Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 291914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« skrivet: juli 16, 2010, 07:09:04:04 »
Jag är lite nervös... Jag ska bygga en storpool med storlek 4,5 x 7,6 meter. Tidigare hade vi en Bestway som hängde i ett stålstativ.

Imorgon kommer grävaren för att gräva poolen. Jag har tänkt mig att gropen ska vara 150 cm djup samt en meter extra åt alla håll = 6,5 x 9,6 meter.

Jag har köpt hem makadam (8-16) samt stenmjöl (0-4). Jag har även en hög med grus ligger som jag tänkte använda som vall i poolen.

Jag har tänkt lägga 20 cm 8-16, en fiberduk, ett lager stenmjöl.

Någon som har förslag på lämplig tjocklek på stenmjölslagret?

Någon som har tips på var jag köper dräneringsrör billigast och bäst?

Är 150 cm djup tillräckligt? Jag har tänkt mig att poolen ska sticka upp 10 cm ovanför jordytan så att jag lättare kan bygga ett trädäck.


Poolen ska grävas ner i en slänt. Det kommer ändå att bli en poolgrop från vilken jag ska dra dräneringen till en befintlig brunn. Jag kommer även att göra en anslutning till en annan brunn så att jag kan backspola filtret. Jag kommer att använda befintlig solvärme som uppvärmning samt sätta vattenfiltret i mitt teknikrum - intill ackumulatortanken som ska förse poolen med värme...

Jag har funderat mycket på plåtsargen... Kan man behandla den med någonting INNAN monteringen så att den står emot rostangrepp bättre? Någonting som inte oåverkar och förstör linern? Jag tänkte t.ex. på att sprutmåla sargen eller måla på någon typ av rostskydd.

Jag kan tyvärr inte bifoga några bilder då jag ser att de endast får vara 400 kb... jag måste minska deras storlek först men det får bli efter jobbet... Det är tyvärr inte semester i Kottebo :(
« Senast ändrad: januari 20, 2021, 10:45:41:41 av Mizzi »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: En Storpool från JF-fritid ska byggas i Kottebo
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2010, 09:25:56:56 »
Hi

15cm stenmjöl skulle jag lägga. Ja la själv ca 12cm o då hamnade främre delen på stödbenen direkt på isoleringen när jag grävde ner de.

Dräneringsslang finns att köpa hos många lågpris byggföretag, kolla hos dem.

Jag använde tectyl som jag sprejade längst ner i skenen o runt skimmer/inlopp.

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid ska byggas i Kottebo
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2010, 06:14:25:25 »
Hej Ronson och tack för svar!  :) OK! Då får det bli 20 cm makadam och 20 cm stenmjöl. Jag ska dock inte ha någon isolering under... Jag tror att poolen kommer att hålla värmen ändå eftersom jag ska ha värmeväxlare kopplad till solvärme och luft/vattenvärmepump... Jag tror att kostnaden för styrofoam skulle bli cirka 7.000 kr... Jag tror inte att det är mödan värt...


Jag har fått drygt 10 meter drän.slang av en granne (80/92). På Bauhaus köpte jag 30 meter till av samma dimension samt skarvmuffar.

Min VVS-kille rekommenderade att jag skulle lägga drän.slang över hela poolgropens yta - alltså även UNDER poolen.
Ungefär så här:  


Jag hade faktiskt bara tänkt lägga drän runt om poolen från början... VVS-killen sa att det är bra att få bort ALLT vatten - även det som kan tränga upp underifrån. Jag tycker att det låter rätt och riktigt... Vad tycker du? Nu har jag således 40 meter slang som vi ska lägga ut idag. IDAG KOMMER GRÄVAREN!   <antman>


VVS-killen tyckte även att jag skulle lägga slangen på ett tunt lager av makadam - alltså inte direkt på jordytan. Tycker ni att detta låter rätt? Jag vill gärna dubbelkolla!   ;)


Igår köpte jag även fiberduk på ByggMax. Jag var lite tveksam till kvalitén eftersom jag läst att fiberduken bör vara minst av kvalitén 140gr/m2. ByggMax fiberduk är 130 gr/m2. Jag hoppas att stenmjölet inte tar sig igenom med tiden... Vad tror du?

På Lantmännen hade de en annan typ av fiberduk - en mörk duk som var mer glatt och "plastig" - klass 2 kvalité. Den vägde 110 gr/m2. Fiberdukarna kostade lika mycket. Tror du att den här sortens fiberduk är bättre? Jag har fortfarande chans att byta!

Jag köpte även åldersbeständig byggplast (som jag tänker lägga dubbel) samt underlagsfoam med fuktspärr (sådan som man lägger under laminatgolv). De här två plasterna tänker jag rulla ut stenmjölet under linern...





Här är lite bilder. Jag har inte hunnit minska ner dem (400 kb är verkligen liiiiitet) så jag plockar från min blogg:



Här ligger cirka 40 ton grus, stenmjöl och makadam...  Jag hoppas att vi slipper köra in allt på skottkärran...  ;D




Här - nedanför uterummet - ska poolen grävas ner. Den här delen av huset är rektangulär - precis som poolen -  så rent estetiskt tror jag att det kommer att se djäkligt bra ut när poolen är plats.





Nu tittar jag ner "i poolen" från uterummet. Tyvärr fick vi fälla lärkträdet för att kunna placera poolen här. Jag tror dock att det här är den optimala placeringen av poolen. Poolen kommer att placeras endast cirka 10 meter från teknikrummet...





En sådan här pool har jag köpt. Jag fick följande grejer för totalt 30.000 kr:
- Storpool 7,6 x 4,5. Djup 1.32 och en däckstege
- automatisk dammsugare
- lagningssats
- filterpåse för skimmerkorg x2
- pooltäcke - soltäcke
- vintertäcke
- Trevägsset
- 6 kg klor
- Vattenpoolomål :)
- Volleyballset :)
- frakt 990 kr  :(

Jag köpte poolen i mars månad och fick på så vis även "off-season-rabatt"   :)


Jag dokumenterar även poolbygget fortlöpande på min blogg:
http://kottebo.bloggspace.se/r25757/Poolprojektet/
« Senast ändrad: juli 17, 2010, 06:29:22:22 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid ska byggas i Kottebo
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2010, 06:35:59:59 »
P.S.     ;D

VVS-killen sa att jag även behöver en brunn så att jag får en lägre punkt än inlopp och skimmer... när jag ska tappa ur vatten till vintern...

På Byggmax hade de en sådan för FEMTONHUNDRA KRONOR!!!   Se här:

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-31380.aspx

1500 kr för ett plaströr på 2000 mm! OK, att det var ett BRETT sådant men ändå...


VAD kan man använda istället för ett sådant dyrt "rör"? Tips?
« Senast ändrad: juli 17, 2010, 06:40:15:15 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2010, 10:36:50:50 »
Hej Rudbeckia!
Kul att följa ditt bygge!
Angående dräneringens förläggning så har jag aldrig sett annat än att en slinga runt gropen skall räcka. Eventuellt vatten från undersidan poolen??? letar ju sig fram till dräneringen i makadamlagret.

När det gäller brunnen så skaffade min grävare ett enkelt rör utan flänsar o d och tog sedan hål i rörväggen för anslutning av dränslangar. Mycket billigare. Men det beror kanske på vilken slags mark man har. Man vill ju inte att sand eller småpartiklar skall kunna leta sig in i brunnen och fylla sandfånget med en gång.

Det finns säkert andra poolare som kan tipsa dig.

/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Linkan222

SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2010, 11:20:04:04 »
Vilket markrör som helst fungerar utmärkt som pumpbrunn. Hitta ett rör mellan 300 och 600mm i diameter och ta hål i väggarna med en hålsåg som nämnts tidigare.

Ett tips brukar vara att hålla ögonen öppna efter vägarbeten och liknande i närområdet. Det mesta som det finns rester eller spill av brukar gå att köpa för kaffepengar  O0

Gräv ner botten på brunnen ca 20 cm under marknivå när hålet är grävt och lägg en bit fiberduk i botten.

Utloggad pennan

SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2010, 13:26:39:39 »
Tycker det låter lite farligt att lägga dräneringsslang under poolen. Blir enormt tryck när den blir fylld med vatten. Har svårt att tro att slangen står emot det. Kollapsar den blir det inga snygga gropar på botten  :(

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2010, 14:22:57:57 »
När det kommer till markarbeten o dränering... lyssna på grävarens o inte lekmannen VVS.

Nej man ska inte lägga dräneringsslangen under poolen som en orm, den ska gå runt om exakt som beskrivits ovan.
Har dock inget med det "enorma tryck"... eg 10-12kg  ::) utan bara om att göra dräneringen så effektiv som möjligt

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2010, 16:50:37:37 »
Angående dräneringens förläggning så har jag aldrig sett annat än att en slinga runt gropen skall räcka. Eventuellt vatten från undersidan poolen??? letar ju sig fram till dräneringen i makadamlagret.
/Dacke

Grävaren sa nästan EXAKT samma ord som du!  O0   TACK för alla råd alla "poolare" (vilken rolig beteckning på forumvänner)!

Jag kommer bestämt och definitivt att följa era råd! Det blir ingen "ormdränering" här inte!

Inte p.g.a. att ev. tryck skulle krossa slangarna (makadamen hade tagit trycket) men bara p.g.a. att det är ett onödigt jobb! Drän.slangarna som blir över från poolbygget kommer ändå att komma till nytta när det blir dags att dränera husgrunden.

Tack även för "brunnstipsen". Jag ska leta reda på ett rör någonstans...  Grävaren sa likadant där han med!    ;)
Kanhända kan jag även använda ett cementrör... fast då kan förstås håltagningen bli lite knivigare...  Vilken TUR att jag inte köpte brunnen för 1500 kr igår!

Grävningen pågår för fullt... Nu är lite drygt halva gropen färdig...


Jag kan nu bifoga en bild. Jag har lyckats minska formatet genom att maila bilden till mig själv  >rulla<  Man får inte vara dum... Jag har inte installerat något bildhanteringsprogram sedan jag bytte dator. Jag kör med ett enkelt program som hängde med operativsystemet.

I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: En Storpool från JF-fritid byggs i Kottebo
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2010, 16:59:22:22 »
För mjukt underlag?

Grävaren tycker att underlaget i poolbotten är för "mjukt och geggigt".  

Han är van vid att gräva husgrunder och där är det ju viktigt att nå "fast underlag". Hur noga är det vid en poolgrävning? Är det risk att makadamen sjunker ner i gegget? Att det blir sättningar i poolkonstruktionen?

Ska jag kanhända lägga en fiberduk även UNDER makadamen?  Eller kan jag använda lite byggplast eller en presenning som extra underlag i geggamojjan...  innan makadamen  ::)

Vad tror ni?

« Senast ändrad: juli 17, 2010, 17:02:45:45 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan