VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Så hände det då - hål i linern!  (läst 10150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Så hände det då - hål i linern!
« skrivet: juni 16, 2015, 08:02:04:04 »
Efter 13 säsonger har vi fått ett hål i vår liner.
Hålet är i ett hörn (skall fotografera), en "reva" på 3 cm i en svets just i nivå med vattenlinjen, troligen lite tunnare material där redan från tillverkningen, men linern känns lite uttorkad och skör.
Dessutom är det i det hörn som är mest utsatt från sol, så det har fått utstå både klor, sol, hög temp, och en kanske lite misslyckad svetsning.
Det troliga scenariot är att isen expanderat i höstas när poolen frös, och då det inte finns nåt som håller "emot" på baksidan av linern just i hörnen så har linern inte kunnat flexa lika mycket som tidigare, med en reva i svetsen som följd.

Jag har beställt Plastigum 77 som MathiasS tipsade om och skall prova limma med den.
Har ju tidigare provat med tre olika "köpekitt" speciellt för linerpooler när jag hjälpte en granne med sin pool, och det har inte varit några positiva tester, det fungerade helt enkelt inte, lapparna fastnade varken när vi provade limma under vatten, eller efter att vi tömt poolen.
(Slutade med att vi skruvade fast ett plastlock över hålet)

Nu skall jag i alla fall lägga in en lapp i det trasiga hörnet, och om det går bra gör jag nog samma i alla hörn, kanske vi kan köra vidare med vår liner i ytterligare något år.

Frågan är hur mycket som beror på:
- Ålder
- Hög vattentemp
- Dåligt svetsat (försvagat/uttunnat i svetsen)
- Solen

Om Plastigum funkar bra lägger jag nog upp det som en vara i webbshoppen.  O0

Kommer att försöka komma ihåg att ta bilder på projektet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2015, 08:09:35:35 »
Tråkigt! Måste du tömma eller går det att limma dit en lapp under vatten?

Jag har ju lyckats med "fusktätningar" med hjälp av silikon under vatten men det är nog lite svårare med liner. Kanske om man hittar en lämplig plastburk och skär ur ett hörn ur den som passar i poolens hörn och dränker den i silikon och trycker dit den.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2015, 08:12:06:06 »
Bara ETT hål, det är inte mycket att skryta med.....:)

Alla mina lappar sitter fortfarande kvar. Det som bekymrade mig mest var de lappar som utan vatten i poolen sitter på både botten och vägg, nu med vatten i så är dom helt på botten. Verkar funka.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2015, 08:28:21:21 »
Jag kommer att pumpa ur ett par dm vatten så jag får torrt just i övergången vatten/inte vatten, det är där linern verkar ha blivit mest påverkad av de yttre förutsättningarna.
Hålet är ju precis i vattenlinjen.

Det knepiga med denna reparation är att felet sitter på ett ställe där linern svänger åt alla håll, finns ju ingen plan yta i ett hörn direkt...
Skall man göra en större lapp som täcker hela området där linern inte har stöd från väggarna så blir den typ 2 dm bred och kanske 3 dm hög för att täcka in det område som verkar ha blivit försvagat.
Eller så kanske man gör en dubbel limning, först en smalare remsa just i hörnet, som blir lättare att applicera, och sedan en större bit som täcker in hela området man vill förstärka.

Jag kommer alldeles säkert att behöva limma med kontaktlimsteknik, alltså fingertorrt i fingertorrt så att limmet greppar direkt, annars lär det nog bli oerhört svårt att få lappen att sitta med tanke på de spänningar som finns på linern just i hörnen.

Om jag lossar poolsargen så skulle jag rätt enkelt kunna limma en större lapp på baksidan istället, och kanske klara mig med en 3-4 cm bred remsa på insidan av linern.
Kanske är det bästa/snyggaste lösningen  <dontkn>

Eller kanske 3 remsor som är 3 cm breda och 30 cm höga, en just i hörnet, sedan låta den härda litegrann, och sedan ytterligare en remsa så går från "hörnet" och 3 cm ut åt var sida, det skulle göra själva hörnet och svetsen armerad ordentligt.
Skulle kunna räcka om svetsen är det stora problemet, och den allmänna försvagningen är det mindre problemet.
« Senast ändrad: juni 16, 2015, 08:31:42:42 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stroker

SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2015, 17:02:01:01 »
Efter 13 säsonger har vi fått ett hål i vår liner.
Hålet är i ett hörn (skall fotografera), en "reva" på 3 cm i en svets just i nivå med vattenlinjen, troligen lite tunnare material där redan från tillverkningen, men linern känns lite uttorkad och skör.
Dessutom är det i det hörn som är mest utsatt från sol, så det har fått utstå både klor, sol, hög temp, och en kanske lite misslyckad svetsning.
Hmm samma som min som tålde 14 säsonger..med saltvatten men presis samma sak I norrläget var den spröd som papper men min tappade dessutom färgen. Linerhandlaren sa att den kunde bero på om man INTE isolerat mot isoleringen :)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad MathiasS

SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2015, 20:29:19:19 »
Richard, kan du inte ta en bild så vi kan få experta oss lite kring hur lappen ska klippas osv....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2015, 01:48:23:23 »
Mmm, sitter och väntar på att Sverige - Australien skall börja, men tror nog grannarna skulle fundera om jag gick ut och började rodda med poolen mitt i natten.
Skall försöka göra det imorgon.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2015, 12:35:21:21 »
Jag tror nog att hög temperatur snabbar på åldrandet mest (när det gäller linern alltså, tvärtom när det gäller människan). Vår liner är 20 år och fortfarande tät. Men vi har normalt 24° och i princip aldrig över 28° vid topparna. Tillför ingen värme. Vet en annan pool som inte heller värms och den är nog 25 år men har precis gett upp.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2015, 10:49:48:48 »
Bild på skadan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Så hände det då - hål i linern!
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2015, 15:18:24:24 »
Jag tror jag provar med en minimal lapp för tillfället, är ju trots allt midsommar nu och vi ska få fint väder.
Om den sitter och allt verkar bra så vet man ju att man kan kladda nästan hur som helst och det håller.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan