Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mängden som dustar  (läst 10732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spatoken

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Flair
    • Visa profil
SV: Mängden som dustar
« Svar #10 skrivet: januari 22, 2017, 20:33:08:08 »
Hej,

Väcker liv i denna gamla tråd igen.

Vad är normalt för er andra att fylla på vid den här årstiden? Jag har fyllt på cirka 80-90 liter (cirka 45 liter varannan vecka)?

Är det normalt eller kan jag börja misstänka att mitt bad läcker?

Mvh,


Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Mängden som dustar
« Svar #11 skrivet: januari 23, 2017, 00:09:01:01 »
Det beror ju på hur många timmar per vecka som du använder ditt bad. Det dunstar inget vatten när locket ligger på utan endast när det är borttaget.  Sedan så påverkar givetvis vattentemperaturer , omgivande temperatur, area på vattenytan och vind, hur mycket vatten som avdunstar.

Kan själv inte denna uträkning, men det kanske är någon annan som kan.

Men det är helt naturligt att det avdunstar vatten, hur mycket avgör ovanstående parametrar.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Spatoken

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Flair
    • Visa profil
SV: Mängden som dustar
« Svar #12 skrivet: januari 30, 2017, 23:01:00:00 »
Tack för svar. Men i helgen så hittade jag felet då jag insåg att det inte kunde vara dunstning då jag tappat cirka 60 liter till på en vecka.

Pump nummer 1 hade sprungit läck (jävligt svårt att se då det droppade sakta, saktta och rakt ner i ett av evekueringshålen för vatten i motorutrymmet (utan att det låg vatten i motorrummet). Återförsäljaren kom idag och garanti-bytte då badet bara var 1 år 7 månader gammalt.

Så mitt tips. Tappar ni 3-4 centimeter i veckan så är det något annat än dunstning!

 

Utloggad tamias

SV: Mängden som dustar
« Svar #13 skrivet: februari 21, 2017, 11:42:54:54 »
Vi har ett Viskanspa som installerades i höstas. Vi upplever att vattnet dunstar ett par cm per vecka även om vi inte använt badet. Det är en glipa på runt 3x4 cm i mitten av locket på varje sida. Det ångar friskt från dessa hål. Och fina istappar bildas.

Är detta rimligt?


Utloggad TheSwede

SV: Mängden som dustar
« Svar #14 skrivet: februari 21, 2017, 12:20:16:16 »
Trodde det försvann vatten från mitt bad men hittade problemet. När jag badar så far vattnet upp på ryggen å sen ut på badet där det rinner ner på marken.

Kolla med viskan tror inte det ska vara så. Har du så stora glipor så försvinner mycket värme med.

Utloggad Johan S

SV: Mängden som dustar
« Svar #15 skrivet: februari 21, 2017, 12:44:36:36 »
Vi har ett Viskanspa som installerades i höstas. Vi upplever att vattnet dunstar ett par cm per vecka även om vi inte använt badet. Det är en glipa på runt 3x4 cm i mitten av locket på varje sida. Det ångar friskt från dessa hål. Och fina istappar bildas.

Är detta rimligt?

Min gissning: Meningen är väl att den biten som är i mitten skall ligga an mot karet, på bilden så ligger den några cm upp. Kan du inte trycka ned den med handkraft?

« Senast ändrad: februari 21, 2017, 12:50:35:35 av Johan S »

Utloggad Telekiter

SV: Mängden som dustar
« Svar #16 skrivet: februari 21, 2017, 22:40:04:04 »
Min gissning: Meningen är väl att den biten som är i mitten skall ligga an mot karet, på bilden så ligger den några cm upp. Kan du inte trycka ned den med handkraft?

Absolut korrekt där. Kudden ska ligga mot spabadskanten, absolut INTE i luften.

/Urban.

Utloggad Johan S

SV: Mängden som dustar
« Svar #17 skrivet: februari 25, 2017, 11:30:11:11 »
Så här ser det ut från ett riktig premium spa, premium Kina, trodde Viskan var bra  O0
En rejäl bit och som ligger emot.

Utloggad tamias

SV: Mängden som dustar
« Svar #18 skrivet: mars 05, 2017, 23:11:44:44 »
Tack för svaren!

Mitt lock verkar onekligen vara felsytt.

Jag har mejlat återförsäljaren för att reklamera locket, får se vad som händer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag