VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Epoxyfärg eller liner?  (läst 4155 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Epoxyfärg eller liner?
« skrivet: februari 01, 2016, 22:17:17:17 »
Min 46-åriga betongpool läcker inte fast färgen har gulnad och den håller på släppa på vissa ställe (högst upp vid vattenlinje i skarvarna mellan de förbyggda gjutsektionerna). Jag skulle vilja fräscha upp den inför nästa badsäsongen, så frågan är:
Ny epoxyfärg eller liner? Vad är för- och nackdelar vid varje metod?

/Dimi
« Senast ändrad: februari 01, 2016, 22:23:27:27 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Epoxyfärg eller liner?
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2016, 11:36:07:07 »
Jag skulle välja måla om-alternativet. Dina genomföringar, skimmer, lampor m.m. är ju gjorda för betongpool och skulle behöva göras om om du lägger liner, vilket blir avsevärt arbete. Dessutom, om färgen hållit i 46-år så är ju det mer än dubbelt så länge som vad någon liner brukar hålla. En liner ger dig dessutom en lite ömtåligare pool med större risk för mekaniska skador / punkteringar jämfört med vad du har idag.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Epoxyfärg eller liner?
« Svar #2 skrivet: februari 02, 2016, 17:27:01:01 »
Kan du bara få loss dina genomföringar, lampor med mera så borde de väl iofs gå återanvända även om du sätter en liner, måste ju vara någon form av tätning mellan detaljerna och betongen idag.
Och att måla om utan att täta om en så gammal pool känns lite chansartat, men jag har ingen erfarenhet av det så det är bara en känsla jag har.

Det jag skulle oroa mig för när det gäller ommålning är självklart om den nya färgen fäster på den gamla eller ej.
Skulle inte vara kul om det började flagna, oavsett om den gör det efter 1 år, 5 år, 10 år eller...

Är det så enkelt att måla om att du bara behöver tvätta och maskera av vid dina pooldetaljer så verkar det dock verkligt lockande enkelt, billigt och smidigt.
Fast jag tror inte att det är så enkelt.   <dontkn>

En liner håller normalt i 15-25 år beroende på hur varmt du har i vattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Epoxyfärg eller liner?
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2016, 22:47:31:31 »
Vi flyttade in i villan bara för 3 år sedan men jag inte tror att poolens epoxyfärg är original. 46 år är väääldigt lång tid under vatten...
 
Ju lutar åt ommålningsalternativ. MagnusMålarn som annonserar här ligger på andra sidan motorvägen så jag ber de att komma hit och ta en titt för en offert.

Men vi jag också ha en rad kakel vid vattenlinje. Hur gör man då? Jag startar ett nytt tråd!

Tack för hjälpen!
/Dimi



« Senast ändrad: februari 04, 2016, 00:02:05:05 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Epoxyfärg eller liner?
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2016, 08:52:35:35 »
Kan du bara få loss dina genomföringar, lampor med mera så borde de väl iofs gå återanvända även om du sätter en liner, måste ju vara någon form av tätning mellan detaljerna och betongen idag.
Och att måla om utan att täta om en så gammal pool känns lite chansartat, men jag har ingen erfarenhet av det så det är bara en känsla jag har.Är det så enkelt att måla om att du bara behöver tvätta och maskera av vid dina pooldetaljer så verkar det dock verkligt lockande enkelt, eller...

  <dontkn>

En liner håller normalt i 15-25 år beroende på hur varmt du har i vattnet.

Nej det där stämmer inte. Ingjutningsdetaljer för gjutna betongpooler har inte någon tätning typ packning eller liknande mot betongytan - i stället sitter det flänsar på olika djup in i betongen. Själva tätningen blir alltså inte mot ytan utan mot betongmassan i sin helhet och det torde vara omöjligt att få tätt med sådana detaljer mot en liner. Ingjutningsdetaljerna gjutes ju in genom att de placeras i formen före gjutningen, de sätts inte dit i efterhand.

Om poolen är tät efter 46 år så har man gjort en ordentlig, proffsig betonggjutning. I så fall kan den säkert hålla tätt länge till. Det som kan vara en risk skulle vara armeringsskador, om vattnet når armeringen. Men det borde ha visat sig vid det här laget. Problemet beror oftast på att man lagt armeringen för grunt, alltså för lite betong mellan armeringsjärnen och vattnet.

Avgörande för att få ny färg att fästa bra är att få ordentligt rent från gammal d:o. Blästring är effektivt men du måste få noga skydda alla ingjutningsdetaljerna så att inte de blir blästrade. Blästring slär igenom tunn intäckning som t.ex. tejp eller papper, det fodras bättre saker för att stå emot.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Epoxyfärg eller liner?
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2016, 09:50:48:48 »
Det låter ju rent galet att gjuta in plastdetaljer i en betongpool, men säger du det så måste jag ju tro dig.
Alltså bara ta fram bilmaskinen om skimmern råkar frysa sönder, vilket händer för typ varannan poolägare inom loppet av 10 år, eller oftare...
Trodde de löst det bättre.

Har Dimitris Magnus Målarn tvärs över gatan så är det ju inga problem, där finns ju de som är experter på det där.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Epoxyfärg eller liner?
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2016, 13:33:18:18 »
Har Dimitris Magnus Målarn tvärs över gatan så är det ju inga problem, där finns ju de som är experter på det där.

Pratade med Stefan för en liten stund sedan. Då kommer de närmaste dagarna för en bedömning.
 <antman>

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Epoxyfärg eller liner?
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2016, 14:00:05:05 »
Det låter ju rent galet att gjuta in plastdetaljer i en betongpool, men säger du det så måste jag ju tro dig.
Alltså bara ta fram bilmaskinen om skimmern råkar frysa sönder, vilket händer för typ varannan poolägare inom loppet av 10 år, eller oftare...
Trodde de löst det bättre.

Av just den anledning du nämnde så bör man helt klart välja en rostfri skimmer när man gjuter en betongpool. Även rostfritt kan frysa sönder, men ingjuten i betong så vill det nog till, betongen håller ju emot rätt bra, men bara då om du gjutit in hela skimmern. Ligger "koppen" fri bakom så bör du ju tömma skimmern, vilket brukar vara ganska lätt.. Plastdetaljer för ingjutning är nog en mindre bra ide. Plast rör sig på ett helt annat sätt. Rörelserna hos stål ligger nära betongens egna (annars skulle armerad betong aldrig fungera).
« Senast ändrad: februari 04, 2016, 14:09:56:56 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan