixerade jag med snabbtvingar och lite reglar , och givetvis skarvblecken som följde med. gör inget om du inte får till skarven i botten mot plattan , jag var orolig för en liten glipa på vissa block, linern kommer ändå bilda en "böj" (hoppas jag förklarar rätt) .

Utloggad Tynell

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2015, 01:20:21:21 »
Bra där Tynell, vi får växeldra varandra med tips i den här tråden. Vi väntar också till helgen då det regnar och blåser hårt om vartannat tills på torsdag.
De legendariska Tjällden-byggarna med forum-alias Grannarna använde skruvtvingar och överliggande brädor för att få jämna väggar. Är inte säker om jag ska hugga på den idén eller om det får räcka med skarvblecken som medföljer byggsatsen. Lutar åt det senare just nu.
Sen har vi laddat med 10 förp. Sika Bom All Season för skumning. Har du provat att ställt ut alla elementen än?
Mvh/
Stefan

Nej, väggelementen står plastade på pallarna fortfarande och väntar på att packas upp. Hoppas på en fin kväll imorn så kanske jag kan få dit alla stödlisterna på plattan. Snörade upp det i helgen och måtten stämmer iallafall än så länge  ::)

Jag köpte ett gäng tvingar på Biltema häromveckan då jag tyckte det såg smidigt ut att klämma ihop blocken på det viset (kanske såg det i "Grannarna"s tråd? Eller nån annan?) inför monteringen/toppgjutningen.

Tänker du spackla insidan eller montera mjuk matta a la Grannarna?
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Styvert

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2015, 15:22:16:16 »
Nej, väggelementen står plastade på pallarna fortfarande och väntar på att packas upp. Hoppas på en fin kväll imorn så kanske jag kan få dit alla stödlisterna på plattan. Snörade upp det i helgen och måtten stämmer iallafall än så länge  ::)

Jag köpte ett gäng tvingar på Biltema häromveckan då jag tyckte det såg smidigt ut att klämma ihop blocken på det viset (kanske såg det i "Grannarna"s tråd? Eller nån annan?) inför monteringen/toppgjutningen.



Tänker du spackla insidan eller montera mjuk matta a la Grannarna?

Hej igen,
Ja det slutar nog med att samla ihop ett gäng tvingar för mig med. Vågar inte annat   ;D
Kommer helspackla på inrådan av linersvetsare. Plastmattor under liner pallar inte värmen när de ska svetsa. Så det blir ett skönt extramoment som jag inte ser fram emot.
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2015, 19:05:49:49 »
Vi gjorde inget av allt detta. Eftersom plattan var i vinkel så började vi med ett hörn och tog ett block på var sida. Skummade botten och sedan sidorna, i med skarvblecken och kollade passet. Några justerbrickor där det behövdes och sedan fram med nästa block. Inga, metallstöd eller skruvtvingar bara block efter block. Blev ganska bra. Rakt på insidan men överkanten är lite ojämn. Det kommer vi att fixa till då sargen ska monteras.
Hade lite ågren innan jag med men det gick bra. Kanske främst för att blocken är så lätta att hantera, trots sin storlek.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan