Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Om forumet + Regler för inlägg.  (läst 101851 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Om forumet + Regler för inlägg.
« skrivet: september 03, 2010, 07:54:49:49 »
Poolforum föddes när jag av ren nyfikenhet försökte mig på att bygga en egen hemsida, en hemsida behöver fyllas med något...
På den vägen är det, utan alla engagerade besökare, medlemmar och andra engagerade skulle Poolforum aldrig ha kunnat växa som det gjort, jag vill därför framföra ett stort och allvarligt menat TACK till alla er som på olika sätt bidragit till den enorma kunskapsbank som har vuxit och fortsätter växa fram när det gäller alla typer av pooler och Spabad.



Är Poolforum verkligen oberoende?

Ja, så tillvida att det inte finansieras av stat, kommun, landsting eller likande instutition.
Ej heller finasieras Pollforum av någon form av sammanslutning av företag med intressen i pool/spa-branschen.

Huruvida jag är överdrivet lojal mot de företag som annonserar (eller illojal mot de som inte annonserar) är en bedömning som du som besökare eller medlem får göra.
Risken finns, det medger jag, men jag försöker verkligen att inte låta detta påverka mina inlägg.
Skulle ni anse att jag skyddar mina annonsörer eller smutskastar/kritiserar de företag/tillverkare som inte annonserar så får ni naturligtvis ifrågasätta detta i forumet, jag ser dock helst att den typen av kritik framförs via mail till rickard@poolforum.se, detta så att diskussionen i inläggen får handla om det frågeställaren ville att den skulle handla om.
Vill ni kritisera forumet, reglerna, eller mitt och andras sätt att moderera så ser jag helst att det görs i ett eget ämne t.ex. i denna avdelning.





Nu till regelverket för Poolforum.

1. Följ våra regler
I och med att du registrerar dig som medlem så accepterar du också de regler som finns för forumet.

2. Moderatorerna finns här för att göra din och alla andra medlemmars tillvaro på forumet så trevlig som möjlig. Får du en uppmaning eller tillsägelse av en moderator så rätta dig efter denna.
Om du inte håller med, inte förstår varför eller anser att du eller någon annan blivit orättvist behandlad av en moderator så är det inte tillåtet att börja diskutera detta i forumet utan alla kontakter ska ske via PM.
Om du anser eller misstänker att en specifik medlem bryter mot någon regel så diskutera inte detta öppet i forumet utan skicka en anmälan i stället.


3. Först och främst, använd sökfunktionen, det finns många frågor som redan ställts och fått ett svar.

4. Reklam i inlägg tillåts inte (med undantaget Tillverkare/Leverantörsforum där tillverkare/leverantörer som "köpt plats" i forumet får marknadsföra sina produkter)

5. "Svartlistning" av personer, installatörer eller företag tillåts inte då det är omöjligt för oss moderatorer att kontrollera sanningshalten i den typen av inlägg.

6. Namngivning av enskilda företag eller installatörer får inte göras, även om man anser sig orättvist behandlad, eller är så nöjd att man gärna gör lite reklam för leverantören i fråga. Även här beroende på att vi moderatorer omöjligt kan kontrollera sanningshalten i den typen av inlägg.

7. Återkommande upprepanden av varningar för eller lovord över vissa pooler/spabad/tillverkare/leverantörer tillåts inte, anledningen till detta är enkel, även om samma person klagar eller berömmer en viss produkt i inlägg efter inlägg så kan det tolkas av forumets besökare och medlemmar som att det är "många" som gillar eller ogillar just den produkten, även om det bara är en persons uppfattning... Ett eller ett fåtal sakliga inlägg med beröm eller "varningar" för den "egna" produkten är dock ok.

8. Posta inte samma fråga i flera kategorier, sk dubbelpostning.

9. Var tydlig i din rubrik när du vill ha hjälp, skriv t.ex. hellre "Ny poolpump som brummar" än "HJÄLP" om du vill ha hjälp med en brummande poolpump.

10. För att få så många bra och utförliga svar på din fråga som möjligt, formulera din fråga väl, skriv så att andra verkligen förstår vad du vill veta, korrekturläs gärna ditt inlägg innan du postar det.

11. Var saklig, detta forum är ett seriöst forum, ryktesspridning , smutskastning och utpressning mot enskilda eller företag får ske på annan plats.

12. Skämta gärna, men se till att det framgår i inlägget, gärna genom att bifoga en smilie, allt för att undvika missförstånd. Kom ihåg att ironi lätt missuppfattas i skrift, det är därför extra viktigt att tydliggöra ironiska kommentarer genom att bifoga en smilie eller genom att skriva *ironi* före eller efter skämtet.

13. Länkning till företag eller enskild person som säljer pooler/spabad eller annat som diskuteras i forumet granskas ganska hårt av moderatorerna, detta för att undvika "smygreklam", tyvärr ett relativt vanligt fenomen och inget som i normalfallet tillför forumet något av värde.
Gäster och nya medlemmar granskas hårdare än gamla, kända medlemmar.

13.1 Representerar du ett företag? Upplys andra om detta
Medlemmar som driver, representerar eller på annat sätt har ett egenintresse i företag som säljer eller tillverkar produkter inom de områden som Poolforum behandlar får gärna i sin signatur informera om detta genom att ange det registrerade företagsnamnet samt den personliga kopplingen till företaget. Om företaget är känt under ett annat namn än det registrerade så får man givetvis även ange detta. Vi tillåter däremot inte länkar till företagets webbplats eller någon form av reklam, varken i form av text eller på annat sätt.

14. Moderatorer och administratör har rätt att redigera eller plocka bort eller kommentera ett eller flera inlägg som inte följer ovanstående regler.
Moderatorerna äger dessutom fullständiga rättigheter att kommentera, redigera eller radera inlägg som de anser olämpliga, detta oavsett anledning.

15. Bloggar:
En länk till den egna Bloggen är OK att ha i sin profil, dock inte i sin signatur, eller i inlägg.  Denna regel finns huvudsakligen av två anledningar:

15.1 Bloggare som presenterar reklam i sin blogg skriver allt mer inlägg i olika forum med "enda" anledning att driva trafik till sina sajter för att tjäna pengar på annonsintäkter, dessa inlägg blir allt oftare mer eller mindre innehållslösa då den primära anledningen till inlägget är att driva trafik till den egna sajten.

15.2 Denna typ av utgående länkar gör forumet spretigt, och besvärligt att läsa för de som surfar runt i forumet, vill man infoga innehåll från sin blogg kan man i så fall kopiera hela eller delar av bloggen och klistra in i ett eller flera inlägg direkt här i forumet, detta för att i största möjliga mån underlätta surfandet i detta forum.
Länkar till bloggar utan reklam är ok, men som sagt, det underlättar inte surfandet om det blir för många utgående länkar från detta forum.


Undantag från dessa regler tillåts dock i vissa fall och beror på t.ex.

1. Nya medlemmar och gäster kontrolleras mer rigoröst, inga större undantag från ovanstående regler tillåts, i vissa fall plockas meddelanden bort som misstänks vara reklam eller liknande även om det inte var meningen med inlägget. Kritik som verifieras, t.ex. via länkar till tidningsartiklar, eller "svartlisning" av allmänna reklamationsnämnden kan dock få införas.

2. Väl kända medlemmar, vars integritet och seriositet är känd, kan tillåtas framföra mer allvarlig kritik och t.o.m i vissa fall få nämna namn på företag/tillverkare eller leverantörer, detta är dock i undantagsfall och bedöms av oss moderatorer i varje enskilt fall.


Anledningen till de relativt rigorösa regler jag satt upp angående länkning till företag eller personer som säljer pool/spa-produkter beror på att det finns stora ekonomiska intressen i branschen, många gånger har det skrivits, och skrivs fortfarande inlägg, i forumet med ett enda mål - att marknadsföra sitt eget eller anhörigs företag eller "svarta affärer" eller att smutskasta en konkurrent.

Ibland kanske den typen av inlägg kan vara informativa om man just står i färd med att köpa en pool eller ett SPA, men i flera fall är seriositeten hos dessa försäljare inte speciellt hög, jag har därför valt att gå den väg jag har gjort i denna fråga. Synpunkter på detta och andra regler lämnas helst till mig via e-post eller framförs i "tavlan" Synpunkter på forumet.

Polforum ägs och drivs sedan början av 2004 helt av mig, Rickard Marklund.
Företagets registrerade namn är Web Info Quality EU AB (WebIQ AB), med F-skattsedel och org.nr. 556787-3756

m.v.h.

/Rickard
« Senast ändrad: maj 25, 2012, 16:42:41:41 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan