VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!  (läst 20809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stavarn3

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2015, 16:06:17:17 »
Tack TommyC och Erica!
Nu häller jag i en hink Höj pH. Enligt kalkylatorn behövs ca 4200gr, men jag börjar med hälften tror jag. Ska jag vänta med klorering tills pH är ok?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #11 skrivet: maj 31, 2015, 16:30:40:40 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2015, 16:37:20:20 »
Tack för hjälpen! Nu åtgärdar vi pH värdet så snart vi kan. Får väl läsa mig till hur mycket som ska hällas i poolen.
4x8m pool,  pH 6.4-->7.2 ca?

Hur mycket som behövs är svårt att beräkna, eftersom det bl.a. beror på alkaliniteten, som man oftast inte vet så mycket om - den går att mäta men inte lika enkelt och tillförlitligt som pH. Man får lite prova sig fram. Om du tar en mindre dos så ser du ju ganska snart om det når ända fram eller om du måste hälla i mera. pH är ju enkelt att mäta.

Utloggad Stavarn3

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #13 skrivet: maj 31, 2015, 20:04:45:45 »
Hällde i ca 2000gr Höj pH och nu är pH 7.3-7.7 ( två mätningar på varsin sida i poolen. ) Det är väl så nära optimalt man kan komma.  Alkalinitet 080 på mätinstrumentet, vilket väl är bra? Lade i en veckoklortablett också.

Utloggad Erica

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #14 skrivet: maj 31, 2015, 21:21:34:34 »
Värdena låter bra.  Vi kör vår pool på pH 7.6 med automatik, det fungerar perfekt. En del rekommenderar lite lägre, ofta 7.4, men hellre lite i överkant än tvärtom med tanke på ev. ögonirritation m.m. Över 7.6 börjar klorets effektivitet att avta en hel del så högre bör man normalt inte ligga heller.

Utloggad Strömming

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #15 skrivet: juni 19, 2015, 22:46:27:27 »
Kolla klorhalten om ni använder askorbinsyra, det tar bort effekten av klor: http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/For-dig-som-soker-information/Klorering-av-vatten/
5 x 10 Poolstore

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #16 skrivet: juni 19, 2015, 23:55:25:25 »
Asså... hur gjorde du med askorbinsyran,??? Putsade trappan under vattnet eller?

Utloggad Octavia

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #17 skrivet: juni 28, 2015, 19:15:32:32 »
Vi är många med egna brunnar som fått problem i år p g a nederbörden antagligen...nya trappor blir gula...ett smidigt sätt annars är att ta Poolgum och Metal Magic, räckte att skrubba trappan ett par gånger så var det borta...Metal Magic är även helt ofarligt att bada i..

Utloggad Jansch

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #18 skrivet: maj 23, 2018, 09:14:12:12 »
jag har flera gånger använt askorbinsyra på svamp, alltså strött pulvret på svampen. Tar ju lite tid för en hel trappa...

Men!
Har någon provat att hälla ner pulvret direkt i poolen och väntat någon dag? Funkar det?

Utloggad Henrik_78

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #19 skrivet: maj 31, 2018, 10:22:43:43 »
jag har flera gånger använt askorbinsyra på svamp, alltså strött pulvret på svampen. Tar ju lite tid för en hel trappa...

Men!
Har någon provat att hälla ner pulvret direkt i poolen och väntat någon dag? Funkar det?

Jag testade det häromdagen pga brun glasfiberpool. Jag hade lågt ph värde så misstänker att det var det som gjorde det. Jag slängde i 400g askorbinsyra längs kanterna och ett dygn senare så är poolen som ny! Jag testade ifs med en påse som jag köpte på ica först. Tog lite på en vanlig kökssvamp och testade på trappan. Tog ett par sekunder och det var borta.

Nu 3 dagar senare så har vattnet blivit grumligt, troligtvis kanske för att jag tog för mycket askorbinsyra. Jag ser att man börjar se botten mer och mer så det är på rätt väg  O0

Tror säkert man kan snabba på processen med flockningsmedel eller liknande. Jag har inte gjort och jag ser att det är på rätt väg.

Glasfiberpool 8x4m med pooltak.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan