VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool från Poolstore  (läst 32613 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zeta

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #10 skrivet: april 20, 2011, 22:10:02:02 »
Thermopool blocken är mycket lätt att jobba med. Man behöver dock vara lite nogrann när man sätter ut första lagret av block, när det är på plats så går det ganska snabbt. I morgon kommer betongbilen och då gjuter vi väggarna samt ett valv ovanpå teknikrummet.
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Poolgiganten

Utloggad zeta

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #11 skrivet: april 25, 2011, 16:03:44:44 »
Gjutningen gick bra, vi körde med en slangpump och en tunnare slang som är lite enklare att hantera. Valvet över teknikrummet blev också bra.
Har börjat med reningsverket samt dragit slangarna. Nästa steg är att återfylla runt poolen.
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Utloggad zeta

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #12 skrivet: april 26, 2011, 18:17:20:20 »
Här kommer en bild på när vi gjöt. Har även börjat att återfylla, detta är också en klar fördel med denna stomme då man kan gjöra klart runt om innan man monterar linern.
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Utloggad zek

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #13 skrivet: april 26, 2011, 19:24:32:32 »
Ser int ut !
Jag har byggt ett "maskinrum" på liknande vis fast i skalblock och med plåttak. Ingången har jag på sidan men då jag tänker bygga mer altan kommer den inte att vara åtkomlig utan att krypa under altanen. Därför är jag inne på att gjuta ett "lock" med en manlucka i istället. har dock funderat på i vilket material man skall göra luckan samt hur man får den tät. det är ju inget vidare om regnet rinner ner i maskinrummet. Hur har du gjort ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad zeta

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #14 skrivet: april 26, 2011, 20:52:50:50 »
Jag hade nog tänkt att bygga en lucka i trä eller i rostfritt stål. Vi kommer att läga sten runt poolen så jag har inte lösningen helt klart för mig än.
Nu har jag en vattenkyld pump så det kommer kanske inte bli så varm i teknikrummet men jag måste nog ha någon form av ventilation i luckan för att undvika överhettning.

Att det kommer lite regnvatten genom luckan får jag nog räkna med.
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Utloggad zeta

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #15 skrivet: april 30, 2011, 18:52:38:38 »
Nu har jag kommit en bit till och kört som en galning men Bocbat för att få in all bergkross. Totalt 7 lass och allt var tvunget att köras runt hela huset, man börjar bli rätt snitsig på att ratta denna kompaktlastare.

Nu väntar jag på linern och poolskyddet för att kunna ta nästa steg.

Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Utloggad Forme

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #16 skrivet: maj 04, 2011, 22:35:54:54 »
Ser riktigt fint ut det där!
Mina planer på pool är än så länge bara på ritbordet men detta sätt att bygga pool på verkar onekligen vara ganska smidigt. Hur liggen en sådan Thermopool till i pris om man jämför med mer traditionella träpooler eller lecastenspooler?



Planerar för pool, men frågorna är många

Utloggad zeta

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #17 skrivet: maj 06, 2011, 21:16:48:48 »
Jag tittade lite på att mura i leca men det är så mycket svårare att få det bra om man inte är en van murare. Tiden det tar att mura en leca vägg är också en aspekt. Troligen blir det billigare att mura med leca om man murar själv men jag tycker fördelarna med dessa isolerade legobitar överträffar alla andra pooler.

Att bygga i trä känns helt fel, att gräva ner trä kan aldrig vara bra, när man bygger en husgrund är inte trä ett alternativ så varför kan det vara det när man bygger en pool.

So far är jag nöjd med mitt beslut att bygga Thermopool.

Får troligen linern och poolskyddet nästa vecka och då tar vi nästa steg.

Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Utloggad psau

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #18 skrivet: maj 07, 2011, 19:08:02:02 »
Haha det är min åsikt oxå, försöker sälja in konceptet leca eller Thermopool, men det funkar inge bra... Poolen vi har vet vi att den är byggd '68 eller tidigare, inget liner byte eller dyligt, stommen är trä. Linern är hård och blekt men håller tätt. Är det för "kvaliten var bättre förr" eller?
Jag börjar iaf tänka om... Poolen är äldre än 40 år och funkar än...
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad zeta

SV: Thermopool från Poolstore
« Svar #19 skrivet: maj 10, 2011, 21:54:18:18 »
Orkar inte vänta på poolskyddet så jag startade med monteringen av linern. Har bara fyllt 5cm i väntan på skyddet.
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan